آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خرید حلقه طلا برای عروس و دامادها آرزو شد / یک‌جفت حلقه ساده ۲۳ میلیون آب می‌خورد!

قیمت طلا از مرز سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عبور کرده تا خرید نیم‌ست ۱.۸ گرمی طلا نزدیک ۹ میلیون تومان هزینه داشته باشد. به…

سهم رستوران در سبد هزینه ای ایرانی ها چقدر است؟



اخبار,اخبار اقتصادی,رستوران

برآوردها نشان می دهد هر خانواده شهری ایرانی در سال 1393حدود 655 هزار تومان صرف هزینه های هتل و رستوران کرده است.

ايراني ها سال گذشته 10 هزار ميليارد تومان پول هتل و رستوران دادند .

 بررسي هاي صورت گرفته توسط بانك مركزي نشان مي دهد هزينه هتل و رستوران در زندگي خانوارهاي شهري بخش اندكي را در بر مي گيرد . با اين حال همين بخش اندك چرخش مالي بالايي را براي رستوران داران و هتل داران ايجاد كرده است .

 برآوردها نشان مي دهد هر خانواده شهري ايراني در سال 1393حدود 655 هزار تومان صرف هزينه هاي هتل و رستوران كرده است .

 

به اين ترتيب با احتساب شمار كل خانوارهاي شهري در كشور ، هتل ها و رستوران ها بيش از 10 هزار و 484 ميليارد تومان از خانوارهاي شهري ايران پول گرفتند . اين پول در ازاي ارائه غذا يا خدمات هتل به مشتريان كسب شده است .

 

پيش از اين برآوردها نشان داده است ايرانيان در سفرها غالبا اقامت در خانه دوستان و آشنايان را به هتل ترجيح مي دهند و حجم مراجعه ايرانيان به هتل براي سفرهاي داخلي چندان بالا نيست با اين حال در فصل ها پرسفر اغلب اتاق هاي هتل ها محل اقامت مسافران است اما در ساير فصول اين وضعيت وجود ندارد .

سهم اقامت در هتل - البته بدون استفاده از تور-  در سبد هزينه اي ايرانيان بسيار اندك است و به يك دهم درصد مي رسد . به عبارت ديگر هر خانواده شهري ايران به طور متوسط در حدود 27 هزار و 834 تومان صرف اقامات در هتل كرده است .

 

در مقابل بخش عمده هزينه هاي اين بخش به خريد غذاي آماده و آشاميدني ها از هتل ها ور ستوران ها اختصاص يافته است .

 

بسياري از هتل ها درآمد بالايي از رستوران هايشان دارند. هر خانواده شهري ايران سال گذشته 627 هزار و 427 تومان صرف خريد غذا و نوشيدني آماده از هتل ها ور ستوران ها كرده است كه رقم قابل توجهي را نشان مي دهد .

 

به اين ترتيب خانوارهاي شهري در سال گذشته 10 هزار و 38 ميليارد تومان پول غذاي بيرون دادند . در سال هاي اخير رستوران رفتن و غذا خوردن در بيرون از خانه به نوعي تفريح براي برخي خانوارهاي شهري تبديل شده است .

 برآوردها نشان مي دهد سهم رستوران و هتل در سبد هزينه اي ايراني ها در سال گذشته 2.1 درصد است . اين سهم در 10 سال گذشته در محدوده 2.1 تا 2.4 درصدي نوسان داشته است .

 

هر چند سهم هزينه هاي مترتب بر هتل و رستوران در سبد خانوار تغييري را نسبت به سال گذشته نشان نمي دهد اما ميزان هزينه اين بخش در سال 1393 نسبت به سال پيش از آن افزايشي در حدود 11 درصد را تجربه كرده است .

 رستوران داري در سال هاي گذشته افزايش قابل توجهي را تجربه كرده است . بزرگي اين بازار سبب شده بسياري از واحدهاي صنفي در شهرهاي بزرگ تغيير كاربري داده و به رستوران يا ساندويچي تبديل شوند .

 

برآوردهاي بانك مركزي، بزرگي اين بازار را تاييد مي كند چرا كه گردش مالي 10 هزار و 484 ميليارد توماني براي يك صنف مي تواند نشان‌دهنده وضعيت مناسب اين بازار باشد .

اخبار اقتصادی - اقتصاد کلان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------