آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

آن‌هایی که وعده یارانه ۱۵۰ هزار تومانی می‌دهند، گنج پیدا کرده‌اند!



 اخباراقتصادی,خبرهای  اقتصادی ,یارانه

 

ایسنا به نقل از مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نوشت: آن‌هایی که وعده یارانه ۱۵۰ هزار تومانی می‌دهند، گنج پیدا کرده‌اند.

 

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به وعده‌های برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری مبنی بر یارانه ۱۵۰ هزار تومانی گفت: در کشور چنین پول‌هایی وجود دارد مگر اینکه افرادی که وعده یارانه ۱۵۰ هزار تومانی می‌دهند گنج پیدا کرده باشند.

 

 عباس کاظمی در نشست خبری که در حاشیه دومین روز از نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد، با اشاره به صادرات روزانه ۴۵۰ هزار بشکه فرآورده نفت در سال گذشته گفت: این میزان از صادرات برای نخستین بار تحقق پیدا کرد و عمده محصولات مازوت، نفت گاز، نفت سفید و LPG بود. دلیل این حجم از صادرات نیز توسعه شبکه گاز است. میزان صادرات در سال جاری بیشتر خواهد  شد.

 

وی با بیان اینکه این نیروگاه به خط لوله فرآورده متصل شده است، افزود: آخرین لوله چابهار بود. در حال حاضر فقط چهار درصد از سوخت نیروگاه‌ها توسط فرآورده تامین می‌شود و بقیه سوخت نیروگاه‌ها گاز، است.

 

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به نقش برجام در توسعه پالایشگاه‌های کشور گفت بعد از رفع تحریم، تجهیزات اصلی توسعه پالایشگاه‌ها به داخل کشور امد که عمده این تجهیزات مربوط به پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود. همچنین علاوه بر پروژه ستاره خلیج فارس، فاز یک توسعه بنزین سازی بندرعباس  و لاوان در سرویس قرار گرفت. اواخر سال گذشته فاز یک طرح توسعه پالایشگاه آبادان با ۱.۱ میلیارد دلار توسط ساینوپک افتتاح شد.

 

کاظمی ادامه داد: سایر سرمایه‌گذاری‌ها عمدتا از کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند چین و ژاپن  بوده است و در این راستا مراودات سازنده‌ای در زمینه اصلاح کیفیت پالایشگاه‌های بندرعباس، تهران و تبریز داشته‌ایم. همچنین پالایشگاه اصفهان زمستان سال گذشته با دایلم کره مذاکره کرده است.

 

وی با تاکید بر اینکه پالایشگاه‌های کشور قدیمی هستند اظهار کرد: پالایشگاه‌های کشور به میزان زیادی مازوت تولید می‌کنند و از آنجایی که قیمت مازوت کمتر از نفت خام است، بر اساس قانون سال 1389 مجلس شورای اسلامی، دولت موظف شده میزان مازوت را به کمتر از ۱۰ درصد برساند. در حال حاضر میزان مازوت پالایشگاه‌ها ۲۵ درصد است.

 

اضافه شدن ۱۶ میلیون لیتر بنزین به کشور

 

وی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی پالایشگاه‌ ستاره خلیج فارس گفت: با راه‌اندازی این پالایشگاه‌ها و همچنین بنزین‌سازی بندرعباس و لاوان، ۱۶ میلیون لیتر بنزین به کشور اضافه شد و در مرز خودکفایی قرار گرفتیم که اگر این  ۱۶ میلیون را به ۲۴ میلیون لیتر بنزین تولیدی در کشور اضافه کنیم به میزان ۴۰ میلیون لیتر می‌رسد. سعی می‌شود که به شهرهای بیشتری بنزین یورو ۴ توزیع کنیم. به طور کلی برای توسعه پالایشگاه‌ها به ۱۴ میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم که سه میلیارد دلار پالایشگاه آبادان و دو میلیارد دلار پالایشگاه‌های اصفهان، محقق شده است.

 

۶۰ تا ۶۵ درصد تجهیزات پالایشگاه‌ها داخل کشور تولید می‌شود

 

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه ۶۰ تا ۶۵ درصد تجهیزات پالایشگاه‌ها در داخل کشور تولید می‌شود افزود: در حال حاضر ۷۰ تا ۸۰ درصد کاتالیزهای واحدهای پالایشی نفتی داخل کشور تامین می‌شود.

