پیشنهادی برای خرج دارایی‌های بلوکه شده ایران



اخبار,اخبار اقتصادی,دارایی‌های بلوکه شده

یک تحلیل‌گر مسائل اقتصادی اظهار کرد: آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده ایران 100 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور ایجاد می‌کند که اگر مدیریت نشود می‌تواند تورم‌زا باشد.

رقم دارایی‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور را 29 میلیارد دلار دانست و افزود: از این رقم 22.5 میلیارد دلار ذخایر بانک مرکزی است که اصلا قابلیت تبدیل شدن به ریال را ندارد.

وی با بیان اینکه این رقم به صورت دلار در حساب بانک مرکزی می‌ماند، عنوان کرد: این امر ذخیره بانک مرکزی کشور را بالا برده و قدرت آن را زیاد می‌کند. مابقی این پول که 6.5 میلیارد دلار است سهم دولت است که باید به ریال تبدیل شود.

به گفته دل‌انگیزان این میزان پس از تبدیل شدن به ریال به 20 هزار میلیارد تومان تبدیل خواهد شد که اگر ضریب نقدینگی آن را پنج حساب کنیم، باعث ایجاد 100 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر این پول مدیریت نشود می‌تواند در کشور تورم ایجاد کند، یادآور شد: دولت باید با رشد اقتصادی و افزایش تولیدات داخلی این میزان نقدینگی را مهار کند. مهمترین مسله در خصوص این دارایی‌ها محل مصرف آنها نیست، بلکه شیوه تبدیل آنها به ریال است.

دل‌انگیزان پیشنهاد کرد: دولت به جای اینکه این پول را به بانک مرکزی بفروشد و بجای آن 20 هزار میلیارد تومان پول بگیرد آن را در اختیار بانک‌های تجاری قرار دهد که در این صورت هم دارایی بانک مرکزی زیاد نمی‌شود که خود تورم زا است و هم اینکه سرمایه در اختیار سایر بانک‌ها قرار می‌گیرد که بتوانند با آن کار کنند و به بخش تولید و تجارت رونق ببخشند.

مشاور اقتصادی اتاق بازرگانی کرمانشاه در خصوص محل مصرف این پول‌ها نیز عنوان کرد: دولت بدهکاری زیاد دارد که برای پر کردن آنها پول می‌خواهد.

وی پرداخت بدهی پیمانکاران را مهمترین محلی دانست که این پول می‌تواند صرف آن شود و خاطرنشان کرد: این امر پیمانکاران کشور را قوی می‌کند، به علاوه به پروژه‌های عمرانی کشور رونق می‌دهد.

اخبار اقتصادی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------