آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

در شرکت‌های هرمی مجوزدار چه می‌گذرد؟



اخبار,اخبار اقتصادی,شرکت‌های هرمی

می‌گویند مجوز وزارت صنعت داریم و مالیات هم می‌دهیم و در وزارتخانه خود را ثبت کرده‌ایم اما سنخیت مجور فعالیت برای فروش و حضور پرشمار در پارک‌های تهران معلوم نیست.

بعدازظهر هر روز ضلع شمال میدان اصلی پارک لاله تهران مملو از جوانانی است که سوژه کلامشان فروش یک سری کالای مصرفی است. جوانان با استعداد و پرانگیزه‌ای که تلاش می‌کنند تا مشتریان بیشتری را از روش های مختلف جذب کنند، اما این نوع کسب و کار اما و اگرهای خاص خود را هم دارد.

علی رغم آنکه ادعا می‌کنند فعالیت‌شان با مجوز وزارت صنعت و کاملاً قانونی است به محض ورود هر غریبه‌ای سکوت مطلق برقرار می‌شود و برای ورود به جمعشان باید حتماً معرف داشته باشی.

از همین طریق و به عنوان مشتری تازه وارد با معرفی فردی به جمعشان راه داده می‌شوم و تا از کم و کیف فعالیت‌شان اطلاع کسب کنم.

به گفته سرشاخه‌‌ یکی از چند شرکت بازاریابی شبکه‌ای (هرمی) که مجوز فعالیت خود را حدود یک سال پیش از وزارت صنعت گرفته تا لحظه تهیه گزارش 140 هزار جوان فقط در مجموعه بازاریابی‌شبکه‌ای شرکت «ب» به عنوان یکی از چند شرکت صاحب مجوز شبکه ای جذب و مشغول فعالیت شده‌اند.

شرکت «ب» محصولات آرایشی بهداشتی با برندهای ناشناس می‌فروشد، دفتر کارخانه آن در وردآورد کرج مستقر است. کالاهای فروخته شده با مراجعه به این مکان یا از طریق بازاریاب‌ها( زیر شاخه‌های هرمی) توزیع می‌شود.

سوالی که شاید برای بسیاری ایجاد شود این است که اگر اینگونه شرکت‌ها مجوز قانونی برای فعالیت دارند پس چرا پارک، محل فعالیت اعضا است و جالب تر اینکه با یک محاسبه سرانگشتی تمام 11 شرکت مجوز دار هرمی محصولات مصرفی از قبیل لوازم آرایشی و کالاهای نه چندان مهم را می‌فروشند.

ابهاماتی که البته در روند تهیه گزارش کم کم پاسخ آنها داده می‌شود.
« آنقدر در دفتر ثابت رفت و آمدها زیاد و از حد گذشته است که با اعتراض اهالی ساختمان مواجه می‌شویم و پارک تنها مکان برای پاسخگوی جمعیت چند صد تا هزار نفری بازاریابان شبکه‌ای است» این توضیح مرد جوانی است که از بهمن ماه تجربه فعالیت در سه شرکت بازاریابی شبکه ای را داشته و حرف‌های جالب‌تری هم برای گفتن دارد.

او قبلاً در شبکه هرمی گلدکوئست جزو یکی از سرشاخه‌ها بوده و اذعان می‌کند که 7 سال است دیگر نمی‌تواند تن به کار دیگری بدهم چون در روز فقط سه ساعت کار می‌کند و ماهانه درآمد مکفی هم دارد.

از تحصیل در رشته حسابداری یک دانشگاه دولتی انصراف داده و می‌گوید از انتخابش راضی است!
به عنوان یک مشتری جدید توضیحات برای فروش محصولات و نحوه درآمدزایی توسط یک خانم جوان شاید کم تجربه که یک سری جملات را از حفظ کرده داده می‌شود.

دوباره سیستم هرمی(MLM) و درست کردن شاخه راست و چپ، دوباره پورسانت فروش از زیرمجموعه‌های مختلف و دوباره جذب مشتری به همان روش گلدکوئست!