 

در شهرهای بزرگ با کمبود جایگاه روبرو هستیم

 

کاظمی در ادامه با بیان اینکه سیاست جدید شرکت ملی پالایش و پخش برندسازی جایگاه‌ها است توضیح داد: در شهرهای بزرگ با کمبود جایگاه روبه‌رو هستیم. به همین دلیل برند را پیشنهاد کردیم. ما نمی‌خواهیم به تجارت کسی ضربه بزنیم و پیشنهاد می‌کنیم جایگاه‌ داران در جهت برندسازی گام بردارند.

 

وضعیت ستاره خلیج فارس در سال ۹۲

 

وی در مورد وضعیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال 1392 توضیح داد: مجموعه طرح ستاره خلیج فارس در سال ۹۲ ۶۰ درصد  و واحدهای فرآیندی آن ۴۳ درصد بود. با تلاش‌هایی که صورت گرفت این پالایشگاه در سرویس کامل قرار گرفته است.

 

آخرین وضعیت پالایشگاه‌های خصوصی

 

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مورد پالایشگاه‌های بهمن گنو، پارس و آناهیتا توضیح داد: صندوق توسعه ملی، وامی که برای توسعه بهمن گنو نیاز بود در اختیار این پالایشگاه قرار داد و این پالایشگاه در حال انتخاب پیمانکار است. در مورد پالایشگاه پارس، مسائل زیست محیطی مطرح است. برای پالایشگاه آناهیتا سرمایه‌گذاران به صورت جدی وارد عمل شده‌اند. 

 

صف کشتی‌ها برای خرید فرآورده‌های نفتی ایران

 

کاظمی با بیان اینکه در اسکله‌های ایران ترافیک کشتی‌ها برای خرید فرآورده وجود دارد گفت: بندر عسلویه توسط یک شرکت خصوصی تجهیز شده همچنین دو سکو به اسکله‌های ماهشهر اضافه خواهد شد و سه اسکله در بندرعباس ساخته می‌شود تا این ترافیک از بین برود.

 

تولید ۵۰۰ هزار لیتری بنزین توسط پالایشگاه بوعلی

 

وی با بیان اینکه همه مردم تقاضای بنزین یورو ۴ و یورو ۵ را دارند افزود: برخی پتروشیمی‌ها خواستار تولید بنزین هستند. در حالی که بنزینی‌ که پتروشیمی‌ها تولید می‌کنند،۱۰ درصد بنزن دارد. با توجه به قانون رفع آلودگی هوا، باید بنزین یورو ۴ تولید کنیم. پالایشگاه بوعلی در سال گذشته ادعا کرد بنزین یورو ۴ تولید می‌کند و با تغییر فرآیندها و خوراک‌ها در حال حاضر ۵۰۰ هزار لیتر بنزین تولید می‌کند.

 

آن‌ها که وعده یارانه ۱۵۰ هزار تومانی می‌دهند گنج پیدا کرده‌اند

 

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به وعده برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری مبنی بر یارانه ۱۵۰ هزار تومانی گفت: قیمت بنزین را دولت تعیین می‌کند و معلوم نیست برای یارانه ۱۵۰ هزار تومانی قیمت بنزین چقدر شود. اما همان طور که رییس مجلس گفت چنین پول‌هایی در کشور وجود ندارد مگر آنکه افرادی که چنین قول‌هایی می‌دهند گنج پیدا کرده باشند.

 

وی در مورد علت تمام نشدن ساخت ستاره خلیج فارس طی شش سال گفت: این پروژه در سال ۸۶ کلید خورد. در آن زمان وضع منابع مالی خوب بود و یارانه هم داده نمی‌شد. پس چرا این پروژه طی شش سال تمام نشد.

 

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به خرید تجهیزات در زمان تحریم گفت: جنسی که در زمان تحریم از چین می‌خریدیم با رفع تحریم از اروپا با یک سوم قیمت خریدیم. برخی می‌گویند بعد از تحریم چیزی در سفره ما نیامد در حالی که کل تحریم‌های سه گانه برداشته شد. برخی می‌گویند چرا ایران هواپیما نمی‌سازد. ایران ۴۰ سال است که ماشین می‌سازد و بهتر است فعلا در همین موضوع موفق عمل کند تا بخواهد هواپیما بسازد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------