آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خرید حلقه طلا برای عروس و دامادها آرزو شد / یک‌جفت حلقه ساده ۲۳ میلیون آب می‌خورد!

قیمت طلا از مرز سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عبور کرده تا خرید نیم‌ست ۱.۸ گرمی طلا نزدیک ۹ میلیون تومان هزینه داشته باشد. به…

سوییسی‌ها خواب چین و امارت را برهم می‌زنند؟



اخبار,اخبار اقتصادی,ماشین‌آلات صنعتی

چین و امارات که در نبود رقبای قدرتمند خود بازار خوبی را در ایران برای صادرات ماشین‌آلات صنعتی، مواد اولیه و ... ایجاد کرده بودند، ممکن است مجبور شوند با ورود سوییس به این عرصه بساط واردات بی‌کیفیت خود را از کشورمان جمع کنند.

 سوئیس اولین کشوری است که در راه لغو تحریم‌های ایران قدم برداشته و این درحالی‌ است که این کشور به دلیل اهمیت در زمینه‌های سلامت، سیستم بانکی و مبادلات نفتی یکی از کشورهای استراتژیک در زمینه اقتصادی برای ایران به حساب می‌آید، اما لغو تحریم‌ها از سوی چنین کشوری می‌تواند دو رو داشته باشد؛ واردات بی‌رویه یا تقویت صنایع مختلف.

نگاهی به آمار و ارقام گمرکی ایران نشان می‌دهد که سوئیس یکی از عمده صادرکننده‌های محصول به ایران است و از سوی دیگر نام این کشور به طور تقریبا ثابتی در بین کشورهایی قرار دارد که ایران بیشترین تراز تجاری منفی را با آن‌ها دارد، این امر به معنای پیشی گرفتن واردات بر صادرات است، اما باید دید سوئیس کدام محصولاتش را به ایران می‌فروشد؟

بر اساس این آمار در سال گذشته سوئیس با بیش از دو میلیارد و 300 میلیون دلار صادرات کالا به کشور و البته واردات 10 میلیون دلاری از ایران، چهارمین کشور با بیشترین‌، تراز تجاری منفی بود و در چهارماهه نخست امسال نیز با صادرات 719 میلیون دلاری کالا و خرید تنها 1.5 میلیون دلار از کالاهای ایرانی بازهم جایگاه چهارم را در لیست کشورهایی که ایران بیشترین تراز تجاری منفی را با آن‌ها داشت حفظ کرده است، این امر به این معنی است که رقم تراز تجاری منفی با این کشور برای ایران تقریبا معادل رقم واردات از آن است.

کشوری که در زمینه برداشتن تحریم‌ها آن‌ هم در حالیکه در آینده چندان نزدیک نمی‌توان انتظار به اجرا در آمدن برجام و رسمیت یافتن لغو تحریم‌های ایران را داشت، اقدام کرده است، یکی از کشورهای مهم صنعتی به حساب می‌آید.

از همین روی در فهرست واردات سوییس لیست بلندی از انواع ماشین‌آلات و مواد اولیه صنعتی از جمله مصنوعات آهنی، ورقه و تیغه و ابزارهای تراش، کاشی و سرامیک به چشم می‌خورد، همچنین علاوه بر دانه‌های خوراکی، روغن،‌ آرد و لوبیا این کشور محصولات پزشکی از سرم و سوزن و وسایل مورد نیاز جراحی قلب گرفته تا وسایل دندان‌پزشکی و دندان مصنوعی و سمعک و لوازم چشم پزشکی نیز به ایران صادر می‌کند.

البته ساعت‌های معروف سوییسی نیز از دیگر اقلام وارداتی از این کشور است، در کنار تمام این اقلام وارداتی که یا از کیفیت بالایی برخوردارند و یا ابزار و وسایل مورد نیاز برای صنایع تولیدی کشور به حساب می‌آیند، این کشور صادراتی چون لوازم آرایشی و بهداشتی، پارچه و نخ و البته سیگار نیز به ایران دارد.

اگرچه سوییس در صادرات لوزام مربوط به پزشکی رقبایی چون هلند، هنگ‌کنگ، آلمان و ژاپن دارد و البته دست چین و امارات و کشورهای عجیب و غریبی مانند هند نیز از بازار صادرات لوازم پزشکی به ایران کوتاه نیست، اما در زمینه صادرات برخی دستگاه‌های صنعتی تنها کشور معتبر به حساب می‌آید، به این صورت که برخی از این ماشین‌آلات پس از سوییس تنها از چین و امارات که البته در اکثر مواقع یک کشور واسطه به حساب می‌آید به ایران وارد می‌شود.

همچین فهرست اقلام صادرات غیر نفتی ایران نیز نشان می‌دهد که بخش عمده صادرات محدود ایران به سوئیس شامل محصولات کشاورزی و دامی و البته فراورده‌های نفتی می‌شود.

به این ترتیب به نظر می‌رسد پس از تصمیم مهم سوئیس برای لغو زودهنگام تحریم‌ها علیه ایران لازم است بیش از آنکه نگران افزایش صادرات کالا یا مثبت کردن تراز تجاری با این کشور باشیم، به فکر افزایش واردات کالاهای صنعتی و پزشکی و البته جلوگیری از واردات بی رویه کالاهای غیرضروری یا مصرفی بود.

در نهایت شاید چنین اقدامی از سوی کشورهای مطرح صنعتی بتواند دست کالاهای چینی را از بازار ایران کوتاه کند و جلوی سود هنگفتی که سال‌ها واسطه‌گری برای کشورهایی چون امارات به ارمغان آورده را بگیرد.

اخبار اقتصادی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------