آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

لوازم خانگی گران خواهد شد؟

محمود سیجانی اظهار داشت: برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی درخواست افزایش قیمت ارائه کرده‌اند که در دست بررسی است و هنوز تایید…

بار سنگینی که احمدی نژاد روی دوش روحانی گذاشت



اخبار,اخبار اقتصادی,احمدی نژاد

در حالی که طرح هدفمندسازی یارانه‌ها به یکی از بی‌هدف‌ترین طرح‌های اقتصادی تبدیل شده است، با وجود حذف دهک‌های بالا هر ماه چندین میلیارد تومان نقدینگی را به کشور تزریق می‌کند.

 با وجود اینکه دولت سیاست کاهش تورم را در پیش گرفته است، ورود این حجم از نقدینگی خود مغایر با این هدف می‌باشد این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این حجم از نقدینگی که بی‌هدف میان 76 میلیون ایرانی توزیع می‌شود، هنوز تاثیرات مخرب خود را به طور کامل نشان نداده است.

بر این اساس در حالی که قرار بود طرح هدفمندسازی یارانه‌ها در پایان برنامه توسعه پنجم به اهداف از پیش تعیین شده خود برسد، نه تنها ذره‌ای به اهداف از پیش تعیین شده نزدیک نشد بلکه ادامه آن به برنامه ششم توسعه نیز راه یافت تا شاید در آینده دولت بتواند راهکار‌هایی را برای به پایان رساندن آن پیدا کند.

بر این اساس در قالب هدفمندی یارانه‌ها تاکنون نزدیک به 85 میلیارد دلار نقدینگی در میان مردم توزیع شده است.

تاکنون 55 مرحله یارانه 45 هزار و 500 تومانی به هر ایرانی پرداخت شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد با احتساب این مرحله میزان توزیع یارانه نقدی به 85 میلیارد دلار بالغ خواهد شد.

به این ترتیب هر ایرانی از ابتدای اجرای این طرح تاکنون دو میلیون و 457 هزار تومان در قالب یارانه از دولت دریافت کرده است و با احتساب یارانه شهریورماه دریافتی هر ایرانی به دو میلیون و 502 هزار و 500 تومان می‌رسد.

 

با در نظر گرفتن متوسط نرخ دلار در پنج سال گذشته، یعنی از ابتدای اجرای هدفمندی یارانه‌ها تاکنون دریافتی هر ایرانی بالغ بر 1107 دلار می‌شود. این رقم با توجه به متوسط قیمت دلار در پنج سال گذشته حاصل شده است.

 براساس این گزارش، بیش از 190 هزار میلیارد تومان در قالب یارانه نقدی از آذرماه سال 1389 تاکنون توزیع شده است. شهریورماه نیز چیزی در حدود سه هزار و 300 میلیارد تومان در قالب هدفمندی یارانه‌ها میان مردم توزیع شد.

 

به موجب ارزیابی‌های صورت گرفته متوسط قیمت دلار در پنج سال گذشته در حدود 2260 تومان بوده است. بیش از 193 هزار میلیارد تومانی که در پنج سال گذشته توزیع شده است با 85 میلیارد دلار در این دوره زمانی برابری می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین، ایران در شرایطی به استقبال پنجمین سالگرد اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌رود که پیش از این قرار بود این طرح ظرف پنج سال به پایان برسد اما اظهارات مقامات دولتی حکایت از تداوم اجرای این طرح در قالب برنامه ششم توسعه دارد.

 بسیاری از اهداف پیش‌بینی شده در قانون هدفمندی یارانه‌ها به دلیل سنگینی کفه پرداخت نقدی محقق نشده است. تزریق این میزان نقدینگی به جامعه در سال‌های یادشده سبب شد تورم بالای 35 درصد نیز خودنمایی کند.

 

هر چند دولت یازدهم با اتخاذ تدابیری توانست نرخ تورم را به محدوده 15 درصدی بکشاند اما بار سنگین توزیع ماهانه بیش از یک میلیارد دلار پول نقد میان مردم اقتصاد را از چالاکی دور کرده است.

براساس این گزارش، در شرایطی مردم نزدیک به 85 میلیارد دلار پول نقد از دولت دریافت کردند که ظرف سه سال اخیر بحران اقتصاد ایران، کمبود نقدینگی و اعتبارات به دلیل کاهش قابل توجه درآمدهای نفتی در اثر تشدید تحریم‌هاست.

بسیاری از کارشناسان معتقدند این حجم از نقدینگی که بی‌هدف میان 76 میلیون ایرانی توزیع می‌شود ، هنوز تاثیرات مخرب خود را به طور کامل نشان نداده است.

 

آنها معتقدند که این نقدینگی مانند سیلی ویرانگر به هر بخش از اقتصاد ایران سرازیر شود، خرابی‌های فراوانی به بار خواهد آورد.

 تجربه سرازیر شدن بخشی از این نقدینگی به بازار طلا و سکه در سال 90 تا اولین ماه‌های سال 92 سبب شد قیمت سکه تا بالاتر از یک میلیون و 500 هزار تومان نیز افزایش پیدا کند.

 

در برهه‌ای از زمان، تاثیرات روانی اجرای این طرح، قیمت مسکن را نیز با شیب تندی افزایش داد. از سوی دیگر باید در نظر داشت عدم تزریق این اعتبار به بخش‌های مولد و مهم اقتصادی از جمله تولید و صنعت زمینه‌ساز آسیب‌های جدی به اقتصاد از جمله ناتوانی در افزایش اشتغال، تولید و... شده است.

در حالی که درآمدهای نفتی ایران در سال‌های اخیر کاهشی قابل توجه را تجربه کرده است و درآمد نفتی سال 93 به یک ششم درآمدهای نفتی در سال 1390 رسیده، دولت مجبور است هر ماهه برای اجرایی‌کردن قانون هدفمندی یارانه‌ها نسبت به توزیع بیش از یک میلیارد دلار پول نقد در میان مردم اقدام کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان اعتبارات توزیعی در این دوره زمانی برابر با متوسط 16 میلیارد دلار در سال بوده است.

 

ایران از ابتدای سال 1389 تا پایان سال 1393 حدود 294 میلیارد دلار درآمد نفتی به دست آورده است. به این ترتیب در این دوره زمانی یک‌سوم درآمدهای نفتی میان مردم توزیع شده است.

درآمد 118 میلیارد دلاری نفت در سال 1390 به حدود 21 میلیارد دلار در سال 1393 کاهش یافته است اما رقم یارانه‌ها در این دوره زمانی همچنان 45 هزار و 500 تومان باقی مانده است.

 

مسعود نیلی در ابتدای کار دولت یازدهم ارزش واقعی یارانه 45 هزار و 500 تومانی را چیزی در حدود 19 هزار تومان اعلام کرد.

با احتساب نرخ تورم در دو سال گذشته ارزش واقعی این یارانه از رقم 19 هزار تومان نیز کمتر شده است.

 

دولت در سال 1393 با اعلام فراخوانی از مردم خواست از دریافت یارانه انصراف دهند اما این طرح تنها با استقبال دو میلیون و 400 هزار نفر از مردم روبه‌رو شد و در عمل جامعه ‌یارانه‌بگیر باقی ماند.

 

دولت در راستای اجرای مصوبه مجلس لازم است امسال شش میلیون نفر از تعداد یارانه‌بگیران بکاهد که این طرح با اعتراضات برخی از حذف‌شدگان روبه‌رو است

اخبار اقتصادی - تیک

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------