وقتی بانک‌ها وام مردم را بلوکه می‌کنند



اخبار,اخبار اقتصادی,وام

روز گذشته یک سایت خبری از اقدام برخی بانک‌ها در بلوکه کردن بخشی از وام‌های خود به مردم خبر داد.

یکی از مهمترین کارکردهای بانک‌ها اعطای تسهیلات به متقاضیان است؛ متقاضیانی که طیف گسترده‌ای را در برمی گیرند از تولیدکننده و فعال تجاری و صنعتی گرفته تا دانشجویان، بازنشستگان، زنان سرپرست خانوار و خلاصه همه کسانی که هر یک بنابر دلیلی نیاز به وام بانکی دارند.

 

بانک‌ها و موسسات اعتباری به رغم اینکه در ظاهر خود را پایبند به قوانین و مقررات بانک مرکزی در اعطای تسهیلات به مردم نشان می‌دهند اما هر کدام تلاش می‌کنند تا بیشترین نفع را در این خصوصی ببرند. آفتاب یزد پیشتر نیز گزارش هایی از رعایت نکردن سود تسهیلات توسط بانک‌ها منتشر کرده بود.

 

در همین حال سایت اصولگرای «الف» گزارش داده است که بانک‌ها با دور زدن نرخ سود تعیین شده، بخشی از وام اعطایی به مردم را بلوکه می‌کنند. در این گزارش آمده است:
«شورای پول و اعتبار در تاریخ ۸ اردیبهشت سال جاری بار دیگر برای ایجاد ثبات در بازار پول و کنترل نرخ سود بانکی که علیرغم کاهش تورم کاهش نیافته بود، نرخ سود تسهیلات مبادله‌ای را حداکثر ۲۱ درصد و نرخ سود تسهیلات مشارکتی را حداکثر ۲۴درصد اعلام کرد.

 

در پی این تصمیم که پس از هماهنگی با بانک‌ها و براساس توافق میان آن‌ها گرفته شد، مسئولان بانک مرکزی در مصاحبه‌های متعدد اظهار داشتند که با بانک‌های متخلف از نرخ‌های اعلام شده شدیداً برخورد خواهند کرد.با این وجود، توافق صورت گرفته بر نرخ سود دوامی نداشت و بانک‌ها و موسسات اعتباری هر کدام به نحوی از آن تخلف کردند و بانک مرکزی نیز در این زمینه اقدامی صورت نداد.

 

در واقع هر یک از بانک‌ها با حفظ ظاهر سود تسهیلات در نرخ‌های تعیین شده، در عمل نرخ‌های بالاتری دریافت کردند و این مسئله همچنان ادامه دارد.یکی از مرسوم‌ترین روش‌های دور زدن نرخ سود تعیین شده، بلوکه کردن بخشی از وام است.

 

برای مثال به فردی که متقاضی ۷میلیون تومان وام با بازپرداخت یک ساله است، ۱۰ میلیون تومان وام با بهره ۲۴درصد داده شده و ۱۲قسط ۹۴۵ هزار تومانی از وی دریافت می‌شود؛ درپایان اقساط نیز ۳میلیون تومان بلوکه شده پس از یک سال آزاد می‌شود.

 

با این شرایط محاسبات نشان می‌دهد که نرخ بهره وام برای وام گیرنده در ظاهر ۲۴درصد اما در عمل حدود ۴۸ درصد خواهد شد! در جدول زیر نشان داده شده است که بانک‌ها چگونه با تعیین درصدی از وام که بلوکه خواهد شد، نرخ بهره تسهیلات را تعیین می‌کنند:
طبق این جدول اگر بانکی ۵درصد از وام را بلوکه کند نرخ بهره واقعی تسهیلات ۲۶.۲۵ درصد می‌شود؛ اگر ۱۰ درصد از وام را بلوکه کند نرخ بهره واقعی تسهیلات ۲۸.۹۵درصد می‌شود و به همین منوال اگر ۳۰ درصد از وام را بلوکه کند نرخ بهره واقعی تسهیلات حدود ۴۸درصد یعنی دوبرابر مقدار بهره قانونی تعیین شده توسط بانک مرکزی خواهد شد.

 

فارغ از مباحث شرعی این اقدام که موجب تزریق ربا به زندگی مردم مظلوم بی خبر از همه جا شده است، بانک‌ها از این طریق مستقیماً نسبت به تعیین نرخ بهره اقدام می‌کنند و نرخ سود اعلام شده توسط شورای پول و اعتبار را نادیده می‌گیرند. ضروری است بانک مرکزی قاطعانه با این اقدام خلاف قانون بانک‌ها برخورد لازم را داشته باشد.»

بانک‌ها قانون را دور می‌زنند
از سوی ابراهیم نکو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با آفتاب یزد تصریح کرد: اقدام برخی بانک‌ها در بلوکه کردن وامی که به مردم می‌دهند نشان‌دهنده دور زدن قانون توسط آنها و زیرپا گذاشتن قوانین شرعی است. این کار بانک‌ها دارای ایرادات بی شمار قانونی و شرعی است که نیاز به تحلیل از سوی مراجع ذیصلاح دارد.

وی افزود: به نظرم بانک‌ها برای اینکه بتوانند بیشترین سود را عاید خودشان بکنند این قبیل اقدامات را انجام می‌دهند.

 

بلوکه کردن وام بانکی به نوعی به استثمار کشیدن مردم است که سود بیشتری را عاید بانک‌ها می‌کند.

 این در حالی است که بانک‌ها مدعی هستند که به قانون بانک مرکزی عمل می‌کنند در حالی که بانک‌ها با این سودهای بالای 40 درصد برای اعطای تسهیلات عملا بانک مرکزی را هم به سخره می‌گیرند.

 

نکو گفت: بانک مرکزی باید این اراده را داشته باشد که با چنین بانک هایی برخورد کند چون بانک هایی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند بانک مرکزی را زیر سوال برده و به مردم توهین می‌کنند.

وی افزود: از سوی دیگر، مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص می‌تواند وارد عمل شده و با تصویب طرحی جلو این اقدامات غیرقانونی بانک‌ها را بگیرد.

 

البته ما کمبود قانون نداریم و با همین قوانین موجود هم بانک مرکزی می‌تواند با بانک‌های متخلف برخورد کند ولی به هر حال اگر این رویه بانک‌ها ادامه پیدا کند نمایندگان مجلس باید با تصویب طرحی جلو چنین پدیده ای را بگیرند.

اخبار اقتصادی - آفتاب یزد

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------