سهم خلیج فارس از واردات نفت هند آب رفت



  اخباراقتصادی,خبرهای  اقتصادی ,نفت جهانی

اتکای هند به واردات نفت خاورمیانه در ژوئن به کمترین میزان از اکتبر سال ۲۰۱۵ رسید، زیرا سومین واردکننده بزرگ نفت جهان در بحبوحه کاهش عرضه از سوی اوپک، به تامین تقاضا از منابع ارزان‌تر دیگر روی آورده است.

 به گزارش ایسنا، آمار حمل محموله‌های نفتی که نزد رویترز موجود است، نشان می‌دهد واردات نفت خام خاورمیانه به هند در ژوئن به پایین‌ترین میزان از اکتبر سال ۲۰۱۵ رسید و ۷.۶ درصد نسبت به ماه مه کاهش یافت که تا حدودی به دلیل کاهش عرضه از سوی کویت، عراق و عربستان سعودی بود که تحت توافق کاهش تولید اوپک،  نفت کمتری فروختند.

 

این کاهش عرضه قیمت‌های نفت خاورمیانه را بالا برد و باعث شد خریداران هندی که حساسیت بالایی به قیمت دارند، بدبنال منابع جایگزین از روسیه و آمریکای لاتین باشند.

 

طبق آمار تهیه شده از سوی واحد تحقیقات و پیش‌بینی‌های نفت تامسون رویترز، نفت خلیج فارس حدود ۵۸.۵ درصد از واردات هند در ژوئن در مقایسه با حدود ۶۶ درصد در مه را تشکیل داد، در حالی که سهم واردات نفت از آمریکای لاتین، آفریقا، آسیای مرکزی از جمله روسیه افزایش یافت.

 

ام کی سورانا، رییس هیات مدیره شرکت هندوستان پترولیوم در این باره اظهار کرد: انتخاب‌ها افزایش یافته و نفت خام با قیمت‌های رقابتی موجود است.

 

رییس هیات مدیره شرکت هندوستان پترولیوم در ادامه افزود: عرضه نفت حاوی سولفور اندک گسترده مانده زیرا نیجریه از مشارکت در توافق کاهش تولید اوپک معاف شده است.

 

حتی با وجود این که تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک تولیدشان را برای حمایت از قیمت‌ها کاهش داده‌اند، طبق گزارش ماهانه آژانس بین المللی انرژی، تولید جهانی نفت در ماه ژوئن ۱.۲ میلیون بشکه در روز نسبت به مدت مشابه سال گذشته بالاتر بود.

 

فشار عرضه بالا فروشندگان را وادار ساخته است قیمت‌ها را کاهش دهند و به پالایشگاه‌های هندی امکان داده محموله‌ها را در بازار معاملات نقدی خریداری کنند.

 

شرکت "ایندین اویل" هفته گذشته نخستین محموله نفت خام هند از آمریکا را خریداری کرد و واردات نفت "راشن اورال" را در سال جاری افزایش داد.

 

شرکت هندی "بهارات پترولیوم" نیز ممکن است نفت خام آمریکا را در یک مناقصه خریداری کند، زیرا قیمت رقابتی‌تری نسبت به نفت آفریقایی دارد.

 

شرکت HTCL نیز در حال ارزیابی نفت خام آمریکا برای پالایشگاه‌های خود است.

 

بر اساس گزارش رویترز، قیمت های نفت وست تگزاس اینترمدیت نسبت به نفت دوبی که قیمت پایه خاورمیانه است، پایین‌تر است زیرا از یک سو تولید نفت شیل آمریکا افزایش یافته است و از سوی دیگر میزان عرضه نفت خاورمیانه کاهش پیدا کرده است و این امر خرید نفت سنگین‌تر آمریکا برای جایگزینی گریدهای خاورمیانه‌ای مانند نفت بصره عراق را برای هند امکان پذیر کرده است و تخفیف حداقل ۲ دلار در هر بشکه برای نفت آمریکا نسبت به نفت دوبی، برای پوشش هزینه‌های حمل ایده‌آل است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------