تخصيص15هزارميلياردبراي‌تخريب‌بيشتراراضي‌كشاورزي



خبار,اخبار اقتصادی,تخريب‌بيشتراراضي‌كشاورزي

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور درحالي از تخصيص 15 هزار ميليارد ريال براي طرح هادي خبر داده كه اين طرح در طول مدت اجرا به دليل ايرادات قانوني و نحوه اجرا باعث تخريب تعداد قابل توجهي از اراضي كشاورزي كشور شده است..

طرح هادي اگرچه براي توسعه روستاها به تصويب رسيد و اجرايي شد اما به گفته قباد افشاري رئيس سازمان امور اراضي، در قالب اين طرح 200 هزار هكتار از بهترين اراضي كشاورزي در شمال كشور تخريب شده است.

او با بيان اينكه بردن اراضي در قالب طرح هادي، آن را از نظارت سازمان امور اراضي خارج مي كند، توضيح داد: برخی در شمال کشور شالیزارهایی که بسیار برای کشور باارزش هستند را به بافت روستا الحاق می‌کنند که در آنجا ویلاسازی کنند، همچنین زمین‌های کشاورزی که در کنار روستا یا کنار شهر قرار دارند را خریداری می‌کنند تا آنها را الحاق کرده و مورد تغییر کاربری قرار دهند. به عقيده افشاري بهترين روش براي توسعه روستايي توسعه در ارتفاع است و به اين ترتيب بايد توسعه سطحي به طور كامل متوقف شود.

عبدالغفار شجاع مشاور مشاور عالي معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي نيز طرح هادی را يك فاجعه عظیم برای اراضی کشاورزی دانست و خاطرنشان كرد: در قالب توسعه روستایی، این طرح اجازه تخریب اراضی مرغوب کشاورزی را به متقاضیان می‌دهد و استانداران و مسئولان وزارت جهادکشاورزی در مقابل این فاجعه عظیم هیچ اقدام پیشگیرانه‌ای انجام نمی‌دهند.

او افزود: بنیاد مسکن با اجرای طرح هادی که به منظور توسعه به تصویب رسیده است در حال گسترش حریم روستاهاست. این طرح امروز بلای جان اراضی اطراف روستاها شده است. وزارت جهادکشاورزی و استانداری‌ها برای متوقف کردن این فاجعه عظیم اقدام پیشگیرانه‌ای انجام نمی‌دهند. طرح هادی در واقع طرح قانونی تخریب اراضی کشاورزی است.

شجاع تاكيد كرد: در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی‌هایی داریم که از توسعه سطحی شهرها به سوی مزارع و باغات جلوگیری شود.


اخبار اقتصادی - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------