آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

شمیم توافق در بازار لوازم خانگی



اخبار,اخبار اقتصادی, لوازم خانگی

مردم در انتظار کاهش قیمت هستند ارزانی با شیب ملایم شروع شد.

حال و هوای این روزهای بازار لوازم خانگی نیز متاثر از توافق هسته‌ای و تحولات سیاسی و اقتصادی است.  امید به ارزانی بعد از لغو تحریم‌ها باعث شده تا مردم و بازیگران این بازار فعلا از هرگونه فعالیتی دست برداشته و به انتظار بنشینند؛ انتظاری که بازار را در حالت رکود و بی‌رونقی قرار داده است.

 

در همین حال مسئولان صنفی و تولیدکنندگان لوازم خانگی بر این باورند که بازار به ثبات رسیده و تقاضا به شکل طبیعی بازگشته است.  حال آن‌که بسیاری از فروشندگان این محصولات از رکود حاکم بر بازار لوازم خانگی گلایه‌مند بوده و ادامه این روند را موجب زیان بیشتر و تعطیلی مراکز عرضه می‌دانند.


بازگشت ثبات به بازار
در این‌باره «محمد طحان‌پور» رئیس اتحادیه لوازم خانگی درخصوص وضع فعلی قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی به «شهروند» می‌گوید: بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم ثبات به بازار برگشت.  به‌طوری که طی دو ‌سال گذشته تغییر چندانی در قیمت محصولات نداشته‌ایم. او در ادامه با اشاره به آشفته بازار سال‌های ٩٠ و ٩١ افزود:  در آن مقطع قیمت‌ها به صورت روزانه تغییر می‌کرد و نگرانی از رشد بی‌منطق قیمت‌ها موجب شکل‌گیری تقاضای غیرواقعی در بازار شده بود، به‌طوری که کم نبودند خانواده‌هایی که برای دختران نوجوان خود اقدام به خرید جهیزیه می‌کردند.


رکود نداریم،خریدها واقعی است
رئیس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به این‌که درحال حاضر بازار نظم خود را دوباره بازیافته و مشتری نیاز واقعی خود را خرید می‌کند، افزود:  البته این امر به معنای رکود نیست چرا که اگر میزان فروش در‌ سال جاری بیش از پارسال نباشد، کمتر هم نیست حتی در برخی از اقلام همچون کولر گازی با رشد فروش مواجه هستیم .

 

این فعال صنفی در ادامه سخنان خود در رابطه با تأثیر لغو تحریم‌ها بر بازار لوازم خانگی گفت:  بی‌شک توافق حاصل شده به شکل‌گیری رقابت و سرمایه‌گذاری خارجی در داخل کشور منجر خواهد شد.  در چنین شرایطی مردم قادر خواهند بود که لوازم خارجی خود را با قیمت‌های پایین‌تری خریداری کنند.  طحان‌پور بر این باور است که ارزانی با شیب ملایم حاصل خواهد شد.  ضمن این‌که انتظار شکسته شدن یکباره قیمت‌ها منطقی نیست.


آلمان و ایتالیا در راه بازار لوازم خانگی
به گفته او، طی سال‌های گذشته بیشترین لوازم خانگی وارداتی از دو کشور چین و کره تأمین می‌شد ولی بی‌شک با توافق حاصل شده شاهد حضور بیشتر محصولات آلمانی و ایتالیایی نیز خواهیم بود.

 

رئیس اتحادیه لوازم خانگی با بیان این نکته که درحال حاضر انبارهای لوازم خانگی پر از کالاست، خاطرنشان کرد:  البته باید توجه داشت که بلافاصله بعد از لغو تحریم‌ها قیمت کالاهای وارداتی کاهش نخواهد یافت و حداقل به ٦ ماه زمان نیاز دارد.


دلواپسی تولید‌کنندگان بنجل لوازم خانگی
او همچنین از دلواپسی برخی از تولید‌کنندگان لوازم خانگی خبر داد و افزود:  متاسفانه برخی از تولیدکنندگان که کالاهای آنان از کیفیت چندان مناسبی برخوردار نیست، به‌شدت نگران توافق حاصل شده و ورود برندهای معتبر دنیا به بازار ایران هستند.