او می‌گوید: محصولات شرکت بازاریابی شبکه‌ای «ب» از کیفیت بالایی برخوردار است، جالب اینجاست که حتی یکبار هم نام محصولات این شرکت از جمله dalli,amouse  one,kd  و BUT به گوشم نخورده یا در جایی تبلیغ نشده است، اما همین محصولات خرد و ناشناس در عرض ماه گذشته رقم 4 میلیارد دلار را بنابر ادعای زیر شبکه‌ها نصیب شرکت فروشنده کرده است.

فروشنده اضافه می‌کند: در این سیستم به ازای معرفی هر فرد و فروش محصولات در سیستم  58 درصد سود نصیب فروشنده محصولات می شود،زیرا طبق فرمول از تولید تا مصرف واسطه‌های زیادی وجود دارند که قیمت را چند برابر اصلی افزایش می‌دهند.

محمد- ص جوان 24 ساله‌ای است که بنا بر ادعای خودش پس از 5 ماه فعالیت و فروش از طریق بازاریابی شبکه‌ای توانسته است 20 میلیون تومان درآمد کسب کند.

مقصد ما یکی دیگر از شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای قانونی با نام «پیشروان گستر باورس» است که در ساختمان 4 طبقه‌ای در منطقه سعادت آباد تهران با تابلوی برند آدیداس فعالیت می‌کند.

یک طبقه از این ساختمان به عنوان نمایشگاه محصولات،‌یک طبقه مخصوص ارائه توضیحات به مشتریان است.

وارد سالنی می‌شویم که بیشتر شبیه کافی شاپ ست میزهای 4 نفره فروشندگان جوان است که شاید هنوز 25 سالگی را تجربه نکرده‌اند و با ارائه توضیحات در مورد فعالیت شرکت کاتولوگ سعی در نظر جذب مشتری و ورود به سیستم را دارند.

زینب 23 ساله بیشتر وقتش علی رغم فشار خانواده در این دفتر می گذرد و از بهمن ماه تا کنون دریافتی نداشته است!

فروش میوه خشک در کنار کالای وارداتی برای حمایت از کالای ایرانی!
او در مورد نحوه فروش یک برند معروف لباس و لوازم ورزشی خارجی، مفهوم برند و نحوه ورود به شرکت می‌گوید و اینکه در ابتدا باید در سایت وزارت صنعت با کد ملی نام خریدار فعال ثبت شود و به ازای هر خرید 17 درصد پورسانت داده می شود.

فروش بسته بندی میوه خشک هم در کنار محصول وارداتی فعالیت دیگر این شبکه است که علت آن را تاکید وزارت صنعت اعلام می کند و اینکه گفته شده در کنار محصول وارداتی باید کالای ایرانی هم فروخته شود ولی چرا با این همه تولیدات در انبار مانده کارخانه‌جات و رکود انواع تولیدات شرکت‌های معتبر داخلی میوه خشک؟

در این شرکت هم تا کنون نام 300 هزار نفر به عنوان بازاریاب فعال در وزارت صنعت به ثبت رسیده و تعدادشان هم روز به روز در حال افزایش است.

دفتر این شرکت بیشتر شبیه کافی شاپی بزرگ هست که در میزهای 4 نفره آن فروشندگان جدید از طرف قدیمی‌ترها در حال پرزنت شدن هستند، باید کالایی بخرند و خود وارد عرصه فعالیت بازاریابی شبکه‌ای شوند.

در مرحله ورود به دنبال یافتن شباهت و معایب این سیستم با سیستم های شبکه‌ای غیرقانونی از جمله گلد‌کوئست که دولت در سالهای  88 تا 90برخورد جدی برای جلوگیری از ادامه فعالیت آنها کرد، بودیم.

و این سوال به وجود آمد که در سال‌های 81 تا 91 که جمعیت شاغل کشور روی مرز 21 میلیون نفر ثابت ماند، دولت چه تدبیری برای جمعیت جوان 7 میلیون نفری که در این سالها به جمعیت سن کار اضافه شده و نیازمند شغل و ایجاد درآمد بوده‌اند اندیشید؟

مضاف بر آنکه طی 10 سال گذشته شرکت‌‌های هرمی غیرمجاز مانند گلدکوئست و امگا میلیاردها دلار ارز کشور را بدون هیچ تاثیری در اقتصاد از کشور خارج کردند؟
در سیستم غیرقانونی شرکت‌های بازاریابی هرمی بدون هیچ ضابطه‌ای سفته بازی جایگزین فروش واقعی کالا هر چند وارداتی شده بود که سود سرشاری را نصیب ایجادکنندگان این شبکه بدون هیچ زحمتی کرده بود.سیستمی که در آن سرشاخه‌ها تنها سود کرده و سایرین در نقش مالباخته حضور پیدا می‌کردند.

