آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران: اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم

عباس آرگون، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران، درباره لزوم تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه گفت: در خصوص تعطیلات پایان هفته…

سرمایه‌گذاری 40 میلیارد دلاری ایران و روسیه



اخبار,اخبار اقتصادی,ایران و روسیه

وزیر انرژی روسیه: مسکو و تهران برای سرمایه گذاری 35 تا40 میلیارد دلاری در طرح‌های مشترک دو کشور به توافق رسیدند. از جمله این طرح‌ها برقی کردن خطوط آهن ایران، مرحله دوم احداث دو بلوک نیروگاه هسته‌ای بوشهر و طرح‌هایی در عرصه بهره برداری از حوزه‌های نفت و گاز است رئیس اتاق بازرگانی ایران: تاکنون بیش از 15 میلیارد دلار آمادگی سرمایه‌گذاری خارجی در کشور مطرح شده است.

استقبال جهانی از لغو تحریم‌های ایران گویای آن است که بزودی با اجرای برجام اقتصاد ایران روزهای متفاوتی را تجربه خواهد کرد. سرمایه‌های خارجی بیشماری اکنون در پشت سدهای تحریم منتظر مانده‌اند تا به محض برچیده شدن تحریم‌های اقتصادی و مالی وارد کشور شوند.

 

به طوری که تاکنون 15 میلیارد دلار آمادگی سرمایه‌گذاری خارجی در کشور برای پساتحریم مطرح شده است و بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان اعلام کرده‌اند که بعد از اجرای برجام برای سرمایه گذاری در طرح‌های مشترک با ایران و گسترش همکاری‌ها آماده هستند.

 در این باره وزیر انرژی روسیه نیز اعلام کرده است ایران و روسیه برای سرمایه گذاری 40 میلیارد دلاری در طرح‌های مشترک آماده می‌شوند و به این منظور مسکو بنا بر قوانین خود انواع روش‌های تأمین مالی را در دست‌ بررسی دارد و یک پیشنهاد آن است که بانک مشترک ایران و روسیه برای تأمین مالی پروژه‌ها تأسیس شود.

 

از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود که فضای داخلی اقتصاد ایران بزودی از رکود خارج شود؛ چراکه تا اندازه‌ای شرایط فعلی اقتصاد حاکی از این است که تولید کنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان در انتظار پساتحریم بوده‌اند و از این بابت نمی‌توانستند تصمیم‌گیری کنند.

سرمایه گذاری 40 میلیارد دلاری در طرح‌های مشترک
«الکساندر نوواک» وزیر انرژی روسیه که به تازگی در رأس هیأت بلندپایه اقتصادی و نفتی 40 نفره به ایران سفر و با شماری از مقام‌های ارشد کشورمان دیدار کرده است از آمادگی مسکو و تهران برای سرمایه گذاری 35 تا40 میلیارد دلاری در طرح‌های مشترک دوکشور خبر داد.

نوواک روز جمعه در گفت‌و‌گو با شبکه خبری «روسیه24» تصریح کرد: در مذاکراتی که با مقام‌های ایرانی صورت گرفت درباره مجموعه‌ای از طرح‌ها توافق کردیم.

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه درباره رقم مجموع طرح‌های مشترک دو کشور خاطرنشان کرد: البته این شاخص در یک سال به دست نمی‌آید و تحقق آن برای میان مدت برنامه ریزی شده است. وی افزود: رقم 35 تا40 میلیارد دلار مربوط به طرح هایی است که در آینده نزدیک قراردادهای آن میان دو کشور امضا خواهد شد.

به گفته وزیر انرژی روسیه برخی از طرح‌ها در مرحله بررسی و قراردادها و یادداشت تفاهم اجرایی برخی دیگر از پروژه‌ها نیز میان دو کشور امضا شده است.

از جمله این طرح‌ها برقی کردن خطوط آهن ایران با مشارکت شرکت دولتی راه آهن روسیه با ارزش 5/4 میلیارد دلار است.

 

از جمله پروژه‌هایی که قرار است روسیه در ساخت آن با ایران مشارکت کند برقی‌سازی سه پروژه ریلی گرمسار-اینچه برون٬ بافق-بندرعباس و تبریز-تهران خواهد بود اما پروژه برقی‌سازی گرمسار-اینچه‌برون در اولویت است.

