برداشت آب از دشت‌ها جدول‌بندی شد/ تزریق آب به سفره‌های زیرزمینی



اخبار,اخبار اقتصادی,برداشت آب

چیت چیان می گوید:در ۱۵ سال بعد از این ۵ سال هم، امیدواریم بتوانیم با کاهش برداشت از آب‌های زیرزمینی وضع سفره‌ها را به وضع ایستایی ۲۵ سال قبل برسانیم.

وزیر نیرو از ۱۵ طرح برای مدیریت مصرف آب در کشور خبرداد و گفت: برای اولین بار، برداشت آب شرب، کشاورزی و صنعت از ۶۰۹ دشت جدول بندی شد.

 حمید چیت چیان با اعلام اینکه ۱۵ سال خشکسالی مستمر داریم، گفت: در ۴۶ سال گذشته به‌ طور متوسط ۲۵۰ میلیمتر بارش داشتیم که این میزان در شش سال گذشته به طور متوسط ۲۰۵ میلیمتر بوده است.

وزیر نیرو اظهارداشت: درجه حرارت متوسط کشور در مقایسه با سال‌های گذشته ۱.۱ درجه سانتیگراد افزایش پیدا کرده و به تبخیر بیشتر آب و کاهش منابع در دسترس منجر شده است.

چیت‌چیان با بیان اینکه آبخوان داری نیز از اقدامات دیگر به شمار می‌رود که بر اساس آن آب به داخل سفره‌های آب زیرزمینی تزریق می‌شود، گفت: در بخش مدیریت مصرف آب ۱۵ طرح در دست اجرا داریم که ۱۱ طرح در وزارت نیرو، ۳ طرح را در وزارت جهاد کشاورزی و یک طرح نیز توسط سازمان زمین شناسی اجرایی خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد با اجرای این برنامه‌ها بتوان طی ۵ سال آینده بیلان منفی سفره‌های زیرزمینی را به صفر رساند. وزیر نیرو بیان داشت: در ۱۵ سال بعد از این ۵ سال هم، امیدواریم بتوانیم با کاهش برداشت از آب‌های زیرزمینی وضع سفره‌ها را به وضع ایستایی ۲۵ سال قبل برسانیم.

چیت چیان افزود: نخستین بار است که در مدیریت آب کشور میزان آب قابل برداشت از سفره‌های زیرزمینی ۶۰۹ دشت کشور را مشخص کرده‌ایم که بر اساس آن سهم آب برداشتی در بخش شرب، کشاورزی و صنعت مشخص شده است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: اکنون تابلوی روشنی از میزان آب موجود و میزان برداشت‌ها پیش روی ما است و امیدواریم بتوانیم تالاب‌های خشک شده را نیز در این بخش احیا کنیم.

وی با اشاره به اینکه مدیریت منابع آب بایستی با مشارکت چندین وزارتخانه و دستگاه صورت گیرد به فعالیت جلسات شورای عالی آب کشور اشاره کرد و افزود: در دو سال گذشته ۱۳ جلسه این شورا برگزار شده در حالی که در طول سه دولت قبلی این شورا فقط هفت بار جلسه تشکیل داده است.

اخبار اقتصادی - خبر آنلاین

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------