۱۵۰ هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی است



اخبار,اخبار اقتصادی,مسکن مهر

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 150 هزار واحد مسکن مهر در کشور بدون متقاضی است، گفت: در گذشته حدود 60 درصد واحدهای جدید به سمت تملک و 40 درصد به سمت اجاره می رفت اما اکنون این روند معکوس شده و لذا سهم مالکان مسکن در کشور و در دهه گذشته کاهش یافته است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 150 هزار واحد مسکن مهر در کشور بدون متقاضی است، گفت: در گذشته حدود 60 درصد واحدهای جدید به سمت تملک و 40 درصد به سمت اجاره می رفت اما اکنون این روند معکوس شده و لذا سهم مالکان مسکن در کشور و در دهه گذشته کاهش یافته است.

عباس آخوندی سه شنبه شب با حضور در برنامه «نگاه یک» گفت: در هفته دولت یک هزار و 327 پروژه به ارزش 2 هزار و 700 میلیارد تومان در حوزه های مختلف از جمله حمل و نقل زمینی، ریلی، جاده ای و هوایی افتتاح شد؛ همچنین در حوزه مسکن نیز نزدیک به 130 هزار واحد مسکن مهر به متقاضیان تحویل شد.

وی در پاسخ به این پرسش که «امسال از طرح جامع مسکن رونمایی شد و یکی از اهداف اصلی این طرح کاهش شاخص دسترسی به مسکن است، در حال حاضر این شاخص چقدر است و پس از اجرای طرح جامع مسکن این شاخص به چه عددی می رسد؟» گفت: اکنون میزان شاخص تملک مسکن توسط خانوارهای ایران رقم خوبی نیست.

به گفته وی، به طور میانگین رقم این شاخص در دنیا به میزان 6 سال درآمد مردم و تبدیل آن به خانه است.

وی افزود: در حال حاضر این شاخص در ایران 11.8 سال است که برای سه دهک پایین جامعه این شاخص به 25 سال می رسد؛ می توان گفت در وضعیت بسیار بد و بحرانی قرار دارد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در گذشته حدود 60 درصد واحدهای جدید به سمت تملک و 40 درصد به سمت اجاره می رفت اما اکنون این روند معکوس شده و لذا سهم مالکان مسکن در کشور و در دهه گذشته کاهش یافته است.

آخوندی در ادامه همچنین با اشاره به شاخص دیگری در بحث مسکن با عنوان «تراکم خانوار در خانه» در این خصوص نیز گفت: در ایران در حال حاضر تراکم خانوار در خانه 1.05 است؛ از نظر کلی شاخص بدی نیست اما اگر آن را به محله های مختلف تبدیل کنیم متوجه می شویم وضعیت خوبی نداریم زیرا طبق آمار مرکز آمار ایران، یک میلیون و 600 هزار واحد مسکونی خالی داریم و می توان گفت که در این خصوص توزیع غیرمتعادلی داشته ایم.

وی افزود: در این حوزه به دنبال آن هستیم که در 2 برنامه به سمت شاخص های میانگین یعنی همان 6 سال بازگردیم اما باید گفت که این موضوع به بسیاری از عوامل مختلف اقتصاد کلان بستگی دارد و همه آن در اختیار خود بخش نیست.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره بودجه مورد نیاز برای تکمیل پروژه مسکن مهر و اجرای مسکن اجتماعی نیز گفت: اساسا ایران در وضعیت رکود تورمی است و تامین مالی مهمترین مساله اقتصاد ایران است زیرا اکنون در سخت ترین وضع مالی در سال های بعد از انقلاب قرار داریم.

آخوندی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بانکها نیز در وضعیت بسیار سختی قرار دارند و قدرت وامی دهی آنها به شدت پایین است؛ بنابراین در بخش اقتصاد کل و بودجه عمومی در تنگنای مالی بسیار جدی قرار داریم.


