نوبخت: برای جلوگیری از افزایش تورم از بانک مرکزی استقراض نمی کنیم



اخبار,اخبار اقتصادی,محمدباقر نوبخت

معاون رئیس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه درآمدهای نفتی و مالیاتی کشور نسبت به پیش بینی ها کمتر است و این عامل می تواند منجر به کسری بودجه شود، گفت: برای جلوگیری از افزایش تورم، استقراض از بانک مرکزی را بر خود حرام کرده ایم.

«محمدباقر نوبخت» یکشنبه شب به مناسبت هفته دولت در یک برنامه تلویزیونی درباره دستاوردهای سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دو سال فعالیت دولت یازدهم گفت: برای هر نوع اصلاح و بهبود امور نیاز به برنامه داریم و برنامه های ما نیز عمدتا برنامه های میان مدت پنج ساله است؛ ما برای اجرای برنامه ها، آنها را در مقاطع زمانی یک ساله در چارچوب لوایح بودجه تنظیم کرده و کارهایمان را پیش می بریم.

وی افزود: از اول شهریور سال 1392 که دولت تدبیر و امید کار خود را آغاز کرد، ما در سازمان مدیریت و برنامه ریزی با دو ابزار «برنامه و بودجه» و همچنین اختیاری که داریم به عنوان مدیریت تخصیص منابع، اقدامات خود را شروع کردیم.


وی با یادآوری روند طی شده برای بودجه سال 92 گفت: به دلیل آنکه بودجه در تیرماه (92) در مجلس تصویب شده بود، با آغاز کار دولت در شهریور، بودجه در مردادماه آن سال اجرایی شد.
سخنگوی دولت تدبیر و امید گفت: بودجه سال 92 بیش از 210 هزار میلیارد تومان بود در حالی که براساس پیش بینی ها در بهترین شرایط 150 هزار میلیارد تومان از آن بتواند تحقق یابد. به همین دلیل برای تنظیم برنامه، بلافاصله بودجه را اصلاح کردیم. در 18 شهریور آن سال از مجلس خواستیم تا بودجه ارائه شده را اصلاح کند.


نوبخت افزود: با توجه به اینکه طرح عمرانی نیمه کاره فراوانی در زمان آغاز به کار دولت یازدهم روی دست دولت باقیمانده بود تلاش کردیم به گونه ای از 150 هزار میلیارد تومان بودجه استفاده کنیم که بتوانیم به طرح های عمرانی خود بپردازیم.


وی در ادامه به روند تهیه بودجه سال 93 و اختصاص 32 هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی اشاره کرد و گفت: با این اقدام، سیاست خود برای ثبات اقتصادی را دنبال کردیم تا نرخ تورم بالای 40 درصد را کاهش دهیم؛ ضمن آنکه اقتصاد کشور با رشد منفی 6.8 درصدی مواجه و برنامه مثبت کردن این رشد منفی بود.


وی خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام شده در دولت و سمت و سوی بودجه به فعالیت های عمرانی و خروج از رکود، رشد منفی 6.8 درصدی سال گذشته به سه درصد مثبت تبدیل شد.
نوبخت با بیان اینکه نرخ تورم در مردادماه امسال به 13.8 درصد کاهش پیدا کرده است، افزود: نرخ تورم نقطه به نقطه مردادماه نیز نسبت به سال گذشته به 11.5 درصد رسیده و همه تلاش ما رسیدن به تورم یک رقمی است.


معاون رئیس جمهوری ادامه داد: درصدد تهیه بخش نخست برنامه میان مدت دولت هستیم که امسال سال پایانی (برنامه پنجم توسعه) است؛ درصدد هستیم بخش نخست آن را پایان شهریورماه امسال به مجلس ارائه دهیم؛ همچنین سعی می کنیم برنامه ششم را نیز به موقع به مجلس ارائه دهیم.


وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اخبار منتشر شده درباره شرایط سخت دولت در سال جاری و کسری بودجه شدید دولت نیز گفت: با وجود دستیابی به یک توافق افتخارآمیز برای انرژی هسته ای و دست یافتن به آن توافق که منجر به لغو تحریم ها خواهد شد، هنوز در شرایط تحریم هستیم و همچنان با موانع سال گذشته مواجه ایم.


