آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

چشم‌انداز کاهش رشد اقتصاد ایران با رصد بانک جهانی

درحالی که دولت سیزدهم ماه‌هاست روی رشد بالای اقتصای در دو سال تازه سپری شده نسبت به سال‌های پیش از آن افتخار می‌کند، بانک…

خسارت‌های دوره بقایی اعلام شود



اخبار,اخبار اقتصادی,ابهمن نامور

معاون صنایع دستی درباره پیگیری خسارت‌های وارده که در دوره ریاست حمید بقایی به صنایع دستی وارده شده، بیان کرد: در این رابطه به ما مراجعه شده و ما هم به دوستان گفتیم اگر خسارت‌هایی به آنها وارده شده اعلام شود.

بهمن نامور مطلق در نشست خبری که امروز یکشنبه - 25 مرداد ماه - در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد‌، گفت: خطاهایی که در دوره دولت قبل در حوزه صنایع دستی ایجاد شد، درون قانون است. آنها از شکاف قانون برای فعالیت‌ها استفاده کردند و با فرستادن صنایع‌دستی به اصفهان، حکم مرگ صنایع‌دستی را امضا کردند.

او ادامه داد: این اتفاق با تشخیص مدیر مربوطه صورت گرفته است و بسیاری از خسارت‌هایی که به صنایع دستی وارد شد، به عنوان خسارت غیرقانونی تلقی نمی‌شوند که بخواهیم در این رابطه اعاده خسارت کنیم. البته بخشی از این خسارت‌های غیرقانونی در حال پیگیری است، اما در کل بیشتر مربوط به سوءمدیریت بوده است.

معاون صنایع دستی اضافه کرد: در دولت قبل معتقد بودند خوب است که نهادها به استان‌های دیگر بروند و چون ضعیف‌تر از صنایع دستی پیدا نکردند، به این حوزه خسارت‌های بزرگی زدند و بسیاری از سرمایه‌های سازمانی‌، انسانی‌، مالی‌ و اعتباری از جمله ساختمان سازمان صنایع دستی را از دست دادیم.

تکلیف ساختمان سابق صنایع دستی چه می‌شود؟
نامور مطلق درباره وضعیت ساختمان سابق سازمان صنایع دستی نیز اعلام کرد: ساختمان صنایع دستی بِرند آن بود که متاسفانه دولت قبل علاوه‌بر آسیب‌های دیگری که به این حوزه زد، این ساختمان را هم گرفت. ما به شکل مشارکتی در این ساختمان حضور داشتیم و بهانه دست مالک داده شد تا آن را از دست‌مان بگیرد و به نهادهای دیگر داده شد. بخشی از مالکیت این ساختمان خصوصی و بخشی دیگر مربوط به بنیاد فرمان امام (ره) است. علی‌رغم پیگیری‌های ما برای بازپس‌گیری ساختمان، هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

معاون صنایع‌دستی درباره فعالیت‌های صورت گرفته در این حوزه در جمع خبرنگاران بیان کرد: روزی که ما فعالیت‌مان را شروع کردیم، یک فروشگاه مجازی در این حوزه نداشتیم، اما در نمایشگاه 20 خرداد امسال غرفه‌ای مربوط به فروشگاه مجازی داشتیم که در آن صنایع دستی زنان روستایی عرضه می‌شود.

او با بیان اینکه خوشبختانه شاهد اتفاقات خوبی در حوزه صنایع دستی هستیم بیان کرد: یکی از سفالگران می‌گفت، پاسخگوی سفارشاتش نیست و این خبر خوبی است.

نامور مطلق اظهار کرد: صنایع دستی یکی از بخش‌های فعال در برنامه ششم توسعه بوده است و در این زمینه چندین نشست در استان‌های مختلف داشته‌ایم و روز چهارشنبه نیز نشست جمعی همه حوزه‌ها در سازمان است.

معاون صنایع دستی درباره ضعف‌های دولت گذشته در این حوزه گفت: یارانه‌ها به صنایع‌دستی بیشترین ضربه را زد. هزینه‌های تولید بالا رفت و ما را از رقابت‌پذیری خارج کرد و چندین سال است که از مشوق‌های صادراتی در این زمینه استفاده نمی‌کنیم. ضعیف‌ترین ساختار سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی است، این ساختار امکان انجام ماموریت‌ها را به ما نمی‌دهد.

او اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که هنرمندان می‌خواهند در برنامه ششم توسعه صورت بگیرد، روابط بین سازمانی است. ما هستیم که باید اعلام کنیم چه چیزهایی در حوزه صنایع دستی باید وارد شود، اما متاسفانه این تعامل با گمرک‌، ساختارمند است. برای مثال بسیاری از فعالیت‌های صنعت و معدن با ما مشترک است. ما معتقدیم رایزنی‌هایمان در خارج از کشور باید فعال شوند.

نامورمطلق افزود: یکی از مهم‌ترین مثال‌هایی که می‌توانم در این حوزه بزنم، این است که متولی بیمه هنرمندان وزارت کار است؛ اما ما در این زمینه باید پاسخگو باشیم. این موارد باید در ساختار بدنه اجرایی در برنامه ششم توسعه باز تعریف شوند. زیرا تشکل‌های ما ناهمگون هستند و وزارتخانه‌ها دائما با هم تفاهمنامه امضا می‌کنند و این نشان‌دهنده مشکلات ساختاری ماست.