وی با اشاره به بحث جدید مدیریت دارایی برای حل این معضل گفت: این طرح بدین معناست که افراد یا دولت که دارایی های زیادی دارند اما با کاهش نقدینگی مواجه اند می توانند با وساطت یک عنصر ثالث به نقدینگی مناسب برسند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: «مدیریت دارایی عمومی» راه حل مناسبی برای خروج از رکود است که منابع مناسبی را بدون گرفتن تسهیلات در اختیار افراد و نهادها قرار می دهد.
آخوندی افزود: نخستین نمونه از این الگو در شهر جدید پردیس مطرح شد و برای تامین یک هزار میلیارد تومان، با بانک مسکن قرارداد تامین دارایی به امضاء رسید.

 150 هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی است
وی همچنین درباره زمان نهایی تحویل طرح مسکن مهر گفت: در مجموع 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکونی جز این طرح بوده است که در تقسیم بندی این تعداد، 150 هزار واحد از آنها در نقاط بسیار پَرت قرار دارند که هیچ متقاضی برای آنها وجود ندارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین یک میلیون و 600 هزار واحد نیز به متقاضیان واگذار شده است؛ از 550 هزار واحد مسکن مهر باقیمانده نیز تا پایان امسال 300 هزار واحد آن تکمیل و تحویل داده می شود؛ تحویل 250 هزار واحد باقیمانده از این طرح که پیشرفتی 90 درصدی دارند نیز برای سال آینده برنامه ریزی شده است.

60 درصد قیمت تمام شده مسکن قیمت زمین است
آخوندی در پاسخ به این پرسش که «به گفته شما طرح مسکن مهر با هدف به صفر رساندن قیمت زمین طراحی شد اما به هیچ عنوان موفق نبود، شما در طرح جامع برای به صفر رسیدن قیمت زمین چه تدبیری اندیشیده اید؟» گفت: در ایران بیش از 60 درصد قیمت تمام شده مسکن قیمت زمین است که در واحدهای لوکس این میزان به 90 درصد نیز می رسد که نشان می دهد این رقم یک رقم کاملا غیرعقلایی است.

او ادامه داد: اما بخش عمده ای از راه حل کاهش سهم زمین در قیمت تمام شده مسکن به مدیریت شهری بر می گردد و برای اینکه بتوانیم به کاهش سهم زمین در مسکن برسیم باید ابتدا با سوداگری مقابله کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید با کالایی شدن قانون مبارزه کنیم، افزود: تا زمانی که این مساله وجود دارد حتی با افزایش مالیات هم نمی توان جلوی سوداگری را گرفت.

آخوندی با بیان اینه این مساله در کشور به یک هنجار تبدیل شده و نیاز به یک حرکت اجتماعی دارد، تصریح کرد: راه حل مقابله با سوداگری، ایجاد قانون مداری در کشور است.
وی در ادامه همچنین درخصوص بازگشت رونق به بازار مسکن گفت: رونق زمانی به این بازار باز می گردد که اقتصاد کلان کشور در وضع مناسب قرار داشته باشد.

او ادامه داد: وام 80 میلیون تومانی به طور نسبی توانست به این موضوع کمک کند؛ البته رونق این وام در شهرهای میانی بهتر از کلانشهرها بوده است.


آخوندی درباره به وجود آمدن حباب قیمت در مسکن بعد از آرامش نسبی موجود در بازار نیز گفت: ما باید تقاضای واقعی را با ساماندهی و پس انداز هدایت کنیم همچنین راه حل دیگر، کنترل سوداگری ساخت و ساز است که باید پیگیری شود.

وی افزود: مثلث ساخت و ساز، شهرسازی و پول می تواند قیمت مسکن را در سطح تعادل نگه دارد.


وی با بیان اینکه همه مطمئن هستند که این دولت با سوداگری میانه خوبی ندارد و به دنبال روش هایی نیست که بی اساس پایه پولی را افزایش دهد، خاطرنشان کرد: اگر شما به رسانه ها نگاه کنید تقریبا پیش بینی همه آنها این است که اتفاق بزرگی در حوزه مسکن رخ نخواهد داد و قیمت مسکن حتی در صورت رونق، با نوسانات قیمت روبرو نخواهد داد.

