برنج‌های خارجی تا کِی اعتبار ورود به ایران را دارند؟!



اخبار,اخبار اقتصادی,برنج‌های خارجی

در حالی که وزیر کشاورزی می‌گوید 9 ماه است که هیچ مجوزی برای ثبت سفارش و واردات برنج صادر نکرده است، مشخص نیست ثبت سفارش‌های گذشته برای این محصول تا چه زمانی اعتبار دارند و همچنان با استناد بر آنها، برنج در فهرست وارداتی گمرک قرار دارد.

برنج یکی از محصولاتی است که در دولت گذشته وارداتش حساب و کتاب نداشت و هر ساله شاهد رکورد جدیدی از واردات آن به بازار ایران بودیم، در حالی که به گفته کارشناسان سالانه به حدود 800 هزار تن تا نهایتا یک میلیون تن برنج وارداتی برای تامین نیاز داخلی و حتی ذخایر استراتژیک کشور نیازمند بودیم.

طی سال‌های گذشته آنقدر مرزهای کشور بی در و پیکر بود که واردات برنج در سال 1392 به بیش از میزان تولید آن سال یعنی بیش از دو میلیون تن رسید؛ چرا پس از راستی‌آزمایی وزارت جهاد کشاورزی دولت یازدهم، مشخص شد که میزان تولید برنج سفید تولید شده در کشور در سال 1392 حدود یک میلیون 850 هزار تن بوده است؛ نه دو میلیون و 250 هزار تنی که دولت دهم اعلام کرده بود.

گرچه به نظر می‌رسد قصه پرغصه واردات برنج همچنان برای کشاورزان ادامه دارد و با وجود اینکه به گفته وزیر کشاورزی و معاون زراعتش حدود 9 ماه است که این وزارتخانه هیچ مجوزی برای واردات برنج صادر نکرده اما همچنان این قوت غالب مردم به کشور وارد می‌شود.

البته به گفته عباس کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید بر اساس قوانین، واردات به کشور و زمان اعتبار ثبت سفارش برای واردات محصولات مختلف همچنان اعتبار دارد اما مشخص نسیت که این ثبت سفارش‌های انجام شده برای برنج در چه تاریخی انجام شده و تا چه مدت اعتبار دارد.

طبق اعلام معاون وزیر جهاد کشاورزی امسال یک میلیون و 800 هزار تن برنج سفید در کشور تولید می‌شود اما با توجه به واردات بیش از 290 هزار تنی برنج طی چهار ماهه نخست امسال و اینکه نمی‌دانیم ثبت سفارش‌های صورت گرفته به چه میزان (از نظر وزنی) و تا چه زمانی اعتبار دارد، نمی‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم که چقدر واردات برای کشور تامین‌کننده نیاز مصرف‌کنندگان و منافع تولیدکنندگان است.

وی همچنین در خصوص سیاست وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر سهمیه‌بندی کردن واردات محصولات استراتژیک مانند برنج و گندم نیز پاسخ روشنی نداد.

با توجه به اینکه برنج یکی از محصولات اصلی سفره‌های ایرانیان بود و محصولی استراتژیک برای کشور محسوب می‌شود، باید سیاست روشن و مناسبی در راستای تامین منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان امر قرار گیرد.

اخبار اقتصادی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------