آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

خروج قیمت خودروهای وارداتی از ریل



اخبار,اخباراقتصادی وبازرگانی,خودروهای وارداتی

در روزهایی که سایت ثبت‌سفارش خودرو همچنان بسته و بازار نیز با خزان تقاضا روبه‌رو است، قیمت خودروهای وارداتی همچنان رو به افزایش بوده و پر شتاب به پیش می‌رود.

هرچند روند افزایش قیمت خودروهای وارداتی از اوایل تابستان امسال و با بسته شدن سایت ثبت‌سفارش آغاز شد، با این حال طی دو ماه اخیر، روند گرانی شدیدتر از قبل پیش رفت و وارداتی‌ها میلیون‌ها تومان صعود قیمتی را تجربه کردند.آن طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، افزایش قیمت‌ها در شرایط رکود تقاضا و نبود خودروهای وارداتی رخ داده است. به گفته آنها، برخی از خودروهای خارجی در بازار نایاب شده و برخی نیز در تعدادی بسیار محدود، یافت می‌شوند که طبعا از قیمتی بسیار بالا برخوردارند.فعالان بازار بر این باورند ارائه تاریخ‌های مختلف برای باز شدن ثبت‌سفارش نیز به نوبه خود در جهش قیمتی خودروهای وارداتی دخیل بوده، به‌خصوص طی حدودا دو ماه گذشته که از این وعده‌ها زیاد داده شده است.

در تازه‌ترین گمانه‌زنی‌ها نیز گفته شده که سایت ثبت‌سفارش تا ۱۰ روز آینده باز خواهد شد، اتفاقی که اگر رخ بدهد، می‌تواند حداقل جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد. این در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد خسارت وارده به مشتریان از ناحیه افزایش غیر‌طبیعی قیمت‌ها، به این راحتی قابل جبران نبوده و بعید به‌نظر می‌رسد خودروهای وارداتی به قیمت مثلا شش ماه قبل خود بازگردند. طبق آخرین اخبار، وزارت صنعت، معدن و تجارت قصد دارد در ازای افزایش تعرفه واردات، سایت ثبت‌سفارش را باز کند؛ بنابراین قطعا هزینه واردات خودرو بالا خواهد رفت و این موضوع، افزایش قیمت را در پی خواهد داشت.هرچند به‌نظر می‌رسید مشکل ثبت‌سفارش در دولت دوازدهم حل شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت تکلیف این موضوع را به سرعت مشخص کند، با این حال این گره کور هنوز باز نشده و در نتیجه مشتریان و واردکنندگان در سرگردانی به سر می‌برند.خروج قیمت وارداتی‌ها از ریل اما در حالی است که با وجود توقف ثبت‌سفارش، واردات در چند ماه گذشته ادامه داشته و متوقف نبوده است.

هرچه هست، طبق گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، در حال حاضر حباب قیمتی همچنان در بازار خودروهای وارداتی به چشم می‌آید، حبابی که همچنان بزرگ و بزرگ تر می‌شود.در حال حاضر برای خرید هیوندایی سوناتای هیبرید باید ۱۹۵ میلیون تومان هزینه کرد، که این موضوع نشان می‌دهد خودرو موردنظر چیزی حدود ۳۰ میلیون تومان در چند ماه گذشته افزایش قیمت داشته است.هیوندای النترا نیز که طی چند ماه گذشته چیزی حدود ۲۵ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده و در حال حاضر ۱۶۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر اما کیا سراتو هم از افزایش قیمت‌ها در امان نبوده و ۲۳ میلیون تومان جهش را به خود دیده است. این محصول در حال حاضر ۱۶۸ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

در بین دیگر خودروهای وارداتی، کیا اپتیما هم افزایش قیمت را تجربه کرده؛ به‌نحوی‌که در حال حاضر ۲۲۰ میلیون تومان قیمت دارد. با این حساب اپتیما طی چند ماه گذشته ۱۵ میلیون تومان گران شده است. به گفته فعالان بازار، لکسوس مدل NX نیز با توجه به افزایش قیمت ۸۰ میلیون تومانی خود، در حال حاضر ۴۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. همچنین سانتافه هم به‌عنوان خودرویی که چیزی حدود ۶۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشته، هم‌اکنون ۳۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. اما از بازار کیا اسپورتیج نیز خبر می‌رسد این محصول با توجه به افزایش قیمت حدودا ۳۰ میلیون تومانی‌اش طی چند ماه گذشته، ۱۹۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر اما سورنتو هم که ۹۰ میلیون تومان افزایش قیمت را به نام خود ثبت کرده، هم‌اکنون اگر در بازار گیر بیاید، ۳۳۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت.در بین دیگر خودروهای وارداتی اما ب‌ام‌و مدل X۴ نیز که چیزی حدود ۱۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته، در حال حاضر ۶۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین ب‌ام‌و اتاق ۷ نیز که افزایش قیمتی ۲۰۰ میلیون تومانی در چند ماه گذشته داشته، در حال حاضر با قیمتی برابر با ۹۵۰ میلیون تومان قابل خرید است.


  بازار آرام خودروهای داخلی
سری هم اما به بازار خودروهای داخلی بزنیم، بازاری که فعلا آرام است و به جز یکی دو مورد جزئی، تغییر خاصی در فضای کلی آن در هفته جاری رخ نداده است. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر تندر-۹۰ E۲ پارس‌خودرو با قیمتی برابر با ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و تیبا نیز ۲۶ میلیون تومان قیمت دارد. در خانواده پراید نیز مدل ۱۱۱ قیمتی برابر با ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع از تثبیت قیمت آن حکایت می‌کند. همچنین مدل ۱۳۱ نیز با تثبیتی که داشته، ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود.در حال حاضر اما پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع نشان از کاهش قیمت ۳۰۰ هزار تومانی این محصول طی هفته جاری دارد.

همچنین مدل صندوقدار آن نیز در حال حاضر ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود و این موضوع از کاهش قیمت ۵۰۰ هزار تومانی خودرو موردنظر حکایت دارد. از بازار پژو ۴۰۵ هم خبر می‌رسد این خودرو با توجه به تثبیت قیمتی که داشته، در حال حاضر ۳۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و رانا هم ۳۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد.در بین دیگر خودروهای داخلی اما سمند EF۷ کماکان ۳۲ میلیون تومان به فروش می‌رود و در قیمت سراتوی ۱۰۴ میلیون تومانی نیز تغییری حاصل نشده است. همچنین ساندرو نیز در حال حاضر قیمتی برابر با ۵۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دارد که نشان می‌دهد این محصول ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.از سوی دیگر اما برلیانس مدل H۳۳۰ نیز در حال حاضر ۵۷ میلیون تومان به فروش می‌رود و دنا نیز ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

 

دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------