صادرات غیرنفتی ایران به چین افزایش یافته است



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی  ,تجارت ایران و چین

بررسی‌ها نشان می‌دهد صادرات غیرنفتی ایران به چین ۱۳ میلیارد دلار افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا، ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی به کشور چین در پنج ماهه اول سال‌جاری به ۳ میلیارد و ۷۴۳ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۶۴ صدم درصد افزایش داشته است.

 

صادرات غیرنفتی کشورمان به کشور چین طی یک دهه گذشته رشد قابل ملاحظه داشته است به طوری که سال‌های ۸۸ تا سال ۹۲ مجموع صادرات ایران به چین ۱۸ میلیارد و ۷۶۷ میلیون دلار بوده در حالی که از سال‌های ۹۲ تا ۹۵ چین بالغ بر ۳۲ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار کالای ایرانی خریداری کرده است.

 

واردات ایران از چین در دولت یازدهم نیز افزایش داشته است که عمده‌ترین دلیل آن برداشته شدن تحریم‌های بندری جهت تردد کشتی‌ها و امکان حمل مستقیم کالا با کشتی‌های بزرگ از چین به ایران بوده است.

 

پیشتر این سهم از واردات از چین به کشور امارات متحده عربی اختصاص داشت و بخش عمده‌ای از واردات ایران از چین به بنادر امارات متحده عربی منتقل و از آنجا به ایران صادر می‌شد که در دوره اخیر شاهد کاهش واردات از امارات متحده عربی از سال ۱۳۹۲ به بعد بوده‌ایم و عمدتاً سهم کالاهای چینی است که با رفع تحریم‌ها و برقراری ارتباطات بانکی و امکان پهلوگیری کشتی‌ها در بنادر ایرانی، کشور واسطه حذف شد و کالاهای چینی مستقیم از مبدأ بنادر چین به مقصد بنادر ایرانی منتقل می‌ شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------