وی افزود: امیدمان این است که در ماه های آینده با اجرایی شدن برجام، تحریم را پشت سر بگذاریم؛ پس واقعیت این است که ما همچنان در تحریم هستیم و قیمت نفت به کمترین مقدار در سال های گذشته رسیده و درآمدهای نفتی ما نیز به شدت کاهش یافته است؛ ضمن آنکه همین مقدار کم درآمدها را نیز به دلیل تحریم نمی توانیم به داخل کشور بیاوریم.


نوبخت خاطرنشان کرد: با این وضعیت، جامعه انتظار دارد شرایط بعد از تحریم را احساس و وضعیت اقتصادی بهبود پیدا کند؛ هرچند این حق مردم و وظیفه دولت است که در سایه سیاست های سنجیده ای که انتخاب می کند، این کار را انجام دهد.


وی گفت: برخلاف پیش بینی ها از منابع درآمدی کشور، اکنون میزان دریافتی ما کمتر است؛ در حالی که خواسته ها و انتظاراتی که جامعه از ما دارد کاهش نیافته است.


رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه هنوز نسبت به مبلغ پیش بینی شده در قانون بودجه برای دریافت مالیات نرسیده ایم، افزود: با این حال نسبت به سال گذشته در چنین زمانی میزان درآمدهای مالیاتی ما افزایش پیدا کرده است.


وی با بیان اینکه درآمدهای نفتی و مالیاتی ما نسبت به چیزی که پیش بینی شده کمتر است، ادامه داد: این عامل می تواند منجر به کسری بودجه شود و به همین دلیل برای تأمین کسری می توانیم از بانک مرکزی استقراض کنیم؛ البته ما این کار را به علت جلوگیری از بالا رفتن تورم بر خود حرام کرده ایم.

** ارزان کردن هزینه های بهداشتی و جلوگیری از رشد قیمتها
معاون رئیس جمهوری در ادامه افزود: توانستیم به جز ارزان کردن هزینه های بهداشت و درمان، جلوی شتاب و رشد قیمتها را نیز بگیریم؛ اگر در مرداد سال 92 قیمتها 40 درصد افزایش می یافت، اکنون قیمتها به صورت 13 درصدی بالا می رود.


وی یکی از راهکارهای دولت برای جلوگیری از کسری بودجه را کاهش هزینه ها و رساندن آن به سطح درآمدهای واقعی بیان کرد و و گفت: براساس گزارش رسمی خزانه داری کشور که 25 مردادماه منتشر شد، میزان دریافتی هایمان نسبت به مدت مشابه سال گذشته (25 مرداد سال 93)، 101 درصد است؛ این میزان نشان می دهد یک درصد درآمدها نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.


نوبخت یادآورشد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ابتدای امسال، بخشنامه 10 ماده ای را برای صرفه جویی در هزینه ها به همه دستگاه ها ابلاغ کرد.


وی افزود: با این کار توانستیم هزینه های جاری را تا حدودی کاهش و هزینه های عمرانی خود را که اصطلاحا به آن اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای می گویند را افزایش دهیم.


به گفته وی، براساس گزارش خزانه داری، مجموع رقم پرداختی ها در طرح های عمرانی نسبت به سال گذشته 229 درصد است.


وی در این رابطه یادآورشد: تاکنون حدود پنج هزار و 552 میلیارد تومان به صورت نقدی به پیمانکاران پرداخت کرده ایم که 2.2 برابر سال گذشته است.


«همچنین سه هزار و 900 میلیارد تومان به طرح های ملی و یک هزار و 600 میلیارد تومان نیز به طرح های استانی پرداخت کرده ایم. که نشان می دهد طرح های استانی نسبت به سال گذشته رشد 169 درصدی و طرح های عمرانی افزایش 268 درصدی داشته است.»


نوبخت خاطرنشان کرد: همه تلاش ما این است که سیاست خروج از رکود را ادامه و هزینه های جاری را کاهش دهیم؛ در واقع با این اقدامات رشد اقتصادی داشتیم.

اخبار اقتصادی - خبر آنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------