آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

میوه‌های عجیب وغریب خارجی دربازار



اخبار,اخبار اقتصادی,قاچاق میوه

قاچاق میوه و توزیع آن در بازار گویا تمامی ندارد.اکنون هم که دلار اندکی به ثبات قیمت رسیده ، ردپای آنها را پررنگ‌تر می‌توان در بازار دید و البته مردم عادی هم گرایش عجیبی به خرید این میوه‌های خاص دارند.

فصل تابستان کم‌کم به پایان خود می‌رسد. عرضه میوه‌های رنگارنگ تابستانی به اوج رسیده است و البته نوع مرغوب آن، همچنان در بازار گران است. هنوز هم تفاوت قیمت‌های چندین هزار تومانی را می‌توان در قیمت میوه در شمال شهر تهران، مرکز، جنوب و شرق تهران به خوبی مشاهده کرد.

همه مغازه‌دارها اما خریدهای خود را از میدان اصلی مرکزی میوه و تره‌بار انجام می‌دهند و بالطبع، همه قیمت‌های یکسانی را برای خرید میوه‌های مرغوب می‌پردازند اما برخی آن را با سود ۱۰ تا ۲۰ درصدی عرضه می‌کنند و برخی دیگر، سودهای کلان تا ۶۰ درصد را هم بر روی قیمت فروش خود اعمال می‌کنند.

در این میان، البته طبقات خاصی از مردم هم بی توجه به قیمت، تنها به مرغوبیت کالا توجه دارند و برایشان رنگ و روی میوه یا به اصطلاح یکدست بودن آن مهم است اما در کنار عرضه میوه‌های ایرانی، همچنان ردپای قدرتمند میوه‌های خارجی را هم در بازار می‌توان دید. از میوه‌های ترکیه‌ای گرفته تا میوه‌های تایلندی و وارداتی از مالزی و شیلی و سایر کشورهای دنیا.

نکته حائز اهمیت در این میان ثبات نرخ دلار است که فروشندگان میوه می‌گویند ارزانی را برای واردات رقم زده است و همین کاهش قیمتی که ظرف ماه‌های گذشته اتفاق افتاده، زمینه‌ساز پررنگ تر شدن ردپای میوه‌های وارداتی در بازار شده است.

آنها می‌گویند که در مقاطعی میوه‌های وارداتی نایاب شده بود و تنها در برخی میوه‌فروشی‌های لوکس مناطق لوکس‌نشین پایتخت آنها را می‌توانستیم در پیشخوان مغازه‌ها ببینیم اما اکنون میوه‌های وارداتی بیش از هر زمان دیگری در مغازه‌های میوه‌فروشی دیده می‌شوند و البته مردم هم به خرید آنها اقبال نشان می‌دهند.

یکی از فروشندگان میوه که یکی از همسایه‌هایش در منطقه سعادت آباد، انواع و اقسام میوه‌های خارجی را در بسته‌بندی‌های کوچک و بعضا تک عددی  عرضه می‌کند، در این رابطه به خبرنگار مهر می‌گوید: میوه‌های بسته‌بندی بیشتر مورد توجه مشتریان قرار می گیرد و عمدتا هم مردم برای خریدهای روزانه خود ترجیح می‌دهند که حجم کمی از میوه ولی با کیفیت را خریداری کنند. در این میان، اگرچه قیمت به نسبت میوه‌های مناطق دیگر بالا است اما به هرحال به دلیل اینکه در بسته‌بندی‌های کوچک عرضه می‌شود، تمایل مردمی را که اوضاع مادی متوسطی دارند، هم جلب می‌کند.

وی می‌افزاید: میوه‌‌هایی که دانه‌ای به فروش می‌رسد حتی تا ۱۰۰ درصد هم برای فروشنده سود دارند و به دلیل اینکه نوع مرغوب آن انتخاب شده و در بسته‌بندی‌های چند عددی عرضه می‌شود، قیمت‌شان چندان به چشم مردم نمی‌آید، بنابراین به راحتی خرید می‌کنند اما اگر همین افراد بخواهند آن میوه را به صورت کیلویی خریداری کنند، به طور قطع باید رقم بالایی بپردازند.

