آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

کسانی که از ریزش میلیونی نیروی کار حرف می‌زنند صنعت را نمی‌شناسند/ فقر نباید دستمایه جلب رای باشد/ وزیر کارگران و بیکارانم



اخبار,اخبار سیاسی واجتماعی,علی ربیعی

وزیر کار در خصوص وعده برخی کاندیداها درباره پرداخت یارانه۲۵۰ هزار تومانی گفت: اینکه به افراد پول بدهیم که افراد سر کار بروند یعنی قیمت ارز ۱۰۰۰۰ تومان. این یعنی ۲۵۰ تومان می دهیم اما ماهی ۱ میلیون تومان شما عقب هستید. من موافق این طرح ها نیستم. .

به گزارش ایلنا ،علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص آمار وضعیت بیکاری و شمار بیکاران و برنامه‌های دولت در این زمینه گفت: ما ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بیکار داریم. این آمارها حتی در شاخص‌های مختلف و با مبنای سازمان‌های بین‌المللی هم بررسی شده است و با احتساب ساعات کار کامل هم تغییر اساسی در آمار ما ایجاد نمی‌شود.

 

او ادامه داد: ما به چند علت تلاش می‌کنیم به حدود یک میلیون شغل در سال برسیم؛ چرا که ما در چند سال آینده شاهد ورود نیروی کاری به بازار کارمان هستیم که به دلیل تاخیر چهار تا نه ساله‌شان بوده است. ما جدولی داریم که سالانه افرادی که وارد بازار می‌شوند، در آن مشخص است.

 

ربیعی گفت: این پنجره جمعیتی برای ورود به بازار کار یک باره باز شده و این به دلیل تاخیر در ورود این‌ها به بازار کار بوده است. ما به نوعی یک بیکاری تلنبار شده از قبل داریم که در سال‌های قبل به تعداد این‌ها شغل ایجاد نشده است. این موضوع یک حجم بالایی از نیروی کار به همراه داشته که سالانه یک میلیون و دویست هزار شغل نیاز دارند. 

 

وزیر کار با بیان اینکه ما برای اینکه بر این مساله فائق بیاییم سال گذشته شش جلسه کمیسیون تخصصی اقتصاد مقاومتی و ۲۰ جلسه کمیسیون تحضصی شورای عالی اشتغال را به این امر اختصاص دادیم، گفت: برنامه‌هایی تحت عنوان برنامه‌های ۹ گانه اشتغال داریم که بر آن اساس از دو مسیر ایجاد شغل می‌کنیم.

 

او مسیر اول را از طریق سرمایه‌گذاری و ایجاد شغل خواند و گفت: تحلیل ما در دولت در سال ۹۵ این است که رشد صورت گرفته نمی‌تواند اشتغال بزرگ ایجاد کند. پدیده رشد بدون اشتغال پدیده کشورهای شبیه ماست که بعد از یک دوره رکود مذمن به یک باره رشد کرده‌اند . بنابراین ما برنامه اشتغالی لازم داشتیم که بتواند به رشد کمک کند.

 

ربیعی خاطرنشان کرد: از اولین طرح‌هایی که سال گذشته تصویب شد طرح کارورزی است. در این طرح ما فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را هدف گرفته‌ایم. استان‌ها شناسایی شده‌اند و کارهایی که در استان‌ها هست شناسایی شده و سامانه ثبت‌نام ایجاد شده است. سلسله مراتبی از ۲۵ درصد مزد تا ۵۰ درصد و ۶۰ درصد مزد برای کار آفرینان وجود دارد به این صورت که افرادی با پرداخت مزد ما جذب بازار کار می‌شوند. این را به طور پایلوت در سال گذشته در سه استان اجرا کردیم. نتایج نشان داد ۷۰ درصد وارد بازار کار می‌شوند.

 

او با تاکید بر اینکه این روش با دادن ۲۵۰ هزار تومان به هر فرد فرق می‌کند، گفت:  پرداخت چنین مبلغی اتفاق عجیب و غریبی است. نه حرف علمی است و نه حرف درست. بنای این طرح بر آن است که هزینه کارآفرینی را پایین بیاوریم. این طرح برای فارغ التحصیلان است.

