قاچاق سالانه ۳ میلیارد دلار طلا به کشور



اخبار,اخبار اقتصادی,طلا

سالانه 3 میلیارد دلار طلا، 2.7 میلیارد دلار پوشاک، 2 میلیارد دلار لوازم خانگی، 912 میلیون دلار سیگار، 1.5 میلیارد دلار رایانه و قطعات، 1.5 میلیارد دلار لوازم یدکی، 1.1 میلیارد دلار لوازم آرایشی و 1.8 میلیارد دلار گوشی،‌تبلت و تلفن همراه به کشور قاچاق می‌شود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس ریز آمارهایی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا بر اساس کشفیات اعلام شده سالانه 3 میلیارد دلار طلا، 2.7 میلیارد دلار پوشاک، 2 میلیارد دلار لوازم خانگی، 912 میلیون دلار سیگار، 1.5 میلیارد دلار رایانه و قطعات، 1.5 میلیارد دلار لوازم یدکی، 1.1 میلیارد دلار لوازم آرایشی و 1.8 میلیارد دلار گوشی،‌تبلت و تلفن همراه به کشور قاچاق می‌شود.

مجتبی خسروتاج صبح امروز در ششمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران سرفصل صحبت‌های خود را به چالش‌های قاچاق کالا و راهکارهای کنترل این پدیده شوم، اشاره کرد و گفت: بخش‌ عمده‌ای از تبعات قاچاق کالا به تجارت رسمی کشور برمی‌گردد و براساس ریز آمارهایی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا بر اساس کشفیات اعلام شده سالانه 3 میلیارد دلار طلا، 2.7 میلیارد دلار پوشاک، 2 میلیارد دلار لوازم خانگی، 912 میلیون دلار سیگار، 1.5 میلیارد دلار رایانه و قطعات، 1.5 میلیارد دلار لوازم یدکی، 1.1 میلیارد دلار لوازم آرایشی و 1.8 میلیارد دلار گوشی،‌تبلت و تلفن همراه به کشور قاچاق می‌شود که این رقم‌ها براساس کشفیاتی است که طبق آن و یک فرمول بندی محاسبه می‌شود.

وی بالا بودن سود حقوق گمرکی (تعرفه) را یکی از دلایل قاچاق عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال وقتی سود بازرگانی واردات پوشاک 75 درصد باشد و وقتی این کالا در اولویت 10 قرار می‌گیرد تعرفه واردات آن به 150 درصد می‌رسد این رقم در مقابل قاچاق کالا که 10 تا 15 درصد بیشتر هزینه در پی ندارد، میل به واردات غیررسمی را دو چندان می‌کند.

خسروتاج ممنوعیت و غیرمجاز بودن کالاهای مورد نیاز مردم، تشریفات متعدد واردات رسمی و عدم پاسخگویی تولید به سلیقه مصرف کننده را از دیگر دلایلی دانست که سبب می‌شود تا میل به واردات کالا از طریق کالا را دو چندان می‌کند.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین سوء استفاده از ظرفیت ترانزیتی کشور و سوء استفاده از تجارت مرزی و ملوانی را یکی دیگر از مسایلی برشمرد که باید نسبت به آن توجه بیشتری کرد و گفت: تعداد زیاد طبقات تعرفه‌ای نیز سبب شده تا در حین واردات به راحتی به دلیل تشابه کالاها برخی وارد کنندگان به ویژه در بخش نساجی نوع اظهار خود را تغییر دهند یا با کم اظهاری مواجه باشیم به ویژه آنکه در بحث واردات مواد  اولیه و ورود موقت که باید کالای نهایی صادر شود با سندسازی خبری از  صادرات مجدد هم نیست.

وی گفت: یکی از پیامدهای اقتصادی کالا تضییع حقوق دولت و نگرفتن عوارض گمرکی مضاف بر آنکه کالایی که از مبادی قاچاق وارد می‌شود به ویژه در بحث موبایل و یا لوازم آرایشی مسایل فنی و استاندارد در آنها رعایت نشده و ممکن است به مصرف کننده هم آسیب برساند مضاف بر آنکه به تولید داخل هم ضربه می‌زند.

خسروتاج این را هم گفت که برخی معتقدند قاچاق کالا توسط باندهای ذی نفوذ و عدم کنترل مناسب مرزها به دلیل گستردگی و ضعف ساختاری در این زمینه باعث شده تا قاچاق مقرون به صرفه باشد.

وی توزیع کالای قاچاق را در بازار از دیگر مواردی دانست که باید جدی گرفته شود و گفت: باید پرسید چرا کالای قاچاق کشف شده مجدد در بازار توسط سازمان اموال تملیکی عرضه می‌شود در حالی که مقابله با قاچاق برای جلوگیری از ضربه زدن به تولید داخل است. در عین حال تبعیض در اجازه واردات توسط برندها و عدم مجوز به سایر افراد به ویژه در بخش پوشاک امروز یکی از چالش‌های ما است.

وی توصیه کرد: تا با کاهش عوارض واردات و کنترل سخت گیرانه‌تر در مرزها قاچاق را غیرقابل صرفه کنیم.

قائم مقام وزیر صنعت تصریح کرد: مجازات‌های امروز قاچاق در کشور خنده آور است و به حدی است که احدی از آن ترسی ندارد و به راحتی دست به قاچاق کالا می‌زنند. در حالی که در برخی نقاط دنیا قوانی سختگیرانه‌ای برای برخورد با قاچاق کالا دارند.

وی ارتقای سطح فکری و فرهنگی مردم نسبت به مصرف کالای قاچاق را از جمله مواردی دانست که خود به خود می‌تواند جلوی ورود کالای قاچاق را بگیرد.

خسروتاج از اجرای طرح تمرکز و برخورد با قاچاق کالاهای اولویت‌دار خبر داد و گفت: موبایل،‌لپ‌تاپ‌،‌ تبلت، سیگار، پوشاک، لوازم آرایشی از جمله مواردی است که آیین‌نامه‌های آن تدوین شده تا برخورد لازم در زمینه توزیع نیز انجام شود.

اخبار اقتصادی - فارس

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------