عقده‌ای که از گردشگری به وجود آمده بود
او درباره رونق صنایع‌دستی اظهار کرد: مدت‌ها بود که کسی به ایران نمی‌آمد یا گردشگران کمتر ایران را انتخاب می‌کردند، به همین دلیل عقده گردشگری در کشور ما به وجود آمده بود. گام بعدی ما این است که چطور باید از این گردشگری استفاده کنیم تا تاثیری روی اقتصاد کشور و مردم ما بگذارد. ما آمادگی صد درصد برای حضور گردشگرخارجی داریم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بازارهایی که در این حوزه داشتیم نیمه‌تعطیل شده بودند، اما در حال حاضر رونق پیدا کردند. بازارچه‌های صنایع دستی در میدان نقش جهان اصفهان در حال تبدیل به بستنی فروشی بودند که ما در حال احیای آن هستیم و بازارهای جدیدی راه‌اندازی می‌کنیم تا بازارهای سنتی‌مان را پس بگیریم.

 

درصدد هستیم تا بازارهای شیراز و اصفهان را از صنایع‌دستی خارجی پاکسازی کنیم. ما منتظر اتفاق بزرگتری هستیم و آن بازگشایی بازارهای جهانی به روی ما است. نگاه ما برای ورود به گردشگر منفعلانه نیست.

معاون صنایع دستی بیان کرد: طی توافق سه‌جانبه با معاونت گردشگری و توسعه روستایی ریاست جمهوری، 150 روستا که هدف گردشگری بودند و در حوزه صنایع دستی به صورت فعال و نیمه فعال عمل می‌کردند صحبت کرده‌ایم. این روستاها در مرحله اول شناسایی شدند و اعتباراتی برای آنها در نظر گرفته شده تا گردشگران زمانی که از این مکان‌ها دیدن می‌کنند با کارگاه‌های زنده و فروش صنایع‌دستی مواجه شوند.

نامورمطلق با بیان اینکه گام دوم در این حوزه این است که تعداد روستاها به 500 برسد‌، گفت: معاونت توسعه روستایی در این زمینه اعتباراتی با سود 4 درصد در مناطق مرزی در اختیار روستاییان قرار داده تا به دامداری، گردشگری و صنایع دستی بپردازد. اما در حال حاضر تعداد 150 روستا قطعی شده است.

معاون صنایع دستی اعلام کرد: ما با موج مهاجرت جدیدی از روستاییان به کلان‌شهرها مواجه هستیم که این موضوع خطرناک است و موجب می‌شود ما روستاها و ظرفیت‌های بومی‌مان را از دست بدهیم. از طرفی کشور ما از نظر امنیتی دچار مشکل می‌شود. ما پیشنهاد دادیم هزینه‌ای که می‌خواهند برای ساماندهی حاشیه شهرها مصرف کنند را در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند. زیرا ما بیش از شش هزار روستایی داریم که آب‌های مناطق آنها را با تانکر می‌برند و اگر کارکردهای تازه‌ای برایشان تعریف نشود، همه آنها به شهرها سرازیر می‌شوند.

نامور مطلق درباره جدایی بعضی از رشته‌ها از جمله فرش و سنگ قیمتی از صنایع دستی بیان کرد: در این رابطه بحث کمپین حمایت ساختاری را نیز مطرح کرده‌ایم. جدایی فرش،‌ سنگ‌های قیمتی و دیگر اقلام که نزد ما مدیریت می‌شوند بزرگترین آسیب را به ما زده است. زیرا در همه جای دنیا سنگ و فرش مربوط به صنایع دستی است، اما در کشور ما به دلیل تشدد ساختاری این مشکل به وجود آمده است.

کشور ما باید یک روز این جرات را پیدا کند
او اعلام کرد: کشور ما باید یک روز این جرات را پیدا کند که همه این ساختارها را یک‌جا جمع کند. ما از چین‌، تایلند و هند،‌ به دلایل مختلف به خصوص تشدد ساختاری عقب افتاده‌ایم.

معاون صنایع دستی با بیان اینکه کشور در یکی از شرایط حساس به سر می‌برد‌، گفت: شاید کمتر زمانی مانند امروز در مقطع سرنوشت سازی قرار گرفته‌ بوده‌ایم. زیرا در آستانه برنامه ششم توسعه هستیم و این می‌تواند سرنوشت هر حوزه‌ای را در ایران تکان دهد.

نامورمطلق با بیان اینکه شاید این یکی از آخرین فرصت‌های تعیین کننده برای صنایع دستی باشد‌، گفت: صنایع دستی در برنامه‌های پیشین یکی از غایبان بزرگ بوده و شاید این فرصتی باشد تا این بخش هنر فاخر ما از وضعیت فعلی نجات پیدا کند. زیرا برای اولین‌بار است که در بند 51 ششم توسعه به حوزه صنایع دستی اشاره شده، به همین دلیل هنرمندان خوشحالند و کمپین 51 را راه‌انداخته‌اند.

او با بیان اینکه هنرمندان نگران هستند که برنامه‌ر‌یزان از واژه حمایتی که مقام معظم رهبری دربرنامه ششم توسعه به کار برده‌اند به شکل اشتباه استفاده کنند، گفت: هنرمندان مایلند تا از واژه حمایت تفسیر قوی و جدی شود. به همین جهت روی این واژه کار می‌کنند و حتی کمپین حمایتی (حمایت) را نیز راه اندازی کرده‌اند.

اخبار اقتصادی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------