چرایی نفت ٥٣دلاری



اخبار,اخبار اقتصادی,اخبارنفت53دلاری

هفته گذشته شاهد بازگشت قیمت نفت به نرخ بالای ٥٠دلاری بود. درست در آخرین روز کاری، نفت اوپک افزایش ٣٣/٢دلاری را تجربه کرد و قیمت هربشکه نفت این سازمان به ٣٦/٥٣دلار رسید. در هفته‌های گذشته که قیمت نفت روند نزولی داشت، کارشناسان مالی بازار نفت پیش‌بینی می‌کردند این روند ادامه نداشته باشد و با رسیدن نرخ‌ها به کف قیمتی، ارزش نفت مجددا روند صعودی را در پیش گیرد. اینها تحلیل‌گران سیاسی بازار انرژی بودند که از نفت ٢٠ یا ٣٠دلار دم می‌زدند.

 

ازهمین‌رو بود که متخصصان اقتصادی بازار نفت، پیش‌بینی قیمت ٧٢دلاری در بودجه را قابل‌قبول می‌دانستند و مخالف کم‌کردن این رقم توسط مجلس بودند. درست در روزهایی که سیاستمداران ما بیشترین نگرانی را از کاهش قیمت نفت داشتند، آژانس اطلاعات انرژی آمریکا متوسط قیمت نفت در سال‌جاری میلادی را ٦٨دلار پیش‌بینی کرد. باید توجه داشت افت قیمتی نفت در شرایطی اتفاق افتاد، که در عمل معامله چندانی در بازار نفت صورت نمی‌گرفت.

 

از ١٥روز مانده به آغاز سال‌نو، تا ٢٠ژانویه که هرروز خبر افت بیشتر قیمت نفت در رسانه‌ها اعلام می‌شد، در بازار، عملا نفتی معامله نمی‌شد. مهم‌ترین عامل آغاز روند صعودی را باید تحقق کف قیمتی در هفته‌های گذشته دانست، اما اتفاقات دیگری نیز به آغاز این روند کمک کردند. در روزهای گذشته اخبار رسمی، تحلیل‌های پیشین از کاهش میزان سرمایه‌گذاری در بازار نفت را تایید کرد. شرکت‌هایی مثل BP و shell رسما اعلام کردند بخشی از سرمایه‌گذاری‌های جدید خود را به حالت تعویق درآورده‌اند. همچنین میزان حفاری‌های جدید در نفت شل آمریکا نیز تا حد زیادی پایین آمده است و وضعیت اتحادیه اروپا و متعاقب آن ارزش یورو به ثباتی نسبی رسیده است.

 

تصمیم اتحادیه اروپا به تزریق نقدینگی به بازارهای این اتحادیه برای مقابله با رکود و تورم منفی و هراس از خروج یونان از اتحادیه اروپا ارزش برابری یورو نسبت به دلار را در هفته‌های گذشته کاهش داده بود. با اعلام رسمی عدم‌تمایل یونان به خروج از اتحادیه اروپا از شدت این نگرانی‌ها کاسته شده است. درهرصورت مشخص بود ادامه روند نزولی قیمت نفت در آینده منجر به بروز بحران کمبود نفت خواهد شد و از این جهت ادامه روند قبل دورازذهن می‌نمود. اکنون به نظر می‌آید که نفت مجددا به روال طبیعی خود بازگشته و در سال آینده با قیمتی حدود ٧٠دلار معامله خواهد شد.

 سیدحمید حسینی- عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی

اخبار اقتصادی - شرق

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------