آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

۸ هزار چاه غیرمجاز بسته شد



اخبار,اخبار اقتصادی,سفره های آب زیرزمینی

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه با آغاز طرح تعادل بخشی سفره های زیرزمینی طی ۵ سال آینده بیلان منفی سفره های آب زیرزمینی را به صفر خواهیم رساند گفت:در دو سال گذشته حدود 8 هزار چاه غیرمجاز را بستیم و از محل بستن این چاه های غیرمجاز 750 میلیون متر مکعب از بیلان منفی کاهش پیدا کرده و جبران شده است.

حمید چیت چیان در برنامه نگاه یک با تشریح عملکرد وزارت نیرو در خصوص وضعیت آبی کشور نیز با بیان این که ایران در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد گفت: در سال‌های پر آبی، میزان متوسط بارش سالیانه ما 250 میلی‌متر بوده در حالی که متوسط بارش جهان 750 میلی متر است یعنی ما در شرایط خوب تنها یک سوم متوسط دنیا بارش داریم.

*15 سال است که دچار خشکسالی مستمر هستیم
وی با بیان این که کشور ما 15 سال است که دچار خشکسالی مستمر است اظهار داشت: در 46 سال گذشته به طور متوسط 250 میلی متر بارش داشتیم در حالی که در 6 سال گذشته به طور متوسط 205 میلی متر بارش داشتیم ضمن این که از ابتدای سال آبی فقط 192 میلی متر به متوسط بارش داشتیم که این رقم نسبت به سال‌های گذشته 22 درصد و نسبت به سال گذشته 13 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

چیت چیان اضافه کرد: درجه حرارت متوسط کشور ما 1 و یک دهم درجه سانتی‌گراد نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته که افزایش درجه حرارت به معنای افزایش تبخیر آب است و زمانی که تبخیر بیشتر شود منابع در دسترس آب نیز کاهش پیدا می‌کند که اولین اثر این وضعیت میزان آب رودخانه‌ها بوده که بیش از 50 درصد آب رودخانه های کشور کاهش پیدا کرده است که این امر با چشم نیز قابل مشاهده است.

*در سال 5.7 میلیارد متر مکعب بیلان منفی در منابع آب زیرزمینی داریم
وزیر نیرو ادامه داد: مطلب بسیار نگران کننده دیگر ما در سال 5.7 میلیارد متر مکعب بیلان منفی در منابع آب زیرزمینی داریم یعنی میزان آبی که در سال توسط چاه‌ها ، قنات و چشمه‌ها از مجموع سفره های آب زیرزمینی برداشته می‌شود بیشتر از آن مقداری است که در اثر بارش وارد سفره های آب زیرزمینی می‌شود بنابراین سفره های ما سال به سال فقیرتر می‌شود.

*303 دشت دچار بیلان منفی هستند
وی با بیان این که ما 609 دشت در کشور داریم تصریح کرد: از این تعداد 303 دشت دچار بیلان منفی هستند یعنی همان اتفاقی که برای دریاچه بختگان، ارومیه و هامون افتاده برای سفره های آب زیرزمینی ما افتاده است اما این اتفاقات قابل مشاهده نیستند.

وزیر نیرو تاکید کرد: نکته ای که باید توجه کنیم این است که علی رغم خشکسالی و تغییرات اقلیم در صورتی که مصرف آبمان را بهینه کنیم خواهیم توانست به مشکل کم آبی غلبه کنیم.

وی با بیان این که حدود 92 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود گفت: برای کاهش مصرف آب در این برهه نیازمند تغییر فکر، تغییر شیوه های کشاورزی و تغییر شیوه های آبیاری هستیم.

*عدم اطلاع کافی کشاورزان یکی از دلایل بالا بودن مصرف آب در کشاورزی است
چیت چیان در پاسخ به این سؤال که چرا اقدامات در حوزه مقابله با کم آبی در حوزه کشاورزی با کندی انجام می‌شود اظهار داشت: شاید یکی از دلایل عدم اطلاع کافی کشاورزان باشد، دومین مسئله این است که ما نوعاً نسبت به روشی که به آن خو گرفته‌ایم سخت می‌توانیم شیوه های خود را تغییر دهیم لذا مقاومت در برابر تغییر از دیگر دلایل است و سومین علت این است که تغییر شیوه های آبیاری و کشت نیازمند سرمایه اولیه است که شاید کشاورزان در تأمین این منابع دچار مشکل باشند.

وزیر نیرو با بیان این که هم اکنون یک هماهنگی خوبی میان دستگاه های اجرایی نسبت به بهبود شرایط آبی کشور وجود دارد گفت: یکی از اقدامات در دست اجرا برنامه تعادل بخشی به سفره های آب زیرزمینی است که توسط وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو مورد بررسی قرار گرفته و هماهنگی‌های لازم در این راستا انجام شده است.

