مالیات خانه‌های خالی اجرا نشد



اخبار,اخبار اقتصادی,خانه‌های خالی

در فاصله سال‌های 90 تا 93 که بازار مسکن سیکل‌های تجاری مختلف را تجربه کرده، خانه‌های خالی نیز با نوسان روبه‌رو شده است.

تهران در حدود 130 هزار واحد خالي از سكنه دارد. حدود سال 85 كه بحث‌ خانه‌هاي داخلي داغ شد. آن زمان آمارهاي غير رسمي مي‌گفتند كه تعدا خانه‌هاي خالي در تهران 30 هزار واحد است. آن‌هم در شرايطي كه اولين كليد گراني مسكن در سال 85 و به دليل پرداخت وام‌هاي 18 ميليون توماني خريد زده شد.

به گزارش قانون، از سال 85 تا كنون هم هر مسئولي كه بر سر كار مي‌آيد قرار است از واحدهاي خالي از سكنه ماليات اخذ كند، اما اين اتفاق هيچگاه رخ رخ نداده است.  سه سال بعد از آخرین آمارگیری از خانه‌های خالی، این نوع آپارتمان‌ها که حکم «عرضه ذخیره» بازار ملک را دارند، از روی میزان مصرف ماهانه برق، مجددا شمارش شدند.

نتایجی که روند افت‌وخیز خانه‌های خالی تهران را نشان می‌دهد، حاکی است در فاصله سال‌های 90 تا 93 که بازار مسکن سیکل‌های تجاری مختلف را تجربه کرده، خانه‌های خالی نیز با نوسان روبه‌رو شده است؛ به‌طوری‌که تعداد این آپارتمان‌ها از 327 هزار واحد در سال 90 –زمان اتمام رکود قبلی- به‌تدریج کاهش یافته و در نیمه 92 که بازار دوره 2 ساله رونق را طی کرد، تعداد خانه خالی در تهران به نزدیک 130 هزار واحد نزول کرد. اما از نیمه 92 که معاملات مسکن وارد رکود عمیق شد، حجم بازار ذخیره، هر دو ماه به طور متوسط 13 درصد افزایش یافت و در شهریور 93 تعداد خانه‌های خالی به 235 هزار واحد رسید. امسال این خانه‌ها قطعا از سال گذشته بیشتر شده اما با گرم شدن تنور معاملات در ماه‌های آینده از تعدادشان کاسته خواهد شد.

رضا قنادي، كارشناس اقتصادي مسكن در گفت‌و‌گو با «قانون» در مورد اين كه هرچه سريع‌تر بايد براي معضل واحدهاي خالي از سكنه فكري انديشيده شود، گفت: مسكن مهر عامل افزايش آمار خانه‌هاي خالي از سكنه بود كه دولت‌هاي نهم و دهم بايد در اين باره پاسخگو باشد. 

 

حال رئیس کل سازمان مالیاتی با اعلام اینکه برای اخذ مالیات خانه های خالی از سکنه در انتظار ابلاغ قانون هستیم، گفت: بخشی از کاهش درآمدها ناشی از رکود است.  علی عسکری در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به این سوال که سال گذشته رقم ابرازی های مالیاتی ۱۱ هزار میلیارد تومان بود که امسال به ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تقلیل یافته است، آیا برنامه ای برای وصول مالیات افرادی که ابرازی نداشته اند، دارید یا خیر؟ گفت: بخشی از کاهش درآمدها ناشی از رکود است و این رکورد واقعی است و برخی شرکت‌ها در وضعیت رکودی که کشور دچار آن است، درآمدشان کاهش می یابد اما بخشی از افراد هم که درآمد داشته اند ابراز نکردند و لیست این افراد را استخراج کرده ایم و مالیات را از آنها وصول خواهیم کرد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره وضعیت مراجعه افراد برای ابراز مالیات در تیرماه اظهارداشت: در روزهای سی‌ام و سی و یکم روزانه حدود ۴۳۰ هزار اظهارنامه مالیاتی دریافت کردیم، این در حالی است که در روزهای پیش از آن روزانه حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار اظهارنامه دریافت می‌شد و در برخی روزهای خردادماه روزی ۵ هزار اظهارنامه دریافت می‌شد، نظام مالیاتی روزانه تا یک میلیون اظهارنامه مالیاتی می‌تواند دریافت و ثبت کند.

 

وی از مودیان مالیاتی درخواست کرد فقط در روزهای آخر تیرماه که پایان مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی است، مراجعه نکنند و در ادامه گفت: البته این به معنای این نیست که با محدودیت مواجه هستیم یا ظرفیت خالی نداریم اما مودیان در روزهای پیش از تیرماه هم می‌توانند برای ارائه اظهارنامه مراجعه کنند اما اینکه مودیان فقط در روزهای آخر مراجعه می کنند، این باعث ازدحام می شود.

عسکری ادامه داد: برخی مودیان امسال ثبت نام مرحله دوم را انجام نداده بودند و وقتی می‌خواستند که اظهارنامه بدهند، اگر ثبت نام نکرده بودند، سیستم از آنها اظهارنامه دریافت نمی کرد، زیرا مشخصات این افراد را از پایگاه ثبت نام برمی‌داشت و روی اظهارنامه شان می گذاشت، این در حالی است که باید حتما ثبت نام‌ها انجام می شد، به همین دلیل برخی مودیانی که ثبت نام نکرده بودند، به سختی می افتادند. 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تاکید و اعلام کرد که مودیان از هم اکنون ثبت نام خود را انجام دهند و تکمیل كنند، زیرا اگر این افراد ثبت نام نکرده باشند سال آینده در زمان ابراز مالیات و ارائه اظهارنامه به مشکل برخورد می کنند.

 

وی در پاسخ به این سوال که از چه زمانی اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه را آغاز خواهید کرد، گفت: اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه به سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ نشده است و به محض ابلاغ آن را اجرایی خواهیم کرد.

اخبار اقتصادی - قانون

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------