آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

سهم زمین از قیمت مسکن چند درصد باشد، مناسب است؟



اخبار,اخبار اقتصادی,عباس آخوندی

وزیر راه و شهرسازی می‌گوید که قیمت زمین، حدود 60 درصد قیمت تمام شده مسکن را به خود اختصاص می‌دهد که این موضوع در میان واحدهای لوکس تا 90 درصد هم پیش‌می‌رود.حال این پرسش مطرح است که آیا این میزان هزینه زمین منطقی است یا خیر؟.

هفته گذشته عباس آخوندی اعلام کرد در ایران بیش از 60 درصد قیمت تمام شده مسکن قیمت زمین است و در واحدهای لوکس این میزان به 90 درصد نیز می‌رسد که نشان می‌دهد این رقم یک رقم کاملا غیرعقلایی است.

این درحالی است که از همان روزهای ابتدایی افزایش قیمت مسکن در نیمه دوم سال 91 بسیاری از کارشناسان اعلام کردند که قیمت مسکن بیش از افزایش دو برابری ایجاد شده، دیگر ظرفیت افزایش ندارد و حتی باید ازافزایش بیش از حد قیمت مسکن و زمین جلوگیری شود.

اما آن گونه که در آمارها آمده است، گر چه در این دوسال قیمت مسکن ثبات داشته و به گفته برخی نیز قیمت مسکن در شرایطی سیر نزولی را تجربه کرده است، اما برخی بر این باورند که قیمت زمین کاهش نداشته و حتی افزایش قیمت هم تجربه کرده است و فقط به دلیل وجود رکود در بازار کاهش قیمت مسکن به چشم می‌خورد.

حال عباس آخوندی با گلایه از وضعیت قیمت زمین در بخش ساخت وساز گفته است که بخش عمده‌ای از راه حل کاهش سهم زمین در قیمت تمام شده مسکن به مدیریت شهری بر می‎گردد و برای اینکه بتوان به کاهش سهم زمین در مسکن رسید باید ابتدا با سوداگری مقابله کرد.

در این باره نیز رئیس کانون سراسری انبو‌سازان استان تهران گفت: هزینه زمین متناسب با تراکم بر قیمت آپارتمان تقسیم می‌شود.از این رو چه سازنده یک طبقه بسازد و چه پنج طبقه، هزینه زمین بر تعداد تراکم ساخته شده تقسیم می‌شود.

ایرج رهبر افزود: تاثیر قیمت زمین بر قیمت تمام شده مسکن، به تعداد تراکم سازه بستگی دارد و هر طبقه که سازنده ساخته باشد در هزینه زمین تقسیم می‌شود و نفع با آپارتمان‎های با تعداد طبقات بالاتر است.

وی با اشاره به عرف سهم زمین از قیمت مسکن اظهار کرد: به نظر می‌رسد در شرایط فعلی و با هزینه‌های تمام شده برای یک ساختمان پنج طبقه باید سهم زمین از قیمت مسکن 40 درصد باشد.

 

اگر زمین دو هزار متری موجود باشد و سازنده در هزار متر آن آپارتمان بسازد، سهم زمین بر قیمت تمام شده آپارتمان یا خانه ساخته شده بیشتر می‌شود اما اگر همان اندازه ساخت و ساز صورت گیرد، هزینه برای هر طبقه با قیمت کل زمین مساوی می‌شود.

وی افزود:البته در برخی ساخت‌وسازها همچون شهرهای جدید هزینه ساخت معابر و خیابان‌بندی و هزینه‌های مازاد شهرداری نیز بر قیمت زمین افزوده می‌شود و شاید یکی از دلایلی باشد که قیمت زمین زیاد به نظر برسد که ممکن است این موضوع در برخی مناطق شمالی شهر هم تکرار شود.

رهبر با اشاره به صحبت‌های وزیر راه و شهرسازی مبنی بر سهم 60 تا 90درصدی زمین از قیمت مسکن ، اظهارکرد:به نظر می‌رسد منظور آقای آخوندی آن دسته از ساخت‌و سازهایی باشد که بر یک زمین هکتاری یا چندهزار متری خانه ویلایی ساخته می‎شود که این موضوع در شمال شهر تهران بیشتر نمایان است.

رئیس کانون سراسری انبو‌سازان استان تهران یادآور شد: هرچه تعداد تراکم بیشتر باشد، سهم زمین بر قیمت تمام شده نیز کمتر خواهد شد.

اخبار اقتصادی - اقتصاد نیوز

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------