صادرات محصولات پروتئینی به عراق آزاد شد



اخبار,اخبار اقتصادی,جهانبخش سنجابی شیرازی

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق از رفع ممنوعیت صادرات محصولات پروتئینی به عراق خبر داد و گفت: در پنج ماه ابتدای امسال حدود 70 میلیون دلار محصولات لبنی به این کشور صادر شده است.

جهانبخش سنجابی شیرازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره آخرین وضعیت صادرات محصولات لبنی و پروتئینی ایران به عراق اظهار کرد: وقفه جدی برای صادرات لبنیات به عراق وجود نداشته است و تنها بخشی که اخیرا برای صادرات به عراق با مشکلات روبرو شد و حل آن حدود یک ماه و نیم زمان برد، مربوط به محصولات پروتئینی می‌شود.

وی ادامه داد: چون مواد پروتئینی و محصولات لبنی در یک گروه تعرفه‌ای در نظر گرفته می‌شوند اینگونه به نظر رسید که صادرات لبنیات به عراق دچار مشکل شده است اما در حوزه مواد پروتئینی به دنبال گزارش آنفلوآنزای مرغی در یکی از استان‌های شمالی کشور، عراق واردات مرغ، تخم مرغ و فرآورده‌های گوشتی از ایران را ممنوع اعلام کرد و این ممنوعیت تا پنجم آگوست ادامه داشت که خوشبختانه با پیگیری‌هایی که صورت گرفت این مشکل برطرف شد.

سنجابی افزود: سازمان جهانی بهداشت دام نیز پاک بودن مناطق شمالی کشور را از بیماری آنفلوآنزای طیور اعلام کرد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه صادرات محصولات پروتئینی به عراق به حالت عادی بازگشته است، عنوان کرد: از 9 آگوست یعنی از حدود 10 روز پیش فرآیند صادرات محصولات پروتئینی به عراق به وضعیت عادی برگشته است و خوشبختانه چشم انداز مثبتی با توجه به نیازهای درون عراق در این زمینه وجود دارد.

دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق عنوان کرد: البته تغییراتی با توجه به سخت‌گیری‌ها در نقاط صفر مرزی، تغییر اولویت و قدرت خرید مردم در زمینه صادرات لبنیات به عراق به وجود آمده است.

 

همچنین با توجه به اینکه بخشی از بازار عراق به خرید محصولات داخلی این کشور گرایش پیدا می‌کند افت مقطعی صادرات به عراق طبیعی است اما با این حال و با وجود فضاسازی‌هایی که رقبای ما به صورت ضد تبلیغات در عراق انجام می‌دهند، خوشبختانه به جز یک مقطع کوتاه، دچار افت صادرات نشدیم و آهنگ صادرات لبنیات‌ به عراق را حفظ کردیم.

وی با اشاره به چشم‌انداز صادرات محصولات لبنی به عراق اضافه کرد: عمدتا در فصول گرم سال به دلیل عدم رعایت شرایط نگهداری مواد غذایی ممکن است با کاهش مقطعی صادرات مواجه شویم اما در برآیند سالانه نگرانی برای تهدید بازار وجود ندارد.

 

درحال حاضر بخشی از صادرکنندگان ایرانی به دنبال سرمایه‌گذاری در خاک عراق هستند و هم اکنون بخشی ازفرآورده‌های لبنی مورد نیاز عراق در خاک این کشور توسط تولیدکنندگان ایرانی تولید می‌شود.

سنجابی شیرازی همچنین به آخرین آمارهای صادراتی محصولات لبنی ایران به عراق اشاره کرد و گفت: سال گذشته حدود 180 میلیون دلار صادرات محصولات لبنی به عراق داشتیم؛ یعنی به طور متوسط ماهانه حدود 15 میلیون دلار صادرات لبنیات به عراق صورت گرفته است اما آخرین آمارها از وضعیت صادرات لبنیات در پنج ماه اول امسال عددی حدود 70 میلیون دلار را نشان می‌دهد.

اخبار اقتصادی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------