آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

علت ارزانی مسکن و گرانی اجاره‌بها در تیر ماه چه بود؟



اخبار,اخبار اقتصادی,ارزانی مسکن

بر اساس آمارها قیمت مسکن در تیرماه سال 1394 کاهش و نرخ اجاره‌بها افزایش یافته است، اما دلیل این موضوع چیست؟ این سوالی است که برخی از فعالان بازار به آن پاسخ داده‌اند.

بر اساس آماری که بانک مرکزی اعلام کرده،‌ قیمت مسکن در تیرماه سال 1394 نسبت به ماه گذشته و همچنین ماه مشابه سال گذشته یعنی تیر ماه سال 1393 کاهش یافته و این در حالی است که طبق همین همین آمار اجاره‌بها در تیر ماه سال 1394 افزایش پیدا کرده است، اما دلیل این موضوع چیست؟ برخی از فعالان بازار نظرات خود را در این باره بیان کرده‌اند.

دلیل کاهش قیمت مسکن در تیرماه سال 1394
بر اساس آمار بانک مرکزی، در تيرماه سال 1394، متوسط قيمت يک مترمربع زيربنای واحد مسکونی معامله شده از طريق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران، 38.6 ميليون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب 0.7 و 3.1 درصد کاهش نشان می‌دهد.

یکی از مشاوران املاک در منطقه مینی‌سیتی در این باره به اقتصادنیوز گفت: در ابتدای ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد، قیمت مسکن کاهش پیدا کرد، برای مثال خانه‌ای که متری یک میلیون تومان بود، متری 600 هزار تومان شد، در آن زمان همه بسیار خوشحال بودند، اما رفته رفته قیمت‌ها افزایش یافت،‌ تا وقتی که در اواخر ریاست جمهوری ایشان خانه‌ای که در ابتدا متری یک میلیون تومان به فروش می‌رفت متری سه میلیون تومان شد.

وی ادامه داد: از همان زمان رکود در بازار مسکن شروع شد و الان حدود دو سال است که بازار در رکود کامل به سر می‌برد، البته این آمار که قیمت‌ها نسبت به ماه پیش و همچنین تیر ماه سال گذشته کاهش یافته بسیار درست است، زیرا افرادی که به پول احتیاج دارند مجبور هستند خانه‌های خود را زیر قیمت بفروشند، زیرا هیچ خریداری وجود ندارد.

مشاور املاک دیگری در محله سراج بیان کرد: قیمت مسکن حداقل در این محله نسبت به ماه گذشته تغییر نکرده است،‌ اما نسبت به سال گذشته کاهش یافته،‌ که دلیل اصلی این کاهش قیمت این است که هیچ کسی توانایی خرید خانه ندارد و کسانی هم که توانایی دارند حاضر نیستند با قیمت بالا ملکی را بخرند،‌ بنابراین فروشندگانی که به پول نیاز دارند مجبور به فروش خانه خود با قیمت پایین‌تر هستند.

یکی دیگر از مشاوران املاک در محله فرمانیه در این باره گفت: امسال رکود مطلق بر بازار مسکن حاکم است و قیمت در این منطقه حدود 10 درصد نسبت به سال پیش کاهش یافته است و دلیل آن، این نیست که افراد توانایی خرید ندارند، چرا که اکثر افراد در این محله وضع مالی خوبی دارند، بلکه دلیل اصلی بی‌ثباتی اقتصادی است و اکثر افراد منتظر تاثیر مذاکرات بر روی قیمت مسکن هستند و کسانی که پول کافی برای خرید خانه دارند با خود می‌گویند پول‌ ما را در بانک می‌گذاریم و با سود آن خانه‌ای اجاره می‌کنیم تا وضعیت بازار مشخص شود.

علت افزایش اجاره‌بها در تیر ماه سال 1394
بر اساس آمار بانک مرکزی ایران، اجاره‌بها در تیرماه سال 1394 نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد داشته است.

مشاور املاکی در محله سراج بیان کرد: اجاره‌بها در تیرماه سال 1394 نسبت به تیرماه سال 1393 حدود 15 تا 20 درصد افزایش پیدا کرده و دلیل آن این است که تورم آنقدر زیاد شده که بسیاری از افراد مجبور هستند خرج خود را از اجاره دادن ملک‌شان درآورند و اجاره‌ها را بالا ببرند.

یکی دیگر از مشاوران املاک در محله فرمانیه گفت: امسال بسیاری از افراد اجاره‌نشین هستند، زیرا حتی بسیاری از اشخاصی که پول کافی برای خرید خانه دارند این کار را نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند پول خود را در بانک گذاشته و با سود آن خانه‌ای را اجاره کنند، مثلاً شخصی یک میلیارد تومان پول دارد،‌ او ترجیح می‌دهد یک میلیارد را در بانک گذاشته و ماهانه 20 میلیون تومان سود بگیرد و با این 20 میلیون تومان بهترین خانه را اجاره کند؛‌ بنابراین افرادی که خانه خود را اجاره می‌دهند با دیدن این همه تقاضا برای ملک‌شان اجاره‌بها را بالا می‌برند.

اخبار اقتصادی - اقتصاد نیوز

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------