ظاهر داستان هم همین است که این فروشنده میوه در رابطه با همسایه چندین پلاک آن‌طرف‌تر از مغازه‌اش می‌گوید. گشت و گذاری هم در میوه‌فروشی‌‌های مناطق مختلف تهران همین را نشان می‌دهد. عمدتا در شمال شهر، میوه به صورت دانه‌ای هم خریداری می‌شود و البته بسته بندی شکیل هم عامل موثری در فروش میوه است. اوضاع در بازارهای میوه معروفی همچون تجریش هم ردپای میوه های خارجی را به خوبی نشان می‌دهد.

البته برخی میوه‌ها هم هستند که کمتر تا به حال به بازار عرضه می‌شدند و مردم کمتر با آنها آشنایی دارند و عموما برای جلب نظر مشتریان، فروشندگان تلاش کرده‌اند که با نصب اتیکت‌‌های کوچکی، خواص دارویی و سلامتی میوه‌های خاص را بنویسند و مردم را از آن مطلع کنند؛ شاید بتوانند جذب مشتری بیشتری داشته باشند. 

در این میان، گشت و گذاری در بازار میوه و تره بار تجریش نشانگر این است که میوه‌های مختلف در ابعاد متنوع از سوی فروشندگان عرضه می‌شود و عمدتا هم قیمت بالایی دارند.

به عنوان نمونه قیمت هر کیلوگرم زغال اخته درشت و مجلسی که اندازه آن شاید به دو بند انگشت هم برسد، به ازای هر کیلوگرم ۳۰ هزار تومان عرضه می‌شود، همچنین قیمت هر کیلوگرم شاتوت درشت و مجلسی هم ۳۰ هزار تومان است. هر کیلوگرم پسته تازه مجلسی و درشت هم ۴۰ هزار تومان از سوی فروشندگان عرضه می‌شود.

گزارش میدانی خبرنگار مهر حکایت از آن دارد که انواع سبزی‌های کوهی با خواص درمانی نیز در این بازار به فروش می رسد که نمونه آن بسته‌های کوچک و حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰گرمی آویشن تازه، مریم گلی تازه، به لیمو تازه و سبزی‌هایی از این دست است که اتفاقا با اقبال خرید مردم هم مواجه شده است. 

در این میان، هندوانه ابوجهل کیلویی ۱۵ هزار تومان، آناناس درشت دانه ای ۲۰ هزار تومان، موز کیلویی ۴۲۰۰ تومان، نارگیل دانه‌ای ۱۰ هزار تومان، گلابی خارجی کیلویی ۲۳ هزار تومان، آواکادو متوسط دانه ای ۳ هزار تومان،  مانگوستین دانه ای ۸هزار تومان بسته به اندازه آن، میوه ستاره ای دانه ای ۶ هزار تومان عرضه می‌شود، همچنین قیمت هر کیلوگرم سیب فرانسوی نیز ۱۷ هزار تومان است. 

بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر از بازار تجریش نشانگر این است که هر کیلوگرم لیموترش رژیمی بدون هسته ۱۵ هزار تومان، فلفل دلمه‌ای سبز درخشان ۶ هزار تومان، کاهو درجه یک کیلویی ۴ هزار تومان، اسفناج ۴ هزار تومان، سیب زمینی نو ۲ هزار تومان، بلال دانه ای ۲ هزار تومان، سیر خشک همدان ۱۲ هزار تومان، فلفل های خاص ریز و رنگی کیلویی ۱۲ هزار تومان، بامیه ۱۰ تومان، خیار ۳ هزار و ۵۰۰ تومان، شلیل ۱۲ هزار تومان، هلو ۱۳هزار تومان، سیب گلاب ۱۰ هزار تومان و فلفل تند ۱۲ هزار تومان است.  همچنین قیمت هر کیلوگرم انبه ۱۵هزار تومان، انگور شیلی ۲۵ هزار تومان است.

 


اخبار اقتصادی - مهر

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------