وزیر راه و شهر سازی در پاسخ به این پرسش که «دلیل ناسازگاری شهرهای ما با فرهنگ ایرانی و اسلامی چیست؟» گفت: در حال حاضر این مساله در بیرون از مراکز شهرها رعایت نمی شود و باید این موضوع در سیاستگذاری ها مورد توجه قرار گیرد.

آخوندی در ادامه همچنین با بیان اینکه موقعیت راهبردی ایران از نظر دسترسی به آبهای آزاد حائز اهمیت است، تاکید کرد: این قابلیتی است که کشورهای هم مرز ما از آن بی بهره اند.

وی با بیان اینکه از هفت راهگذر بزرگ جهان دو راهگذر از ایران می گذرد، گفت: دسترسی به آب های بین المللی به معنای دسترسی به همه جهان است و ما باید از این ظرفیت عظیم کشورمان بهره مند شویم.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری برنامه جامع پنج ساله پیش رو، بر تلاش برای کاهش تلفات جاده ای، توسعه جاده ای، افزایش ریلی و جاده ای، افزایش بهره وری موجود و افزایش تجارت پایدار با کشورهای همسایه تاکید کرد.

آخوندی در پاسخ به این پرسش که «در زمینه حمل و نقل جاده ای در سال های اخیر کارهای خوبی صورت گرفته اما به نظر می آید ما همچنان با وضعیت مطلوب فاصله داریم، برنامه شما برای ارتقا این وضعیت چیست؟» گفت: ما از منظرهای مختلف می توانیم به این موضوع نگاه کنیم که یک بخش آن راهداری است؛ در حال حاضر حدود 217 هزار کیلومتر راه در کشور داریم که ارزش آنها بیش از 200 هزار میلیارد تومان است و باید این سرمایه را حفظ کنیم.

وزیر راه و شهر سازی با بیان اینکه در سال 92، پنج میلیون تن آسفالت کاری در جاده های کشور برای بهسازی انجام شده و این رقم در سال گذشته به 10 میلیون تن رسیده است، گفت: امیدواریم بتوانیم این رقم را تا پایان امسال به بالای 15 میلیون تن رسانده و در واقع همین راه های موجود را بهبود بخشیم.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه همین راه های موجود را به مرزها (راه های آسیایی) وصل کنیم بنابراین باید قطعات مرزی خود را بهبود بخشیم و بتوانیم در مرزها، پایانه های خودمان را اصلاح کنیم.


آخوندی افزود: در 2 سال گذشته تمام پایانه های مرزی ایران را بهبود بخشیده ایم و در نقاطی که فاقد پایانه بوده نیز پایانه های جدید ایجاد کرده ایم زیرا با توجه به نگاه به اقتصاد مقاومتی درون زا و برون نگر، باید راه هایی که به بیرون از مرز منتهی می شود را خوب تنظیم کرده تا بتوانیم تولیدات خود را در شبکه جهانی توزیع کنیم.

وی درباره توسعه آزادراهی کشور نیز افزود: در 6 ماه گذشته قرارداد یک هزار و 200 کیلومتر آزادراه جدید را منعقد کرده ایم و در حال حاضر سه هزار کیلومتر آزادراه در دست ساخت داریم که در مدت چهار تا پنج سال آینده به بهره برداری می رسد.

وزیر راه و شهرسازی درباره امکانات جاده ای که درخصوص کاهش جرایم و خطرات جاده ها پیش بینی شده، به ادغام 250 دوربین راهداری با 250 دوربین راهنمایی و رانندگی اشاره کرد و گفت: مهمتر از این موارد، راه اندازی یک هزار و 800 دوربین در جاده های کشور در فاصله هر 20 کیلومتر یک دوربین است.

به گفته وی، قرار است این طرح برای کاهش بسیار چشمگیر سوانح در مدت 2.5 سال آینده اجرا شود.

آخوندی همچنین درباره آزاد راه تهران - شمال نیز گفت: این طرح را به چهار قطعه تقسیم کرده ایم که قطعه چهارم در نزدیک های چالوس افتتاح شده است اما قطعه پنجمی نیز برای آن تعریف کردیم؛ این قطعه پیشرفتی بیش از 50 درصد دارد و به واسطه آن شهر چالوس به این آزاد راه می پیوندد.

