دست متقاضیان کوتاه و وام مسکن بر نخیل!



اخبار,اخبار اقتصادی,وام مسکن

اگرچه سود 14 درصدی تسهیلات مسکن متعارف‌تر از بهره‌ وام‌های مشابه است، اما به نظر می‌رسد مبالغ وام مسکن با توجه به فاصله‌شان با قیمت خانه در کلان‌شهرها، پایین بودن قدرت اقتصادی اقشار ضعیف و نبود توان کافی در پرداخت تسهیلات، راه چندان آسانی برای تامین سرپناه نباشند.

در این خصوص یک کارشناس مسکن معتقد است وام‌های 80، 60 و 40 میلیونی تنها باعث می‌شود تا معوقات بانکی بالا برود؛ چرا که بازپرداخت اقساط این وام‌ها از توان اقشار پایین جامعه خارج است.

کامبیز اثباتی به ایسنا گفت: کسی که 50 متر آپارتمان می‌خرد مگر ماهیانه چقدر حقوق می‌گیرد که بتواند از عهده‌ی چنین مبالغی بربیاید. مردم را تشویق به گرفتن وام می‌کنند ولی مشکلات بازپرداخت را نمی‌گویند.

از سوی دیگر سود وام مسکن باید با وام‌های تجاری و بازرگانی متفاوت و با توان مردم سازگار باشد.

 

در کشورهای پیشرفته بیش از 90 درصد قیمت خانه را با بهره 4 درصد و مدت زمان بازپرداخت طولانی وام می‌دهند که هم وام گیرنده راضی است، هم وام دهنده و هم ساختمان‌سازی رونق دارد اما ظاهرا در ایران طرفین (متقاضی و بانک) تمایلی به تسهیلات مسکن از خود نشان نمی‌دهند.

ارزش تسهیلات به قیمت مسکن نیز طی سال‌های اخیر با توجه به تورم آن‌قدر پایین آمد که به حدود 5 درصد رسید؛ مساله‌ای که مشاور وزیر راه و شهرسازی نیز به آن اذعان دارد.

حسین عبده تبریزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ارزش وام به قیمت مسکن طی سال‌های اخیر به حدود 5 درصد رسیده که در صورت پرداخت وام‌های 100 میلیون تومانی به انبوه‌سازان این مبلغ تقریبا 10 برابر می‌شود و به حدود 50 درصد می‌رسد.

وی با اشاره به هزینه ساخت یک واحد 70 متری در شهر تهران افزود: به طور مثال ساخت یک واحد 70 متری در تهران با احتساب قیمت زمین، مصالح و دستمزد حدود 200 میلیون تومان است که اگر وام‌های 100 میلیون تومانی محقق شود نسبت ارزش وام به ارزش مسکن که طی سال‌های اخیر بسیار کم شده و حدود 5 درصد است تقریبا 10 برابر می‌شود و گشایشی در این بخش ایجاد خواهد کرد.

این در حالی است که از زمان افتتاح وام‌های 40، 60 و 80 میلیون تومانی مسکن در 19 خرداد سال جاری برخی بانک‌ها با توجه به نداشتن نقدینگی و مدت زمان طولانی بازپرداخت آن تمایلی به پرداخت این وام‌ها از خود نشان نمی‌دهند.

 

در این خصوص حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی به چرایی عدم پرداخت وام 60 میلیونی مسکن توسط برخی بانک‌ها خبر اشاره کرده و گفته است: این‌که در حال حاضر بسیاری از بانک‌ها این وام را پرداخت نمی‌کنند به نقدینگی آن‌ها مربوط است.

 

بانک‌ها اغلب اعلام می‌کنند که تمایل به پرداخت این تسهیلات دارند اما نقدینگی لازم را ندارند و این مشکلی است که ما نیز تصور می‌کردیم بانک‌ها با آن دست به گریبان باشند.

 

به هر حال در گام نخست توانسته‌ایم این منع را برداریم و باید منتظر باشیم بانک‌ها به تدریج بعد از رفع مشکل نقدینگی وام ۶۰ میلیونی را نیز به متقاضیان بپردازند.

اما یک عضو اسبق هیات مدیره نظام مهندسی استان تهران معتقد است:اگر وامهای 60 میلیونی وارد بازار شوند قطعا قیمت مسکن بالا می رود.

 

در نتیجه به نفع خریداران نیست که صبر کنند وامها بیایند؛ چون وامها وارد بنگاهها می شوند و به فعالیتهای دلالی اختصاص می یابند و قیمت مسکن افزایش می یابد.

 

تجربه نشان داده وامهای مسکن جز رونق دلالی، کمک تعیین کننده ای در خانه دار شدن افراد نداشته اند.

به گفته احمدرضا سرحدی، وقتی صندوق بانک ها خالی است و وام هایی که قبلا داده بودند هنوز برنگشته، موجودی در بانکها وجود ندارد که به وام 60 میلیون تومانی مسکن اختصاص یابد.

 

ضمنا دولت قرار است مقداری روی وامها یارانه بدهد که در شرایط فعلی برایش مقدور نیست. الان بهره پول در بازار 35 درصد است و اگر بانکها بخواهند وام 60 میلیونی مسکن با بهره 14 درصد بدهند ضرر می کنند.

اخبار اقتصادی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------