ار سنگین تورم بر دوش روستاییان



اخبار,اخباراقتصادی وبازرگانی,تورم

شاخص احساس تورم دی‌ماه در مناطق شهری 36.9درصد و مناطق روستایی به 42.8درصد رسید

مرکز آمار ایران به‌عنوان تنها نهاد اعلام‌کننده شاخص‌های اقتصادی پس از صدور دستور بایکوت آمارهای بانک مرکزی اعلام کرد که نرخ تورم در دی‌ماه به‌عنوان نخستین‌ماه زمستان امسال در مقایسه با دی‌ماه سال گذشته به 39.6درصد رسیده که این شاخص احساس تورم است که نشان می‌دهد یک خانوار ایرانی در دی‌ماه امسال برای خرید یک سبد کالا و خدمات یکسان به‌طور میانگین 39.6درصد بیشتر از دی‌ماه پارسال هزینه کرده است.

به این ترتیب شاخص نرخ تورم نقطه به نقطه در دی‌ماه نسبت به آذرماه امسال 2.2درصد قد کشیده است. به گفته مرکز آمار ایران، میانگین قیمت‌ کالاها و خدمات مصرفی در ایران در 12‌ماه منتهی به دی‌ماه امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال با رشدی 2.6درصدی، 20.6درصد افزایش یافته است. نکته مهم اینکه میانگین قیمت سبد کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات در دی‌ماه امسال نسبت به دی‌ماه پارسال 57.8درصد و سبد کالاهای غیرخوراکی و خدمات 32.4درصد رشد داشته است. این نهاد آماری وابسته به دولت میانگین رشد قیمت کالاها و خدمات مصرفی در نخستین‌ماه زمستان امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال در مناطق شهری را 36.9درصد و در مناطق روستایی 42.8درصد برآورد کرده که نشان می‌دهد رشد شاخص تورم نقطه به نقطه در روستاها بیشتر از شهرهاست؛ به‌گونه‌ای که این رشد در مناطق شهری 2.1درصد و در مناطق روستایی 2.8درصد گزارش شده است.

افزایش نرخ تورم خانوارهای روستایی
شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی در دی‌ماه ١٣٩٧ به عدد ١٥٨,٤ رسید که نسبت به‌ماه قبل ٢.٠ درصد افزایش نشان می‌دهد.


درصد تغییر شاخص کل نسبت به‌ماه مشابه سال قبل ٤٢,٧ درصد است که نسبت به‌ماه قبل که ٣٩,٩ درصد بوده ٢.٨‌واحد درصد افزایش داشته است. براساس این گزارش دی‌ماه امسال اکثر کالاها و خدمات مصرفی مردم با رشد قیمت مواجه شده‌ است به‌گونه‌ای که در سبد کالاهای خوراکی و آشامیدنی، گوشت مرغ، گوشت گوسفند و گوشت گاو رکورددار رشد قیمت‌ها بوده است.

سرعت رشد تورم کندتر شد
بررسی‌های همشهری از شاخص رشد ماهانه میانگین قیمت کالاها و خدمات مصرفی در مناطق مختلف شهری و روستایی ایران نشان می‌دهد سرعت رشد قیمت‌ها کندتر شده به‌نحوی که رشد ماهانه قیمت‌ها که در مهرماه امسال رکورد زده و به 8.3درصد رسیده بود از آبان‌ماه روندی نزولی داشته و در دی‌ماه امسال به 2درصد رسیده اما نرخ تورم نقطه به نقطه با 39.6درصد و نرخ تورم سالانه با 20.6درصد بالاترین نرخ دستکم در 5‌سال گذشته به‌حساب می‌آید.

نبض گرانی‌ خوراکی‌ها
بررسی جزئیات نرخ تورم دی‌ماه حکایت از آن دارد که شاخص قیمت نان و غلات در دی‌ماه امسال نسبت به دی‌ماه پارسال 29.5درصد، گوشت قرمز و ماکیان 74.7درصد، ماهی 81.8درصد، شیر، پنیر و تخم‌مرغ 41.9درصد، روغن 57.4درصد، میوه و خشکبار 68.8درصد، سبزیجات و حبوبات 53.7درصد، قندوشکر، مربا، عسل و شکلات 35.4درصد، چای و سایر نوشیدنی‌ها 64.3درصد رشد کرده و هرچند شاخص قیمت دخانیات نسبت به آذرماه کاهش یافته اما نسبت به دی‌ماه پارسال 153درصد گران شده است. مرکز آمار ایران می‌گوید؛ میانگین قیمت پوشاک و کفش در دی‌ماه امسال نسبت به دی‌ماه پارسال 59.6درصد، اجاره مسکن، آب و برق و گاز 14.4درصد، مبلمان و لوازم خانگی 79.7درصد، بهداشت و درمان 21.6درصد، ارتباطات 35درصد، تفریح و فرهنگ 65.8درصد، آموزش 19درصد، هتل و رستوران 32.6درصد و سایر کالاها و خدمات هم 51.2درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

 

اخبار,اخباراقتصادی وبازرگانی,تورم

 

روزنامه همشهری

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------