وی به قطعه اول از تهران تا شهرستانک نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر برای رفتن تا شهرستانک باید به شهر کرج وارد شد و مسافتی حدود 92 کیلومتر را طی کرد؛ در سیستم جدید ما می توانیم به طور مستقیم از کن به سمت شهرستانک برویم و 60 کیلومتر از مسیر کاهش پیدا می کند.

وزیر راه وشهرسازی خاطرنشان کرد: این قطعه بهره وری زیادی داشته و حدود 28 کیلومتر تونل دارد؛ امیدواریم بتوانیم این قطعه مهم را تا پایان سال آینده (95) افتتاح کنیم.

وی ادامه داد: قطعه دوم از بعد شهرستانک تا پل زغال، حدود 30 کیلومتر بوده و بزرگترین تونل در این قطعه است. بخش نخست این قطعه کاملا فعال بوده و امیدواریم این قطعه را در پایان سال 96 تکمیل کنیم.

وی، قطعه سوم این طرح را سخت ترین بخش این آزاد راه دانست و گفت: این قطعه از 2 بخش تشکیل شده، یک بخش 10 کیلومتری در حوالی «هزار چم»، سخت ترین قسمت در طول این جاده است؛ بقیه آن که حدود 17 کیلومتر است که کار سختی نبوده و تا پایان سال 96 به سرانجام می رسد.

حلقه مفقوده «راه آهن حومه ای» در زیرساخت های ریلی کشور
آخوندی در ادامه درباره زیرساخت های ریلی کشور نیز گفت: در این بخش حلقه مفقوده ای به نام «راه آهن حومه ای» داریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر روزانه 117 هزار خودرو در مسیر تهران و کرج تردد می کنند، افزود: اگر این رفت و آمدها از طریق حمل و نقل ریلی انجام شود، ضمن کوتاهتر شدن مسیر، سوخت کمتری نیز مصرف می شود؛ همچنین ترافیک نیز کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه تاکنون 646 کیلومتر راه آهن حومه ای در دستور کار قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: هدف ما چهار خطه کردن خطوط موجود و احداث سه هزار کیلومتر راه آهن 2 خطه و بهره برداری از 13 هزار کیلومتر خط ریلی جدید است.
او ادامه داد: در حال حاضر 2 هزار و 200 واگن در حوزه ناوگان ریلی مشغول به کارند که این رقم تا سال 1400 باید به چهار هزار واگن برسد.

ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی
آخوندی همچنین درخصوص حوزه حمل ونقل هوایی نیز گفت: در حال حاضر 248 هواپیما داریم که حدود 100 فروند از آنها زمین گیر است و فقط 148 هواپیما فعالند بنابراین این حوزه نیاز به نوسازی دارد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به 550 فروند هواپیما با هزینه 60 میلیارد دلاری برای دولت نیاز داریم، گفت: همه دارایی برخی از ناوگان های هواپیمایی کشور به اندازه قیمت 2 هواپیمای نو نیست؛ اکنون 67 فرودگاه داریم که 60 فرودگاه درجه دو و سه و فقط هفت فرودگاه در حد بین المللی هستند.


آخوندی درباره توسعه فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) نیز گفت: برای فرودگاه امام(ره) سه برنامه توسعه داریم؛ یکی از آنها برنامه فوری برای احداث ترمینال جدید با عنوان «سلام» با ظرفیت پنج میلیون مسافر در سال است که امیدواریم تا پاییز سال آینده وارد مدار شود.

وی افزود: همچنین کار طراحی ترمینال دومی برای حدود 20 میلیون نفر مسافر در دست انجام است که نام آن را «ایران شهر» نامیده ایم تا برای مسافران ورودی «نماد ایران» باشد؛ امیدواریم بتوانیم این بخش را حدود 30 ماه پس از عقد قرارداد اجرایی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با این 2 برنامه، ظرفیت فرودگاه امام خمینی(ره) به 30 میلیون می رسد و در ادامه یک توسعه دراز مدت دارد که باید ظرفیت آن به 50 میلیون نفر برسد.

اخبار اقتصادی - ایرنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------