گندم‌های ممنوع‌الورود هندی، گمرک را دور زدند!



اخبار,اخبار اقتصادی,گندم‌

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: گندم‌های هندی به دلیل مشکوک بودن به بیماری، مجوز واردات از سوی این وزارتخانه را نداشتند اما واردات آن از سوی یک شرکت هندی و از طریق قزاقستان انجام شده است که در این باره اعتراض شدید خودمان را به گمرک اعلام کردیم.

عباس کشاورز اظهار کرد: بیش از 2000 تن گندم هندی از سوی یک تبعه هندی و از طریق مرز قزاقستان به ایران وارد شده است که به محض اطلاع، اعتراض شدید خود را به گمرک اعلام کردیم تا در این زمینه پاسخگو باشد.

وی افزود: گندم هندی هیچ مجوزی برای واردات به کشور ندارد، چرا که بیماری مانند "سیاهک ناقص گندم" در این کشور می‌تواند همه تلاش‌های دولت، وزارت جهاد کشاورزی و گندمکاران را برای افزایش تولید داخلی تحت تاثیر قرار دهد؛ لذا تهدیدی برای گندم ایرانی به‌شمار می‌رود.

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران طی شش ماهه نخست امسال یک میلیون و 503 هزار و 400 تن گندم به ارزش 432 میلیون و 400 هزار ریال از 18 کشور مختلف به ایران وارد شده‌ است که از نظر وزنی 62 درصد و از نظر ارزشی 68 درصد نسبت به نیمه نخست سال گذشته کاهش داشته است اما کشورهایی مانند هند، ترکیه و چین هم در میان واردکنندگان گندم به ایران قرار دارند که البته هند در این میان کمترین سهم و ترکیه بیشترین سهم واردات گندم ممنوعه را به ایران داشته است که البته به غیر از هند، ترکیه و چین هم به عنوان کشورهای آلوده به این بیماری و ممنوعه در فهرست واردکنندگان گندم قرار دارند.

طبق این آمار در این بازه زمانی بالغ بر 2000 تن گندم از هند به ایران وارد شده است و به گفته کارشناسان بخش کشاورزی واردات گندم آلوده به این بیماری از هر کشوری به ایران می‌تواند مزارع گندم و تولید این محصول استراتژیک را به مخاطره بیندازد و اگر این آفت به مزرعه‌ای وارد شود تا سال‌های سال، نمی‌توان در آن منطقه گندم کاشت.

بنابراین انتظار می‌رود وزارت جهاد کشاورزی و دیگر مسئولان مانند گمرک نسبت به واردات گندم از کشورهای مختلف حساسیت بیشتری به خرج دهند و اکنون که این واردات صورت گرفته از خروج آن از انبار گمرک و توزیع آن در کشور جلوگیری شود.

اخبار اقتصادی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------