 

او در ادامه به طرح دیگری برای عامه مردم اشاره کرد و گفت: اسم این طرح حمایت از کارفرمایی است که حق بیمه فرد را ما پرداخت می‌کنیم. در این طرح هم بخشی از هزینه نیروی کارفرمایی را ما پرداخت می‌کنیم. ما برای هر کدام از این‌ها تعدادی نیرو مشخص کردیم که در سال ۱۳۹۶ باید جذب شوند.

 

ربیعی در ادامه به اینکه طرح اشتغال حمایتی برای اقشاری است که دارای ناتوانی جسمی هستند اشاره کرد و گفت: بنابر تصمیمی که گرفتیم برای افرادی که امکان  توانمندسازی آنها وجود دارد در غالب وام و یا در غالب مشوق‌ها و حمایت‌های بیمه‌ای از افرادی که قابلیت توانمندسازی دارند اقدام می‌کنیم. سازمان فنی و حرفه‌ای مطابق با جسم این‌ها  آموزش‌های خاصی خواهد داد و این‌ها وارد بازار کار خواهند شد.

 

وزیر کار در ادامه به طرح اشتغال عمومی نیز اشاره کرد و گفت: با این طرح در برخی از مناطق حداقل چهار ماه کار را تضمین خواهیم کرد تا به کار پایدار برسند.

 

او در پایان به طرح بزرگ تکاپو اشاره کرد و در توضیح آن افزود: این طرحی است که کارشناسان بین‌المللی در کشورهای شبیه ما تجربه کرده‌اند. خوشبختانه در هفت استان در سال ۹۴ و ۲۰ استان در سال ۹۵ در حوزه آی سی  تی، گردشگری، خدمات مولد مثل حمل و نقل، در حوزه لجستیکی و بسته‌بندی و حوزه صنایع مکمل و حوزه‌های پایین دستی انرژی‌های مکمل استان‌ها شناسایی شد‌ه‌اند و الحمدالله با بانک صحبت شده که ۲۰ هزار میلیارد  تومان منابع بدهد. علاوه بر این یارانه تسهیلات دولت برای آن در نظر گرفته شده و همچنین رقم قابل توجهی  نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان در مرحله اول برای کمک‌های فنی راه‌اندازی این طرح پیش‌بینی کرده‌ایم.

 

ربیعی همچنین با تاکید بر اینکه اشتغال از طریق رشد و با بالا رفتن کیفیت رشد بالا خواهد رفت نسبت به اجرایی شدن طرح تکاپو ابراز امیدواری کرد.

 

او در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا در کابینه بعدی روحانی یا هر رییس‌جمهور دیگری حضور خواهد داشت یا نه، گفت: من نمی‌دانم و علم غیب هم ندارم. ولی هر کسی باشد  من برای اینکه مردم از فقر نجات پیدا کنند و زندگی مردم و رنج مردم کمتر شود چه در دانشگاه و چه در کابینه کمک می‌کنیم.

 

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره توصیه به رییس‌جمهور بعدی گفت: من فکر می‌کنم باید به روش عقلایی فقر را از بین برد. فقر را نباید دستمایه کرد. فقر و مبارزه با فقر برنامه می‌خواهد. شما باید در یک روندی فقر را در  جامعه کاهش بدهید و سیاست‌های معطوف به کاهش فقر می‌خواهد. من به عنوان یک بچه کارگر و یک کارگر که زندگی سختی هم داشتم؛ واقعا دلم نمی‌خواهد به فقرا مانند ماشین رای نگاه شود.

 

او در واکنش به گفته‌های بعضی نامزدها که از ایجاد دو نیم میلیون شغل به طور سالانه حرف می‌زنند، گفت: یک عده گفته‌اند که میلیون‌ها شغل ریزش کرده. وقتی آب می‌خواهد جوش بیاید ۹۹ درجه می‌جوشد و سر ۱۰۰ درجه جوش می‌آید. این یک فرآیند است؛ وقتی ریزش نیرو شکل می‌گیرد یک فرآیند هشت ساله و ده ساله پشت آن است. 

 

ربیعی ادامه داد: اینها اصلا عدد را نمی‌دانند. میزان افراد شاغل ما در صنعت چقدر است که شما می‌گویید ریزش میلیونی داشته است؟ ما در مجموع ۳۰۰ هزار ریزش نیرو داشتیم که جبران شده است. ما صنعت دست دو و صنعت بزرگ داریم. در آنجا ریزش داشتیم اما در سطح پایین در کارگاه زیر ۵۰ نفر، رویش داشتیم. در مجموع میزان رشد صنعت مثبت است.

