تشریح جزییات آزاد شدن دارایی های بلوکه شده ایران پس از توافق هسته ای



اخبار,اخبار سیاست خارجی,توافق هسته ای

در صورت توافق، منابعی که امکان بازگشت آن وجود دارد چند نوع است. یک نوع از این منابع مربوط به صندوق توسعه ملی و حدود 40 میلیارد دلار است که طبعا سازو کار آن مشخص است و اساسنامه صندوق اقتضا می کند منابع این صندوق توسط بانک های عامل به بنگاه های اقتصادی بخش های غیردولتی داده شود و چون این منابع آزاد می شود بخش خصوصی ما به خوبی می تواند از این فرصت استفاده کند.

بخشی از این منابع متعلق به بانک مرکزی است.بانک مرکزی ذخایر خود را یا به صورت طلا در داخل و یا به صورت ارزها در بانک های خارجی نگهداری می کند که پشتوانه اقتصاد ملی و اعتبار بانک مرکزی ماست.

 

بانک مرکزی باید مدیریت کند که این منابع از نظر ارزش به روز شود یعنی ما شاهد نوسان قیمت یورو در مقابل دلار هستیم و باید مدیریت کنیم که این ها به ارزی که قدرت برتر دارد تبدیل شود و به این وسیله ارزش دخایر بانک مرکزی افزایش پیدا می کند.


همچنین بخشی از دارایی های بلوکه شده در خارج، دارایی های خارجی بانک مرکزی است که این غیر از ذخایر ارزی محسوب می شود.


دارایی خارجی بانک مرکزی ارزهایی است که طی سال های گذشته دولت به بانک مرکزی فروخته و ریالش را دریافت کرده و در بودجه مورد استفاده قرار داده است.

 

در این دو سه سال شدت تحریم، این گونه دارایی های خارجی افزایش پیدا کرده است و رقم قابل توجهی است، شاید ذخایر و دارایی های بانک مرکزی روی هم حدود 60 میلیارد دلار است که این ها در اختیار بانک مرکزی و متعلق به بانک مرکزی است و متعلق به دولت نیست که بخواهد برای آن لباسی بدوزد.


ضمنا دولت جمهوری اسلامی یکبار از ارزش این ارزها استفاده کرده و امکان استفاده دوباره وجود ندارد و فقط بانک مرکزی می تواند این ارزهای آزاد شده را برای مدیریت ارز در کشور بکار بگیرد به عبارت دیگر برای اینکه نوسانات قیمت ارز را کنترل کند می تواند از این ارزها بهره برداری کند.


همچنین بخشی از منابع ما در خارج متعلق به دولت است که براساس نفت فروخته شده به حساب های بانک مرکزی واریز شده ولی متعلق به خود دولت است که در صورت آزاد شدن این ها، در اختیار دولت قرار خواهد گرفت و باید مطابق قوانین از آن ها استفاده کند.


براساس قانون بودجه یک سقف استفاده از درآمد نفت را درنظر گرفتیم که دولت در آن سقف می تواند بهره برداری کند؛ به دلیل کاهش فروش نفت خام ما کمتر از آن سقف توانستیم از درآمدها استفاده کنیم و یک مابه تفاوت وجود دارد که اگر وصول شود دولت می تواند از آن ها بهره برداری کند.


 برخی از شرکت های دولتی نیز از ذخایر خارجی استفاده کردند که حدود 24000 میلیارد دلار فقط سرمایه گذاری شرکت نفت در خارج است؛ همچنین شرکت هایی هستند که حدود پنج میلیارد تومان ذخایر بلوکه شده دارند و آزاد می شود.

اخبار سیاست خارجی - ایرنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------