نرخ تمام شده پول در بانک‌ها، چقدر است؟



اخبار,اخبار اقتصادی,بها‌ءالدین حسینی‌هاشمی

یک کارشناس بازار پولی و بانکی با بیان این که باید نرخ سود سپرده بانکی آزاد و عقود مبادله‌ای و مشارکتی با یکدیگر ادغام شود، گفت:در حالی که قیمت تمام شده پول در بانک‌ها 36 دصد است، بانک‌ها برای جبران کسری نقدینگی هر رویه غلطی را به کار می‌گیرند.

بها‌ءالدین حسینی‌هاشمی  ، در رابطه با صحبت اخیر دبیرکل بانک مرکزی مبنی بر این که بانک‌ها در دخل و خرج خود محاسبه گر نیستند، اظهار کرد: برخی از فعالیت‌ها در حالی که زیان‌ده است از سوی بانک‌ها پیگیری می‌شود.

او ادامه داد: با توجه به میزان سود سپرده‌گذاری و ارائه تسهیلات باید گفت، در شرایط فعلی بانک‌ها در پی ذخیره سپرده قانونی نزد بانک مرکزی، تنها می‌توانند از 85 درصد سپرده مردمی استفاده کنند و در کنار هزینه‌های جاری آن، قیمت تمام شده پول در بانک‌ها در حدود 36 درصد است.

وی در رابطه با این که چرا بانک‌ها مسیر غلط را همچنان ادامه می‌دهند، خاطرنشان کرد: شعب با هر قیمتی حاضر به جذب سپرده مردمی است و این کار از سوی نهاد اصلی بانک رد نمی‌شود، زیرا بانک‌ها دچار کسری نقدینگی هستند.

حسینی‌هاشمی تصریح کرد: در پی کسری نقدینگی، بانک‌ها در اتاق پایاپای دچار بدهی می‌شوند که جریمه بدهی 34 درصد است، برای بانک‌های دولتی بدهی آنچنان مهم نیست زیرا هزینه پرداخت جریمه از جیب سهام‌دار عمده که دولت باشد می‌رود اما مسائله مهم در جریمه‌ها خدشه‌دار شدن اعتبار با اخطار‌های بانک مرکزی است. از این رو به هر قیمتی به دنبال جذب سرمایه در بانک‌ها هستند و هیچگاه به فکر دخل و خرج خود نیستند.

او در رابطه با جلوگیری از چنین رویه‌ای در بانک‌ها بیان کرد: باید نظارت بر بانک‌ها دقیق‌تر، نرخ سود بانکی آزاد و عقود مبادله‌ای و مشارکتی در یکدیگر ادغام شوند تا از ارائه تسهیلاتی بانکی تنها به عقود مشارکتی با ریسک بالا پرهیز شود.

وی با تاکید بر این که باید ساختار مالی بانک‌ها اصلاح شود،‌ یادآور شد: بانک‌ها در حال حاضر درمانده شده‌اند و دولت باید با روش‌های ارائه وام‌های بلندمدت در راستای افزایش سرمایه، باز خرید اوراق منتشر شده و بازخرید مطالبات کمتر از یکسال می‌تواند به بانک‌ها کمک کند تا از زیر بار نقدینگی خارج شوند.

بانک مرکزی، تنها بانکدار دولت نیست
حسینی هاشمی در پاسخ به این سوال مبنی بر این که آیا چاپ اسکناس جدید حجم نقدینگی را افزایش نخواهد داد، با اشاره به این که الزاما چاپ اسکناس جدید موجب افزایش نقدینگی نمی‌شود، بیان کرد: به طور میانگین در تمام اقتصادها نسبت اسکناس و مسکوکات به سپرده بانکی بین 8 تا 10 درصد است.

او ادامه داد: در ایران با توجه به این که پرداخت‌های الکترونیک از جایگاه خوبی برخوردار است، هفت درصد حجم نقدینگی مربوط به اسکناس و مسکوکات و مابقی مربوط به حجم سپرده‌های بانکی است.

وی با اشاره به این که در دنیا آنچنان در ظاهر اسکناس‌ها تغییری ایجاد نمی‌شود، افزود: در دنیا چک مسافرتی از سوی بانک مرکزی صادر نمی‌شود و بانک مرکزی تنها بانکدار دولت هستند اما در ایران بانک مرکزی حواله‌های موقت ایران چک‌ها را بر حسب برخی تغییرات امنیتی و ایجاد تنوع، ظاهر آن را تغییر می‌دهند و نمی‌توان برداشت کرد که تغییرات ظاهری ایران‌چک خبر از خطر در اقتصاد ایران را می‌دهد.

اخبار اقتصادی - اقتصادنیوز

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------