آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

جزئیات برگزاری نوزدهمین حراج شمش طلا

فردا یکشنبه (دوم اردیبهشت ۱۴۰۳) نوزدهمین حراج شمش طلا برگزار می‌شود. به گزارش ایلنا؛ طبق اعلام مرکز مبادله ارز و طلای ایران،…

پل عابر پیاده ترمینال حجاج شد!



اخبار,اخبار اقتصادی, پل عابر پیاده

درحالی پروازهای حجاج به فرودگاه امام(ره) منتقل شده است که از پل عابرپیاده برای سالن حجاج استفاده می‌شود.

فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) که ساخت آن از سال‌ها قبل شروع شده، هنوز تکمیل نشده است و با بین المللی شدن فاصله زیادی دارد.

این فرودگاه که از همان ابتدا با مشکلات زیادی در اجرا مواجه بود، هنوز هم پس از گذشت ۱۱ سال از زمان افتتاح اولیه آن با مشکلات اساسی در ابتدایی ترین بخش‌ها روبرو است به طوری که مشکلاتی را برای مسافران در زمان‌های پیک سفر و ازدحام مسافران ایجاد می‌کند. این مشکلات از زمانی که پروازهای حج هم به آن انتقال یافت، بیشتر هم شده است.

در واقع از دو سال گذشته که کلیه پروازهای حج به فرودگاه امام(ره) منتقل شد، با وجودی که فرودگاه مهرآباد را از گره‌های ترافیکی و مشکلات مردم برای سفرهای داخلی نجات داد اما مسافران فرودگاه امام را با مشکلاتی مواجه کرد، چرا که نبود امکانات کافی در این فرودگاه موجب نارضایتی برخی مسافران شده است.

براین اساس، حجاج همه ساله در یک زمان مشخص باید به عربستان سفر کنند، بنابراین باید تدارکات خاصی برای آنها در نظر گرفته شود تا مشکلی برای سایر مسافران ایجاد نشود اما هنوز پس از گذشت سال‌ها از ساخت این فرودگاه، ترمینال زیارتی برای آن ساخته نشده است. البته ترمینال سلام که به عنوان ترمینال چندمنظوره طراحی شده است، بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی در سال آینده افتتاح می‌شود.

آخوندی در خرداد امسال با اشاره به اینکه پروژه ساخت ترمینال سلام حدود ۶۳ روز پیش آغاز شد و هم اکنون ۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفته بود: شرکت ملی ساختمان به عنوان زیرمجموعه بنیاد مستضعفان این پروژه را اجرا می‌کند و تلاش می‌کنیم تا ۱۴ ماه آینده ترمینال سلام در عید فطر سال ۹۵ افتتاح شود.

وی با بیان اینکه این ترمینال به عنوان ترمینال ۵ بخشی از پروژه‌های شرکت شهر فرودگاهی، فرودگاه امام خمینی است، افزوده بود:‌ اجرای این پروژه ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که ۵۰ میلیارد تومان آن نقداً‌ پرداخت شده است و پرداخت‌های دیگر پروژه منظم اجرا می‌شود تا پروژه ترمینال سلام معطل منابع مالی نباشد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرده بود: در بند و تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۴، اجازه داده شده است بخش خصوصی هزینه اجرای زیربناها و زیرساخت‌ها را از محل صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کند.

آخوندی با بیان اینکه ضمانت این تسهیلات را وزارت راه و شهرسازی و شرکت‌های تابعه انجام می‌دهند، گفته بود: به زودی شرکت ملی ساختمان را به عنوان پیمانکار ترمینال سلام برای اخذ تسهیلات به صندوق توسعه ملی معرفی می‌کنیم و تامین مالی آن راهبرد تضمین می‌کنیم.

به گفته وی، تامین مالی پروژه ترمینال سلام از دو محل درآمد پروازهای عبوری و صندوق توسعه ملی خواهد بود. همچنین ترمینال ایرانشهر در فرودگاه امام خمینی (ره) برای توسعه این فرودگاه اجرا می‌شود و این ترمینال ۲۰۰ هزار متر مربع و برای انتقال ۲۰ میلیون مسافر در سال در نظر گرفته شده است.

کاهش خدمات دهی به مسافران عادی
اما تا زمان ساخت این ترمینال، فضای مناسبی برای حجاج وجود ندارد و آنها باید از فضاهای مسافران دیگر استفاده کنند. یکی از این امکانات پل عابر پیاده‌ای بود که پارکینگ شماره ۳ فرودگاه را به ترمینال متصل می‌کرد، بنابراین مسافران می‌توانستند پس از پارک خودرو با استفاده از این پل عابر برقی به راحتی وارد ترمینال شوند اما در حج تمتع امسال، این پل در اختیار حجاج قرار گرفته و از آن به عنوان سالن حجاج استفاده شده است.

به همین دلیل راه ارتباطی میان پارکینگ شماره  ۳ و ترمینال برای سایر مسافران بسته شده است، ضمن آنکه این پارکینگ به طور کامل در اختیار حجاج قرار گرفته و مسافران باید از سایر پارکینگ‌ها استفاده کنند اما یکی از مسافران در این باره در تماس با خبرنگار مهر اعلام کرد که چرا وقتی فضای فرودگاه آماده برای پذیرش حجاج نبود، پروازهای حج به این فرودگاه انتقال یافت؟

به گفته مسافران سایر پروازها، بسته شدن این پل عابر پیاده مشکلاتی را برای مسافران ایجاد کرده و آنها مجبورند با سوار شدن بر اتوبوس‌هایی که فرودگاه امام(ره) برای آنها در نظر گرفته وارد ترمینال شوند در حالی که باید تا پر شدن این اتوبوس‌ها از مسافر هم صبر کنند، همچنین مسافران مجبورند تا بارهای خود را در داخل این اتوبوس ببرند که گاهی تعداد زیاد بارها برای سایر مسافران مشکل ایجاد می کند اما مجبور به تحمل این شرایط هستند.

این مسافر با اشاره به اینکه با گذشت سال‌ها هنوز هم در زمان سفر باید مشکلات این فرودگاه را تحمل کنیم، گفت: باوجود اقداماتی که برای بهتر شدن خدمات دهی در این فرودگاه انجام گرفته اما هنوز هم با ایده‌آل‌های یک مسافر، فاصله زیادی دارد.

البته به گفته برخی از مسئولان فرودگاه(ره) تاکنون مشکلی در انتقال حجاج و مسافران نبوده است و سعی شده تا با حداقل مشکلات، مسافران جابه جا شوند اما تا زمانی که ترمینال سلام آماده نشود نمی‌توان اقدام دیگری انجام داد.


اخبار اقتصادی - مهر

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------