 

وزیر کار تاکید کرد: اگر به افراد پول بدهیم که افراد سر کار بروند این یعنی قیمت ارز ۵ تا ۱۰ هزار تومان می‌شود.  این یعنی ۲۵۰ تومان می‌دهیم اما ماهی ۱ میلیون تومان شما عقب هستید. من موافق این طرح‌ها نیستم.

 

او در خصوص میزان ظرفیت ایجاد شغل به طور سلانه  گفت: اگر شما با این رشد نگاه کنید ما می‌گوییم هر درصد رشد می‌تواند ۱۰۰ هزار شغل ایجاد کند. من ۴۵ کارشناس بین‌المللی در کشورهای در حال گزار را به ایران آوردم و این طرح را نهایی کردیم. 

 

ربیعی ادامه داد: ما ظرفیت‌های خالی داریم مثل خدمات مولد و رسته‌هایی که می‌توانند کشانه‌های اشتغال باشند.  یک چهارخانه را تصور کنید یک جایی رشد بدون اشتغال داریم نقطه مقابل اشتغالی که ربطی به رشد ندارد تا الان این رویه جاری بوده است. ما می‌خواهیم اشتغال به رشد وابسته باشد. این تحت عنون طرح تکاپو است. ما معتقدیم اشتغال ناشی از رشدمان عدد بالایی نیست. اما مشاغلی که قرار است از این زاویه به ما کمک کند، نزدیک یک میلیون شغل است. متنها باز ممکن است ظرفیت این در سه چهار سال آینده از بخشی به بخش  دیگر شیفت کند. اما برای آی سی تی برای سال آینده بالای ۱۲۰ هزار شغل پیش بینی شده است. در بخش جانبی کشاورزی حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار شغل پیش بینی شده است. گردشگری که ظرفیت خیلی بالایی دارد و ان‌شاالله با منابعی که در نظر گرفتیم شغل بیشتری در این حوزه پیش‌بینی کردیم .

 

او تاکید کرد: در نفت و گاز در پایین دستی‌ها  با توجه به اتصالات بین‌المللی این‌ها، تعداد قابل توجهی شغل پیش‌بینی شده است. ما برنامه داریم اگر با دولت همکاری شود و منابع مالی تامین شود. من قول نمی‌دهم ولی بیش از یک میلیون شغل در سال را پیش بینی کرده‌ایم.

 

ربیعی در پاسخ به سوالی در خصوص برخی خبرها در مورد جلسه غیر علنی او در مجلس و اینکه او گفته نیروی کار توقعشان بالا رفته و مهارتشان پایین است، گفت: این بی‌اخلاقی بود و من نخواستم وارد پاسخگویی شوم. آنچه من گفتم این بوده که ما در سمت عرضه نیروی کار چند اتفاق داریم. نیروی کار جدید فارغ التحصیل دانشگاهی است. نیروی کار جدید با سنتی متفاوت است ؛ حاضر به قبول هر شغل نیست بنابراین  توقع نیروی کار جدید از شغل افزایش یافته و ما سختی کارمان این است که متناسب با اینها شغل پیدا کنیم. شما ببینید چطور این جمله را تیتر روزنامه‌ها کردند و این بی‌اخلاقی بود. من پاسخ این بی‌اخلاقی‌ها را نمی‌خواهم بدهم. ولی صدای من در مجلس هست و من در مورد گرایش نیروی جدید کار گفتم که دیگر مثل نیروی کار قدیم نیست که ما بتوانیم در سنگ‌بری برایش کار پیدا کنیم. نیروی کار جدید توقع بالایی از شغل دارد. در مورد پیچیدگی عرضه نیروی کار صحبت کردم و موضوع  هم به صورت غیر اخلاقی مطرح شد.

 

او تاکید کرد: کارگران می‌دانند من دوستشان دارم و من وزیر بیکاران هم هستم و این حرف‌ها در جامعه مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

 

او در مورد نیروی کار جدید و اینکه آیا این تعداد با احتساب سرمایه گذاری‌های خارجی است یا نه گفت: سرمایه‌گذاری خارجی هم در رشد و تولید حساب می‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------