کارت‌های سوخت می‌مانند یا می‌روند؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

هر چند که بنزین 700تومانی تا پایان آبان ماه قابل استفاده است اما موضوع حفظ کارت‌های سوخت و یا کنار گذاشتن آنها از آن دست موضوعاتی است که هنوز درباره آن تصمیم قطعی اتخاذ نشده است.

وزارت نفت از روز پنجم خردادماه سال جاری، سهمیه بندی بنزین را متوقف و قیمت‌ها را یکسان سازی کرد که باعث بروز برخی تردید‌ها درباره تداوم کارکرد کارت سوخت شد.در روزهای اخیر نیز برخی روسای انجمن‌های جایگاه داران، خواستار کنار گذاشتن کارت سوخت شده بودند.

وزارت نفت بارها در واکنش به این ادعاها اعلام کرده است که کارکرد کارت سوخت فراتر از سهمیه بندی بوده و امتیازات حفظ کارت سوخت بیشتر از حذف آن است بنابراین کارکردهای جدیدی در آینده برای حفظ کارت سوخت ارایه خواهد شد.

 

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه برای حفظ کارت سوخت پیشنهادهایی مطرح شده که در حال بررسی بوده و هنوز نهایی نشده است، عنوان کرد: این پیشنهادها باید برای تصویب به هیات دولت ارایه شود.

 

سیدناصر سجادی اظهار داشت: بهتر است که مردم در شرایط فعلی کارت‌های سوخت خود را حفظ کرده و هنگام مراجعه به جایگاه‌ها و سوخت گیری از آن استفاده کنند.مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با یادآوری کارکردهای کارت سوخت، خاطرنشان کرد: با اجرای طرح‌های سهمیه بندی و کارت سوخت، مردم تا حدی با قیمت‌های واقعی آشنا شدند.

 

وی همچنین پیش از این در خصوص آخرین وضعیت مصرف بنزین در کشور به ایرنا گفته بود: به طور میانگین 72 میلیون لیتر مصرف شده که سهم بنزین وارداتی کمتر از 9 درصد نیاز داخل و در حدود 6.4 میلیون لیتر بوده است.

 

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اظهار داشته بود: در اواخر سال جاری یا ابتدای سال آینده با بهره برداری از فاز اول ستاره خلیج فارس، واردات بنزین قطع می‌شود و برای 10سال آینده صادر کننده بنزین خواهیم شد.

کارت سوخت دیگر جایی ندارد
دراین باره چندی پیش بیژن حاج‌محمدرضا، رئیس
اتحادیه جایگاه‌داران کشور اظهار کرده بود: اکنون قیمت بنزین آزاد شده و دیگر جایی برای کارت سوخت باقی نمی‌گذارد. وی افزود: مهم‌ترین مشکلی که اکنون در جایگاه‌های سوخت حاکم است تاخیر در سوختگیری خودروهاست آن هم به این دلیل که به هر ردیف جایگاه یک کارت آزاد بیشتر تعلق نمی‌گیرد و ممکن است در یک زمان چهار خودرو به آن کارت نیاز داشته باشند.

 

وی با اعلام این‌که در شرایط فعلی متوسط فروش روزانه بنزین با قیمت آزاد به 60 تا 70 درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: همزمان با افزایش فروش بنزین آزاد، میزان استفاده از کارت‌های سوخت خودروهای شخصی هم به شدت کاهش یافته است به طوری که بالغ بر 80 تا 85 درصد مردم به جای استفاده از کارت سوخت شخصی از کارت جایگاه‌داران برای خرید بنزین آزاد استفاده می‌کنند.

 

این مقام صنفی از اعلام آمادگی جایگاه‌های کل کشور به منظور حذف کارت سوخت و عرضه بدون کارت بنزین خبر داد و افزود: حذف کارت‌های بنزین دستاوردهای متعددی همچون کاهش زمان سوختگیری در جایگاه‌ها و کاهش فساد و تخلفات دارد.

کارت سوخت باید حفظ شود
در همین حال، حسن مرادی کارشناس انرژی در گفتگو با آفتاب یزد تصریح کرد: طراحی و اجرای کارت سوخت در ایران، اقدامی بی نظیر در دنیا بود زیرا این کار یک کار بسیار گسترده در یک کشور در حال توسعه بود.

 

ایجاد یک سیستم عظیم و سراسری برای کارت سوخت کار بسیار شگرف و ارزشمندی بود که در نوع خودش توانست بار دولت را سبک کرده و یک عدالت نسبی در توزیع بنزین و برخورداری از سهمیه و یارانه توسط اقشار مختلف مردم ایجاد کند.

 

مرادی گفت: هرچند در نگاه نخست با توجه به حذف قریب الوقوع بنزین سهمیه‌ای به نظر می‌رسد که کارت سوخت کارایی نداشته باشد اما من هم با مسئولان وزارت نفت و شرکت پخش و پالایش هم عقیده هستم که ما باید این میراث را حفظ کنیم و از آن برای تنظیم وضعیت مصرف و گزارش گیری و برنامه ریزی‌های آینده همواره استفاده کنیم.

 

وی افزود: اکنون خودروهایی با 6 یا 8 سیلندر در جامعه رفت و آمد می‌کنند در حالی که آلودگی شهرهای بزرگ و صنعتی ما توان پاسخگویی تردد این خودروها را ندارد.

 

به نظر من یکی از کارهای زیبایی که دولت می‌تواند انجام دهد این است که به اتومبیل‌های با 2، 3و 4 سیلندر امتیازات خاصی بدهد و هر میزانی که سوخت اتومبیل کمتر باشد امتیازات بیشتری را بگیرد.

 

باید به سمتی برویم که اتومبیل هایی با سوخت خورشیدی و برقی در جامعه تردد کنند تا مصرف فزاینده بنزین در کشور کاهش یابد. مرادی عنوان کرد: ابزار اعمال سیاست‌های مدیریتی می‌تواند کارت‌های سهمیه بندی سوخت باشد و به نظر من این کارت‌ها باید حفظ شود تا دولت میزان مصرف را در سطح کشور مدیریت کند.

اخبار اقتصادی - آفتاب یزد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------