آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

گرانترین‌ها و ارزانترین‌های مسکن در کشور



اخبار,اخبار اقتصادی,قیمت مسکن

براساس اعلام مرکز آمار متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در نیمه دوم سال قبل در کشور، ۱۱ میلیون و ۸۳۱ هزار ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۵.۲ درصد افزایش یافته است.

اطلاعات قیمت و اجاره مسکن نیمه دوم سال 93 در نقاط شهری کشور از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد
با توجه به این که کاهش یا افزایش حجم (تعداد)، معاملات در شهرهای بزرگ باعث کاهش یا افزایش شدید متوسط (حسابی) قیمت در سطح کشور می‌شود، از متوسط تعدیل شده (متوسط وزنی) که در آن وزن هر استان با استفاده از سهم واحدهای مسکونی اداری سکنه آن استان نسبت به کل کشور محاسبه شده است استفاده می‌شود تا بتوان با حذف اثر حجم معاملات، تغییرات وقتی قیمت را مشخص کرد.

در این دوره به دلیل کاهش تعداد معاملات به خصوص معاملات زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی، اثر تعداد معاملات بر متوسط استانی زیاد است که باعث شد از این دوره برای محاسبه متوسط تعدیل شده (متوسط وزنی) کل کشور از متوسط تعدیل شده (متوسط وزنی) استانی استفاده شود.

متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی
متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور 11 میلیون و 831 هزار ریال بوده است که نسبت به دوره قبل 2.3 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال قبل 1.6 درصد کاهش داشته است (متوسط دوره‌های قبل با استفاده از روش جدید محاسبه شده است) همچنین تعداد معاملات فروش زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملاتی ملکی در کل کشور نسبت به دوره قبل 18.9 درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل 8.4 درصد، کاهش داشته است.

در میان استان‌های کشور، بیش‌ترین متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده 39747 هزار ریال در استان تهران و کمترین آن 581 هزار ریال در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

همچنین کمترین میزان قیمت خرید و فروش یک متر مربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی، مربوط به استان یزد با 82 هزار ریال و بیش‌ترین میزان آن در استان تهران با 248 میلیون و 683 هزار ریال به دست آمده است.

متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع زیربنای مسکونی
متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور 14 میلیون و 941 هزار ریال بوده است که نسبت به دوره قبل 4.3 درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل 5.2 درصد افزایش داشته است. (متوسط دوره‌های قبل با استفاده از روش جدید محاسبه شده است) همچنین تعداد معاملات فروش هر متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور نسبت به دوره قبل 11.0 درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال قبل 9.0 درصد افزایش داشته اشت.

مقایسه متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع زیربنای مسکونی در میان استان‌های کشور نشان می‌دهد که بیشترین آن 35 میلیون و 159 هزار ریال در استان تهران و کمترین آن 1845 هزار ریال در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

از سوی دیگر، کمترین قیمت خرید و فروش هر متر مربع زیربنای مسکونی در معاملات انجام شده در این دوره مربوط به استان کرمان با 97 هزار ریال و بیش‌ترین میزان آن متعلق به استان تهران با 241 میلیون و 753 هزار ریال بوده است.

متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی

متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور 69 هزار و 340 ریال بوده است که نسبت به دوره قبل 2.6 درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل 12.8 درصد افزایش داشته است.

 

(متوسط دوره‌های قبل با استفاده از روش جدید محاسبه شده است) همچنین تعداد معاملات اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور نسبت به دوره قبل 25.1 درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال قبل 1.0 درصد افزایش داشته است.

در میان استان‌های کشور بیش‌ترین متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره هر متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده 164 هزار و 359 ریال در استان تهران و کمترین آن 19 هزار و 655 ریال در استان چهارمحال و بختیاری بوده است.

همچنین کمترین اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره هر متر مربع زیربنای مسکونی این دوره به استان قزوین با 1700 ریال و بیش‌ترین آن مربوط به استان تهران با 931 هزار و 435 ریال بوده است.

اخبار اقتصادی - فارس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------