یارانه باید به سه دهک پایین درآمدی پرداخت شود



اخبار,اخبار اقتصادی,مجید رضا داوری

شمال 19 سال لنگ هزار میلیارد تومان منابع است؛ با امکانات امروز 19 سال است نتوانسته ایم منابع تکمیل این آزادراه را تامین کنیم.

مجید رضا داوری می گوید:حذف 2 میلیون نفر از یارانه بگیر ها مشکلی از دولت حل نمی کند و یارانه نقدی باید تنها به سه دهک پایین درآمدی شامل:افراد تحت پوشش بهزیستی،کمیته امداد،بازنشستگان و بخشی از کارگران که حداقل حقوق را دریافت می کنند،پرداخت شود.

با اشاره به اینکه دولت ماهانه 3.4 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می کند،اظهارداشت: این رقم سالانه بیش از 40 هزار میلیارد تومان می شود، این درحالی است که کل بودجه عمرانی امسال 35 هزار میلیارد تومان بوده است.

وی افزود:می دانید اگر این رقم به بودجه عمرانی اضافه شود، چه تحولی ایجاد می کند؟ مضاف براینکه تزریق این منابع به بخش عمرانی اثر تورمی ندارد. چون پولی که به افراد پرداخت می شود،تبدیل به تقاضا برای کالای مصرفی شده  و اثر تورمی خواهد داشت،این درحالی است که اگر این پول را در زیرساخت هایی چون جاده سازی، نیروگاه یا بخش های نفت و گاز هزینه کنیم، چون بخش سرمایه ای را هدف گذاری کرده ایم، تورم ایجاد نمی کند و برمنحنی عرضه تاثیر دارد.

داوری یادآورشد: زمانی که هدفمندی اجرا شد، به این دلیل که یارانه بین همه مردم تقسیم شد، این پول به منحنی تقاضا رفت.نتیجه این شد که تقاضایی برای اقتصاد ایجاد و  دولت مجبور به واردات جنس ارزان قیمت چینی برای پاسخ به تقاضای بازار شد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه حجم زیادی از ارز کشوردر این میان از بین رفت،خاطرنشان کرد: ارزهای حاصل از فروش نفت،تبدیل به کفش و دمپایی شد و از بین رفت.این درحالی است که اگراین منابع موجب اثرگذاری بر منحنی تقاضا تزریق می شد مثلا سرمایه گذاری در صنعت نساجی صورت می گرفت،امروز صنعت نساجی متحول شده بود.

مدیرعامل اسبق بانک تجارت اظهارداشت: اگر این میزان یارانه نقدی را در صنعت نساجی سرمایه گذاری کرده بودیم، ارز برمی گشت.توجه داشته باشید، سال 2010 ترکیه از محل صادرات منسوجات 33 میلیارد و از محل گردشگری 22 میلیارد دلاردرآمد داشت، کل صادرات ما در همان سال 55 میلیارد بوده، یعنی ترکیه  فقط با این دو قلم  به اندازه کل صادرات ما درآمد داشت. حال آنکه ما پول نفت را دادیم میوه خریدیم. مصرف شد وحجم نقدینگی افزایش یافت.بر بخش باغبانی هم تاثیر منفی گذاشت.

داوری با بیان اینکه جمع پولهای پرداختی بابت یارانه ها از آذر 89 تاکنون  160 هزار میلیارد تومان یارانه است،گفت: جاده تهران- شمال 19 سال لنگ هزار میلیارد تومان منابع است؛ با امکانات امروز 19 سال است نتوانسته ایم منابع تکمیل این آزادراه را تامین کنیم.اما اگر این پول به بخش سرمایه گذاری می رفت، امروز اصل پول برگشته بود و سرمایه ملی افزایش یافته بود.

به گفته وی حاصل تصمیم حذف یارانه ها یک یا دوسال سختی است،در عوض اقتصاد شکوفا می شود.

اخبار اقتصادی - خبر آنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------