خرید تضمینی گندم چقدر افزایش یافت؟



اخبار,اخبار اقتصادی,اخبار گندم

"خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش 75 هزار تنی را نشان می‌دهد. .

علی قنبری، معاون وزیر جهادكشاورزی گفت: از ابتدای فصل برداشت گندم در 15 فروردین ماه سال‌جاری تاكنون مقدار بیش از400 هزار تن گندم از كشاورزان در 8 استان كشور خریداری شده است.

وی با اشاره به این‌كه سال گذشته در همین مقطع زمانی 325 هزار تن گندم به قیمت تضمینی از كشاورزان خریداری شده بود، افزود: مقدار خرید سال‌جاری 75 هزار تن نسبت به سال قبل رشد یافته است.

قنبری با رد این مطلب كه افزایش میزان خرید سال‌جاری به دلیل برداشت زودهنگام گندم در برخی استان‌ها است، تشریح كرد: در سال 93 تا این تاریخ 9 استان كشور وارد عملیات خرید تضمینی شده بودند؛ این در حالی است كه در سال‌جاری تاكنون 8 استان خرید را انجام می‌دهند.

معاون وزیر جهاد كشاورزی مهم‌ترین عوامل رشد میزان خرید گندم در سال‌جاری را تعیین قیمت مناسب خرید تضمینی، اعلام به موقع آن كه منجر به تشویق كشاورزان به افزایش سطح زیركشت گندم در كشور شده و حمایت‌ها و اقدامات اساسی دولت و وزارت جهاد كشاورزی در زمینه به زراعی و بهره وری بیشتر در بخش كاشت و تولید گندم، بر شمرد.

قنبری در ادامه، افزایش تعداد مراكز خرید از 100مركز در سال گذشته به 178 مركز در سال‌جاری را كه موجب رفاه حال كشاورزان در جریان تحویل گندم‌هایشان شده است، از دیگر عوامل موثر در ترغیب و تشویق گندمكاران به تحویل گندم تولیدی به مراكز خرید دولتی عنوان كرد.

مدیرعامل شركت بازرگانی دولتی ایران با بیان این‌كه در حال حاضر 8 استان ایلام، خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان، كرمان و كرمانشاه وارد عملیات خرید تضمینی گندم شده اند، تشریح كرد: بیشترین میزان خرید مربوط به استان‌های خوزستان با 290 هزار تن، فارس با 47 هزار تن و كرمان با 30 هزار تن می‌باشد كه این سه استان در مجموع 90 درصد كل خرید را انجام داده اند.

معاون وزیر جهاد كشاورزی ضمن تاكید بر پرداخت به روز وجوه كشاورزان تصریح كرد: بهای گندم‌های تحویلی تاكنون به روز به حساب كشاورزان واریز شده كه این اقدام نتیجه همكاری بانك كشاورزی و مساعدت این بانك در تخصیص اعتبار یك هزار میلیارد تومانی كه تاكنون 460 میلیارد تومان آن تأمین و به كشاورزان پرداخت شده، است.

مدیرعامل شركت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به حداقل 9500 میلیارد تومان اعتبار لازم برای خرید تضمینی گندم و مبلغ 5 هزار میلیارد تومان اعتبارات پیش‌بینی شده در بودجه سال‌جاری، تامین و تخصیص به موقع اعتبارات لازم را شرط اصلی تحقق بهینه خرید تضمینی گندم و جلب رضایت كشاورزان دانست و از حسن همكاری و تعامل مثبت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با این شركت در خصوص تامین اعتبار خرید گندم در سال گذشته و سال‌جاری قدردانی كرد.

قنبری اظهار كرد: با ورود سایر استان‌ها به جمع خریداران گندم دركشور، از اواسط اردیبهشت ماه به روزهای اوج خرید نزدیك می‌شویم، بنابراین ضرورت دارد دستگاه‌های ذیربط، تخصیص اعتبارات پیش بینی شده را با شتاب بیشتری انجام دهند.


اخبار اقتصادی - خبر انلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------