در همین راستا یک هزار دفتر شرکت‌های هرمی غیرمجاز در کشور توسط وزارت اطلاعات متلاشی شد، سرشاخه‌های اصلی این شرکت‌ها دستگیر و برخی به حبس‌های طولانی محکوم شدند.

در عین حال دولت برای سامان دادن به سیستم فروش شبکه‌ای اینترنتی با پیشرفت فضای مجازی در سال 89 آیین‌نا‌مه 11 ماده‌ای را در وزارت بازرگانی به تصویب رساند که شرکت‌ها تحت نظر کمیته تخصصی می تواند با ارائه مدارک برای دریافت مجوز اقدام کنند.

 مهر تایید وزارت صنعت بر فروش‌های اینترنتی؛نماد اعتماد
محمد گرکانی‌نژاد رئیس سازمان توسعه تجارت الکترونیک درمورد روند ارائه مجوز به شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای می‌گوید: با پیشرفت تکنولوژی فعالیت تجاری در فضای مجازی و اینترنتی گسترش یافته است و طی سال‌های گذشته وزارت صنعت برای ساماندهی کسب و کارهای اینترنتی «نماد اعتماد» را تعریف کرده است تا افراد بتوانند به سایت‌های موجود در فضای مجازی اعتماد کنند.

وی در مورد نحوه ارزیابی شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای که این روزها در فضای مجازی به‌صورت رسمی و قانونی فعالیت کرده و بازارشان داغ است، اینگونه توضیح می ‌دهد که: طبق قانونی که از چند سال گذشته در وزارت صنعت طبق 11 ماده به تصویب رسید، متقاضیان می‌توانند درخواست خود را به این مرکز اعلام کرده و ما هم آن‌ها را از مجاری مختلف مورد ارزیابی قرار می‌دهیم، به‌عنوان مثال در وهله اول استعلام‌های لازم را از مراجع قضایی و اطلاعاتی برای تأیید صلاحیت مدیر شرکت مربوطه گرفته و تأکید داریم که این شرکت‌ها باید نشانی مشخصی برای پیگیری داشته باشند.

گرکانی‌نژاد در مورد نظارت نحوه فروش کالاهای ادعایی در شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای این‌گونه توضیح می‌دهد که در بخش‌های تخصصی یک سری لیست سیاه وجود دارد که امکان فعالیت در آن زمینه به‌صورت قانونی هم وجود ندارد، اما کالاهای مجاز توسط دستگاه‌های تخصصی باید مورد بررسی و تأیید قرار گیرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت تصریح می کند:‌ در حال حاضر براساس قوانین و آیین‌نامه‌هایی که وجود دارد امور تشکل‌ها و اصناف،‌ وزارت صنعت،‌ مسئول صدور مجوز و رسیدگی به وضعیت شرکت‌های اینترنتی، شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای است.

این مسئله همواره باید به عنوان یک هشدار در ذهن مسئولان و متولیان ایجاد اشتغال و فضای کسب و کار کشور مد نظر قرار گیرد که می‌توان از ظرفیت چند میلیون جوان جویای کار در راستای فروش و محصولات خوب ایرانی استفاده کرد.

 

در حالیکه بررسی فهرست و نوع محصولات همین شرکت های که در سایت وزارت صنعت هم موجود است حاکی از آن است که 85 درصد محصولات این شرکت‌ها لوازم آرایشی بهداشتی نه چندان معتبر است.

 

نکته ای که فروشندگان این شبکه هم آن را تایید می کنند و می‌گویند باید به دنبال کالاهایی باشیم که خریدار ماهانه مجبور به تهیه مجدد آن باشد نه یک کالای تولیدی گران قیمت!

این را هم باید پرسید که فعالیت اینگونه شرکت‌ها آیا به بهبود فضای کسب و کار که اکنون در شرایط خوبی نیست کمک می‌کند یا تنها مانعی برای فعالیت اصناف خواهد بود!

اخبار اقتصادی - فارس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------