وزیر انرژی روسیه همچنین هزینه مرحله دوم احداث دو بلوک نیروگاه هسته‌ای بوشهر را 11 میلیارد دلار دانست که این رقم مطابق با رقم عادی احداث دو بلوک نیروگاه هسته‌ای ساخت روسیه با استفاده از فناوری‌های رآکتور هسته‌ای از نوع «وی.وی.ای.ار» است.

مقام روس خاطرنشان کرد: همکاری با ایران شامل طرح‌های در عرصه بهره برداری از حوزه‌های نفت و گاز می‌شود.

وی از جمله برنامه‌های روسیه در ایران در عرصه انرژی را به امکان مشارکت شرکت روسی «زاروبژنفت» در چند طرح با مجموع ارزش 6 میلیارد دلار اشاره کرد. همان‌طور که اشاره شد ظرفیت روابط اقتصادی تهران- مسکو بیش از شرایط فعلی است اما مهمترین مشکل پیدا کردن روش تأمین مالی پروژه‌ها است که البته در این باره وزیر انرژی روسیه اذعان کرده است که با مذاکره وزیران اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی دو کشور راه حل‌هایی پیدا خواهیم کرد.

وی افزود: یک پیشنهاد آن است که بانک مشترک ایران و روسیه برای تأمین مالی پروژه‌ها تأسیس شود.

 

همچنین پیشنهاد داریم دولت جمهوری اسلامی ایران به عضویت بانک توسعه آسیا درآید و در این بانک سرمایه‌گذاری کند سرمایه بانک توسعه آسیا کافی است اما اگر ایران عضو این بانک شود می‌تواند از اعتبارات آن استفاه کند.

 

وزیر انرژی روسیه به ۱۲۱ پروژه قابل سرمایه‌گذاری در حوزه راه و شهرسازی ایران اشاره کرد و یادآور شد: ارزش ۲۵ میلیارد یورویی این پروژه‌ها مهم تلقی می‌شود و جزئیات این پروژه‌ها را تحویل وزیر حمل و نقل روسیه می‌دهم تا از این فرصت‌های سرمایه‌گذاری استفاده شود.


صف سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در ایران
تاکنون بیش از 15 میلیارد دلار آمادگی سرمایه‌گذاری خارجی در کشور مطرح شده است. رئیس اتاق بازرگانی ایران با اعلام این خبر گفت: با اجرایی شدن برجام، امید است فضای کشور برای سرمایه‌گذاری بویژه سرمایه‌گذاری خارجی فراهم شود.

محسن جلال‌پور در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با محوریت گردشگری با اشاره به اینکه سال 1394 با یک شرایط ویژه و انتظار آغاز شد، ادامه داد: در این مدت همه در این فضا بودند که دستاورد تفاهم به نتیجه برسد و تصمیم‌گیری شود و پس از آن مردم در شرایط انتظاری قرار گرفتند که وضعیت به سمت بهتر شدن فضای اقتصادی پیش خواهد رفت.

جلال‌پور بیان کرد: دوره بین تصمیم‌گیری درباره برجام و اجرایی شدن آن برای اقتصاد دوره خوبی نبوده است، زیرا عمدتاً افرادی که در حوزه سرمایه گذاری، صادرات، تولید و مجموعه فعالیت‌های اقتصادی بودند با پیش‌بینی نکردن وضعیت روبه‌روی خود مواجه شدند.

وی اظهار کرد: در هفت ماه امسال وضعیت اقتصاد کشور رونقی را به خود نگرفت و حتی صحبت از این بود که در سه ماه دوم که هنوز آمار آن اعلام نشده، رشد منفی داشته باشیم و طبق آنچه اعلام شد در سه ماهه اول رشد یک درصدی را درحوزه اقتصاد داشته‌ایم.


رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: عمده این شرایط حاکی از این بوده که تولید کنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان نمی‌توانستند تصمیم‌گیری کنند.

جلال‌پور گفت: در سه ماه دوم امسال رئیس جمهوری با توجه به شرایطی که در سه ماه اول وجود داشت دستور داد که تیمی برای تعیین تکلیف و برنامه ریزی برای شش ماه دوم امسال تشکیل شود و در جلسات این تیم جمع بندی شد که باید برای اجرایی کردن برجام اقدام شود.

 


وی با تأکید بر اینکه کشور به سمت فضای جذب سرمایه گذار در حال حرکت است، خاطرنشان کرد: یک دوره تا حل مسائل در عرصه بین‌الملل داریم و دراین دوره باید حداکثر تلاش شود که رونق را در کشور داشته باشیم.

اخبار اقتصادی - روزنامه ایران

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------