 

به گفته این فعال صنفی در برخی از تولیدات همچون اجاق گاز، آبگرمکن‌های دیواری و محصولات آشپزخانه قادر به رقابت با کشورهای مطرح تولید‌کننده سایرکشورها هستیم ولی در محصولاتی همچون یخچال، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و ظرفشویی حرفی برای گفتن در دنیا نداریم.


کاهش سود کسبه به حداقل ممکن
طحان‌پور قیمت لوازم خانگی در شرایط فعلی بازار را مناسب ارزیابی و تصریح کرد:  تعداد بالای کسبه موجب شده تا حاشیه سود اصناف در تمام حوزه‌ها به حداقل ممکن کاهش یابد، به‌عنوان مثال سود یک واحد صنفی از فروش یک تلویزیون ٢,٥ میلیون تومانی تنها ٥٠‌هزار تومان و حتی کمتر است.  او یادآورشد:  هم اکنون بهترین زمان برای خرید است و مردم فرصت را از دست ندهند.

 

در این زمینه بررسی‌های میدانی حاکی از تثبیت قیمت‌ها در مقایسه با مدت مشابه ‌سال گذشته است. در عین حال لوازم خانگی تولید داخل و خارج اختلاف قیمت چندانی در بازار نداشته، اما تقاضا همچنان برای خرید کالای خارجی بالاست.


فروشندگان کالا چه می‌گویند
با این وجود فروشندگان لوازم خانگی نظرات متفاوتی نسبت به رئیس اتحادیه خود داشتند. آنها در گفت‌وگو با «شهروند» تأکید کردند که نباید انتظار کاهش قیمت‌ها را داشت و تا وقتی که جنس با قیمت قبلی در انبار موجود است آنها راضی به فروش کالای خود زیر قیمت خرید نمی‌شوند. «محمدی» یکی از فعالان بازار در خیابان امین‌حضور درباره تأثیر تحولات سیاسی بر بازار لوازم خانگی معتقد است که این تأثیر در بلندمدت اثر خود را نشان خواهد داد.

 

او فاصله زمانی این اثرگذاری فروش را حداقل تا ٦ ماه آینده دانست و تأکید کرد که تأثیر تحولات سیاسی و لغو تحریم‌ها در بلندمدت بوده و درحال حاضر نمی‌توان روی آن حساب کرد. اما یکی دیگر از کسبه خیابان جمهوری که به فروش تلویزیون مشغول است، در مورد تأثیر لغو تحریم بر وضع بازار می‌گوید:  در زمان تحریم، کالا باید از کشور اصلی مانند ایتالیا به یک کشور دیگر اروپایی و از آنجا به امارات و از آن‌جا به ایران حمل می‌شد که خود این مسأله قیمت کالا را افزایش می‌داد و اکنون احتمال کاهش قیمت‌ها با حذف واسطه‌ها وجود دارد.

 


او با تأکید بر این‌که در هر زمان باید حمایت از تولیدات ملی اولویت اول دولت باشد، اظهار داشت:  وقتی به مردم اعلام می‌شود کالای ایرانی بخرند ولی بیلبوردهای شهر و تمام روزنامه‌های کثیرالانتشار تبلیغ کالای خارجی و سفر به خارج از کشور دارند اصلا نمی‌توان مردم را به خرید کالای داخلی تشویق کرد.

 

  آنها بر این باورند که می‌توان از ظرفیت، تکنولوژی و نام برندها برای سرمایه‌گذاری مشترک در شرایط جدید استفاده کرد که هم اشتغالزایی در پی دارد، هم قیمت‌ها کاهش می‌یابد و هم جنس باکیفیت با کالای قاچاق چینی جایگزین می‌شود و مردم می‌توانند کالای باکیفیت تهیه کنند.

اخبار اقتصادی - شهروند

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------