وی اضافه کرد: در راستای اجرای این طرح ما هم از نظر فنی و هم از نظر منابع مالی دچار مشکل هستیم  تا تمام دشت‌های کشور را تحت این برنامه قرار دهیم لذا از میان 609 دشت صد و اندی دشت را انتخاب کردیم

*در دو سال گذشته حدود 8 هزار چاه غیرمجاز را بستیم
چیت چیان ادامه داد: در راستای برنامه تعادل بخشی به سفره های آب زیرزمینی بنا داریم که همه چاه‌هایی که غیرمجاز حفر شده تعیین تکلیف شود و در صورت ادامه کار آن‌ها این چاه‌ها تعطیل شوند ضمن این که ما در دو سال گذشته حدود 8 هزار چاه غیرمجاز را بستیم و از محل بستن این چاه های غیرمجاز 750 میلیون متر مکعب از بیلان منفی کاهش پیدا کرده و جبران شده است.

چیت چیان خاطر نشان کرد: نمک زدایی از آب شور دریاها یکی از مواردی است که به دنبال ارتقاء آن هستیم بنابراین بخش‌هایی از این تکنولوژی در داخل کشور توسعه یافته است.

وزیر نیرو پیل سوختی ، موتورهای الکتریکی پیشرفته، توربین‌های گازی پیشرفته و شبکه های هوشمند را از اقدامات دیگر وزارت نیرو دانست و عنوان کرد: ایران در مقام چهاردهمین کشور دنیا از نظر ظرفیت نامی نصب شده نیروگاه‌ها به حساب می‌آید.

وی با تاکید بر این که ایران جزء هشتمین کشور برتر دنیا از نظر تولید تجهیزات نیروگاهی است گفت: توربین گازی پرظرفیت در حال ساخت است به طوری که به تکنولوژی خوبی در این رابطه دست یافته‌ایم.

چیت چیان با اشاره به این که در تلاش هستیم نسل‌های جدید نیروگاه های گازی را در کشور بسازیم گفت: مطالعات در این رابطه آغاز شده است.

*بیش از 90 درصد نیازهای برقی در داخل کشور تأمین می‌شود
وزیر نیرو با بیان این که به بیش از 95 درصد تکنولوژی‌های مورد نیاز در بخش آب مسلط هستیم بیان کرد: در مورد برق هم بیش از 90 درصد نیازها از داخل کشور تأمین می‌شود.

وی با بیان این که تا کنون به 40 کشور دنیا تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی صادر کرده‌ایم گفت: باید به صنعتگران، دانشمندان و مبتکرین کشور در این رابطه افتخار کنیم.

چیت چیان با اشاره به این که ظرفیت‌های ایجاد شده به بازارهای بزرگ نیاز دارد افزود: بسیاری از فعالیت‌هایی که در کشور ایجاد می‌شود به مرز اشباع نزدیک شده است به طوری که تعداد قابل توجهی شرکت مشاور و پیمان کار در کشور داریم لذا بایستی خدمات را به کشورهای دیگر ارائه دهیم.

وزیر نیرو تاکید کرد: یکی از اقدامات ما پشتیبانی از شرکت‌های است تا بتوانیم در کشورهای خارجی اقداماتی را که داریم را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه برای احداث نیروگاه برق بای با قرقیزستان مذاکره کرده‌ایم گفت: اگر بازارمان محدود باشد امکان تحقیق و توسعه برایمان سخت می‌شود لذا هزینه تحقیق و توسعه بین محصولات بیشتر توزیع می‌شود تا در نهایت قابلیت رقابت با دنیا برایمان افزایش یابد.

چیت چیان ادامه داد: باید در پس بازارهای دیگر باشیم تا کارگر، صنعتگر و مهندس ایرانی تلاش کند و محصولات و خدمات فنی و مهندسی را به سایر کشورها صادر کنیم.

وزیر نیرو با تاکید بر این که باید به بخش خصوصی کمک کنیم گفت: در این صورت است که می‌توانیم صنعت آب و برق را گسترش دهیم.

*صدور 2 هزار و 569 میلیون دلاری در سال 93
وی گفت: در سال 93 حجم صادرات خدمات فنی و مهندسی در بخش نیرو 2 هزار و 569 میلیون دلار بود.

چیت چیان گفت: اکنون در میان کل صادرات خدمات فنی و مهندسی بخش آب و برق سهم و رتبه بالایی دارد.

اخبار اقتصادی - فارس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------