پلیس به دنبال فراریان مالیاتی



اخبار,اخبار اقتصادی,مالیات

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت : حتی در قانون پیش بینی شده است که می توان در این گونه موارد مالیات بر ارزش افزوده نیز گرفت.

پلیس به دنبال فراریان مالیاتیرئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: دو ماه قبل با نیروی انتظامی هماهنگی لازم برای مقابله با کسانی که فرار مالیاتی دارند یا در چرخه مسائل اقتصادی مالیات خود را ابراز نمی‌کنند، آغاز کرده‌ایم.
 
علی عسکری دیروز در جمع خبرنگاران افزود: این هماهنگی به امضای تفاهم نامه ای منجر شد تا با همکاری نیروی انتظامی روند مقابله با فرار مالیاتی تسریع شود.

وی در پاسخ به این پرسش که به این همکاری با نیروی انتظامی اسم پلیس مالیاتی گذاشته شده است، یا خیر، اظهار کرد: ما اسم این همکاری را پلیس مالیاتی نمی گذاریم، اما در اصلاح قانون سازمان امور مالیاتی بازرس مالیاتی پیش بینی شده است.

عسکری گفت: این بازرس ها حکم پلیس را خواهند داشت، یعنی می توانند به مودیان مالیاتی مراجعه و از عملکرد آنها بازرسی کنند و ببینند که چقدر قانون را رعایت می کنند.

وی افزود: همکاری فعلی ما با نیروی انتظامی بیشتر متمرکز بر کدفروشی و مقابله با فاکتورهای صوری است. البته در این راستا تفاهم نامه ای نیز با قوه قضاییه امضا شده است.

موسسات مالی غیرمجاز و مشتریان آنها مشمول مالیات است
وی همچنین گفت: در موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز هم مشتری و هم خود موسسه مشمول پرداخت مالیات می شود.

وی تصریح کرد: در قانون مالیاتی آمده است که اگر بانک یا موسسه مالی از بانک مرکزی مجوز داشته باشد هزینه های مالی وام به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی است. اما اگر موسسه مجاز نباشد این هزینه را قابل قبول مالیاتی نمی دانیم و به حساب درآمد می گذاریم.

عسکری افزود: در بانک ها و موسسات مالی مجاز اگر بانک در قبال پس انداز سود کوتاه یا میان مدت، سود سپرده بپردازد هم مشتری و هم بانک از پرداخت مالیات معاف هستند، اما در موسسات غیرمجاز این سود مشمول مالیات است و هم مشتری و هم موسسه باید مالیات بپردازند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت : حتی در قانون پیش بینی شده است که می توان در این گونه موارد مالیات بر ارزش افزوده نیز گرفت.

دریافت 45 درصد مالیات ایران از 1500 شرکت
عسکری اظهار کرد: 45 درصد مالیات ایران از 1500 شرکت دریافت می شود و این در حالی است مالیات مربوط به شهر تهران معادل 55 درصد است که 1500 پرونده بیشتر ندارد. وی افزود: استان های تهران، خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و فارس 80 درصد مالیات ایران را پرداخت می کنند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، 14 هزار میلیارد تومان را کف فرار مالیاتی عنوان و تصریح کرد: 200 هزار میلیارد تومان هنوز زیر چتر مالیات قرار ندارد و این در حالی است که تولید ناخالص داخلی کشور معادل هزار میلیارد تومان است.

به گفته وی، مالیات واقعی دریافتی از تولید ناخالص داخلی باید 15 درصد باشد که این رقم هم اکنون فقط 7 درصد است، بنابراین اقتصاد ایران ظرفیت دریافت مالیات تا حدود 150 هزار میلیارد تومان را دارد، اما با شاخص 7 درصد مالیات دریافت می شود.

اخبار اقتصادی - جام جم

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------