احتمال جایگزینی بوفالوی هندی به‌جای گوشت برزیلی



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

مقام‌های هندی از پیشنهاد ایران برای تجارت ترجیحی با این کشور خبر می‌دهند که این امر در صورت صحت می‌تواند موجب افزایش روابط اقتصادی ایران و هند شود.

 اینکه مبادلات تجاری این دو کشور از کدام طریق انجام گیرد، محل پرسش است. اینگونه که از خبرها حاکی است، باز هم واردات گوشت بوفالو هندی بر سر زبان‌ها افتاده و نگرانی‌هایی را برای کیفیت و سالم‌بودن آن در پی داشته است. در حالی‌که به‌گفته کارشناسان قیمت این نوع گوشت به سبب کیفیت پایین در قیاس با دیگر گوشت‌ها در سطح جهانی به نصف می‌رسد.

 

پیش از این نیز بارها خبرهایی از واردات این نوع گوشت به کشور به گوش می‌رسید که مورد انتقادهایی از سوی نمایندگان مجلس نیز قرار گرفته بود. دیروز رئیس سازمان دام‌پزشکی از واردات گوشت بوفالو از کشور هند خبر داد:

 

در گذشته این محصول تنها برای فراورده‌های گوشتی حرارت‌دیده به‌صورت محدود وارد می‌شد که برای ادامه و گسترش آن در جلسات مشترک با هندی‌ها چگونگی تولید، ذبح بهداشتی و شرعی و... بررسی می‌شود. 

 

  منابع هندی با اشاره به انتظار ایران برای برداشته‌شدن تحریم‌های غربی، خبر دادند ایران برای افزایش تجارت دو‌جانبه و سرمایه‌گذاری، به هند توافق تجارت ترجیحی را پیشنهاد داده که در این پیشنهاد به محصولاتی مانند برنج باسماتی، چای، گوشت بوفالو و... اشاره شده است.

 

اما در این رابطه، بسیاری از مسئولان معتقدند از آنجا که پس از واردات محصول به کشور نمی‌توان رد توزیع آن را در بازار به‌‌درستی مورد‌بررسی قرار داد، بهتر آن است که از ورود آن به کشور جلوگیری شود، زیرا احتمال آلوده‌بودن آن به انگل و بیماری‌هایی مانند جنون گاوی وجود دارد. 

 

  پیام محبی، نائب‌رئیس جامعه دامپزشکان ایران در این رابطه  گفت: سال‌هاست که واردات گوشت هندی به کشور ممنوع بوده است، زیرا کیفیت آن بسیار پایین بوده و از لحاظ بهداشتی نیز با مشکل روبه‌روست. تنها دلیل اینکه مجددا واردات آن به کشور مطرح شده است، دلایل اقتصادی می‌تواند باشد. وی در پاسخ به شائبه‌هایی پیرامون واردات گوشت بوفالو هندی برای تولید سوسیس و کالباس گفت: گوشت بوفالو برای واردات به کشور مجوز نداشته، مگر اینکه در دوسال اخیر اقدام به واردات آن شده باشد. مشکل اینجاست که با توجه به فقر پروتئینی که در کشور وجود دارد، نمی‌توانیم بگوییم اگر گوشتی وارد کشور شد، برای مصارف خانوار وارد قصابی‌ها نمی‌شود.

 

محبی ادامه داد: قیمت گوشت بوفالو در جهان به سبب کیفیت پایین و آلودگی‌های انگلی و احتمال مبتلابودن آن به جنون گاوی، نصف قیمت جهانی گوشت‌های دیگر است. بوفالو در مزرعه پرورش نمی‌یابد که نسبت به سلامت آن اطمینان حاصل کنیم. به‌علاوه آنکه هندوستان کشوری آلوده است و گوشت هندی در این کشور نیز با قیمت پایین‌تر از سایر گوشت‌ها به فروش می‌رسد.

 

  نائب‌رئیس جامعه دامپزشکان ایران تصریح کرد: متاسفانه وقتی گوشت وارد کشور می‌شود نظارت کافی روی توزیع آن وجود ندارد و نمی‌توان روند توزیع آن را مورد بررسی قرار داد، در نتیجه بهتر است که در مبادی ورود جلوی واردات این گوشت به کشور گرفته شود.


محبی با بیان اینکه قطعا دلایل اقتصادی پشت مسئله وجود دارد، تأکید کرد: حمل‌ونقل گوشت هندی به داخل کشور ارزان است و قیمت آن نیز در مقایسه با گوشت برزیلی که برای جبران کمبود فراورده‌های گوشتی به کشور وارد می‌شود، پایین‌تر است. به این دلیل کاملا واضح است که انگیزه‌های اقتصادی برای واردات آن وجود دارد. 

 

در حالی‌که کارشناسان بر ممنوعیت واردات این نوع گوشت تأکید دارند اما مهدی خلج، رئیس سازمان دامپزشکی درخصوص وضعیت سلامت گوشت بوفالو هندی اظهار کرد: در گذشته واردات این محصول به‌صورت محدود آن هم برای فراورده‌های گوشتی حرارت‌دیده مانند سوسیس و کالباس مجوز داشته است اما برای گسترش واردات این محصول در درازمدت و در قالب تجارت ترجیحی باید طی جلسات متعددی با مسئولان دامپزشکی هندوستان به توافقاتی مشترک برسیم. 

 

وی افزود: در جلسات مشترکی که با هندی‌ها برگزار خواهیم کرد، باید درباره مفاد مهم در توافق‌نامه مشترک مانند چگونگی تولید و ذبح بهداشتی و شرعی برای تامین گوشت سالم به تفاهم برسیم. همچنین از سلامت تولید این محصول در هندوستان اطمینان حاصل کنیم. 

 

البته ابراهیم جمیلی، رئیس شورای بازرگانی ایران و هند نیز درباره احتمال برقراری تجارت ترجیحی بین دو کشور گفت: برقراری تجارت ترجیحی با هند اتفاق مثبتی است، چرا که اگر هند با کشورهای دیگر قرارداد ترجیحی امضا کند، روابط تجاری ایران با یکی از مشتریان اصلی خود دچار لطمه می‌شود. 

 

وی گفت: باید با انجام کار کارشناسی اصولی با کشورهایی از جمله هند که برای ما مزیت‌های اقتصادی دارند قراردادهای ترجیحی دو‌جانبه امضا کنیم. به‌عنوان نمونه درحال حاضر امکان خوبی برای صادرات در زمینه‌های مختلف به هند داریم اما چون هند با کشورهای دیگری قرارداد ترجیحی منعقد کرده، این مسئله باعث شده ایران بخشی از بازار هند را از دست بدهد و همین اتفاق می‌تواند در زمینه پتروشیمی نیز طی سال‌های آینده رخ دهد.

 

اخبار اقتصادی - ایسنا,شرق

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------