آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

783 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی



اخبار,اخبار اقتصادی,مذاکرات ایران و 1+5

به بار نشستن مذاکرات ایران و 1+5 و احتمال لغو تحریم ها در ماه های آتی، انتظار بسیاری از بخش های جامعه را بالا برده و عده بسیاری منتظرند اتفاقات خوبی به ویژه در حوزه صنعت رقم بخورد؛ با این حال به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین تاثیرات لغو احتمالی تحریم‌ها، باز شدن راه سرمایه‌گذاری خارجی به ایران است.

یکی از بخش‌هایی که در سال‌های گذشته با مشکل بزرگ تامین مالی روبرو بوده و اکنون امید بسیاری به بهبود این وضعیت از طریق مولفه های تاثیرگذار دارد، صنایع کوچک و شهرک های صنعتی است که ممکن است بتوانند منابع مالی خوبی را در این زمان برای توسعه خود جذب کنند.

به این ترتیب با توجه به کمبود نقدینگی در این حوزه‌ها یکی از راهکارهای حل این معضل را می‌توان جذب سرمایه‌گذار خارجی دانست که به نظر می رسد مسئولان این حوزه نیز روی این موضوع حساب ویژه ای باز کرده اند.

در این زمینه غلامرضا سلیمانی، معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی درباره برنامه‌های این سازمان برای دوره پساتحریم به ایسنا گفت: شناسایی فرصت های جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای مشارکت با شرکای ایرانی در شهرک ها و نواحی صنعتی و معرفی سرمایه گذاران خارجی از جمله برنامه هایی است که برای دوره پساتحریم برنامه ریزی شده است.

وی افزود: شناسایی و تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در جهت تکمیل و توسعه کیفی زیرساخت شهرک ها و نواحی صنعتی، نیز راهکار دیگری است که سرمایه گذارانی که تمایل به فعالیت مستقل در ایران دارند، می توانند به صورت مستقل در این شهرک ها به کار بپردازند.

گفته های سلیمانی نشان می دهد که دولت نگاه ویژه ای به بخش سرمایه گذاری خارجی دارد و منتظر است بسیاری از مشکلات از این طریق حل شود؛ هرچند که به گفته او ایران به دنبال ایجاد شهرک های صنعتی مشترک با خارجی هاست.

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی در این باره اظهار کرد: ما سعی داریم برای افزایش جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور برخی شهرک های صنعتی را با کمک سرمایه گذاران خارجی به صورت مشترک ایجاد کنیم که فرصت خوبی برای صنعتگران ما هم خواهد بود.

سلیمانی ادامه داد: در این مسیر تلاش می کنیم بروکراسی های موجود در مسیر سرمایه گذاری خارجی در شهرک ها و نواحی صنعتی برطرف شوند تا بتوان شرایط را برای حضور این سرمایه گذاران تسهیل کرد.

وی با بیان اینکه در این زمینه فعالیت هایی برای استفاده بهتر از این ظرفیت تعریف کرده ایم، گفت: برنامه سازمان این است که برای آشکار شدن نحوه تعامل با سرمایه گذاران خارجی و قوانین مرتبط آموزش هایی را به منابع انسانی درگیر با این موضوع بدهیم.

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با بیان اینکه سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران تنها نهاد رسمی رسیدگی به کلیه امور مربوط به سرمایه گذاری‌های خارجی است، اظهار کرد: درخواست‌های سرمایه گذاران خارجی در خصوص امور مربوطه از جمله پذیرش، ورود، بکارگیری و خروج سرمایه باید به آن سازمان تسلیم شود؛ بنابراین لیستی از شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستعد جذب سرمایه گذاری خارجی و همچین لیستی از طرح‌ها و پروژه هایی که آماده مشارکت با سرمایه گذاران خارجی است در اختیار آن سازمان قرار داده ایم تا ضمن طی مراحل قانونی بتوان از سرمایه گذاری‌های خارجی در جهت حمایت از صنایع کوچک و توسعه پایدار و تولید حداکثری بهره‌برداری صورت گیرد.

بر اساس آمار موجود، تاکنون تعداد 132 واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی با سرمایه گذاری خارجی به مبلغ 783 میلیون دلار قرارداد منعقد کرده اند که از این تعداد 35 طرح در مرحله ساخت وساز و 97 طرح دارای پروانه بهره‌برداری است. از سوی دیگر اشتغال ایجاد شده در این واحدهای صنعتی نیز حدود 13 هزار نفر است.

همچنین در رشته صنعت‌های «برق و الکترونیک»، «سلولزی»، «شیمیایی»، «غذایی و دارویی»، «فلزی»، «کانی غیرفلزی» و «نساجی و چرم» در مجموع بالغ بر 350 فرصت سرمایه گذاری به دنبال جذب سرمایه گذار خارجی به منظور مشارکت واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی احصا شده است.

به این ترتیب باید دید که با بهبود وضعیت سیاست خارجی کشور و احتمال باز شدن راه سرمایه گذاران خارجی، کشورمان تا چه اندازه در جذب این سرمایه ها موفق خواهد بود؟

اخبار اقتصادی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------