تقلبی که آلمان را شرمنده کرد



اخبار,اخبار اقتصادی,فولکس

فولکس واگن به عنوان نماد احیای اقتصادی آلمان پس از حکومت نازی و ویرانی‌های جنگ جهانی دوم، نقش نمادینی دارد اما با اقرار به تقلب در تست آلایندگی خودروهای دیزلی، مصرف کنندگان و سیاستمداران را در موجی از حیرت و خشم فرو برد.

هانس دیتر پُوچ، رییس هیات مدیره آیند فولکس واگن رسوایی تقلب در تست آلایندگی خودروهای دیزلی را تهدیدی برای موجودیت این خودروساز می‌بیند که با این همه فائق آمدنی است.

نشریه "ولت ام سونتاگ" آلمان گزارش داد هانس دیتر پُوچ در یک نشست داخلی فولکس واگن که در مقر این شرکت در وولسفبورگ برگزار شد، وضعیت کنونی را یک بحران تهدیدکننده موجودیت این شرکت توصیف کرد. با اینهمه خاطرنشان کرد فولکس واگن بر این تهدید چیره خواهد شد.

بزرگترین خودروساز اروپا اقرار کرده است در تست آلایندگی دیزل در آمریکا تقلب کرده و وزیر حمل و نقل آلمان اعلام کرده است این شرکت در تستهای اروپا که حدود 40 درصد از بازار این شرکت را تشکیل می‌دهد هم تقلب کرده است.

فولکس واگن 6.5 میلیارد یورو (7.3 میلیارد دلار) برای کمک به پوشش هزینه‌های این رسوایی اختصاص داده است اما بعضی از تحلیلگران معتقدند هزینه نهایی بسیار بالاتر خواهد بود.

سه موسسه اعتبارسنجی مودیز، استاندارد اند پورز و فیتچ همگی دورنمای رتبه اعتباری خود از فولکس واگن را منفی قرار داده اند که به معنای احتمال تنزل رتبه است.

"ولت ام سونتاگ" با اشاره به منابع آگاه نوشت: سرمایه گذاری 100 میلیارد یورویی برنامه ریزی شده تا سال 2018 در فولکس واگن احتمالا تحت بازبینی نزولی قرار می‌گیرد اما این خودروساز در این باره حاضر به اظهارنظر نشد.

منابع نزدیک به هیات مدیره فولکس واگن به رویترز گفتند: هیات نظارت در حال بررسی راه‌هایی برای صرفه جویی به منظور جلوگیری از سقوط رتبه اعتباری این شرکت است زیرا سقوط رتبه، هزینه‌های استقراض را بالاتر می‌برد.

با اینهمه این منابع اعلام کردند برخلاف پیشنهاد بعضی از تحلیلگران برای فروش بخش کامیون سازی یا برندهایی مانند بوگاتی، دوکاتی و لامبورگینی، مدیران فولکس واگن درباره فروش دارایی صحبت نکرده اند.

فولکس واگن اعلام کرده است 11 میلیون خودروی دیزلی ساخت این شرکت مجهز به نرم افزاری هستند که قادر است در تستهای آلایندگی تقلب کند. این نرم افزار قادر است تشخیص دهد خودرو چه زمانی تحت آزمایش قرار می‌گیرد و برای بدست آوردن نتایج مطلوب، خودرو را در وضعیت آلایندگی اندک قرار می‌دهد.

این خودروساز آلمانی که از زمان افشای این تقلب، 22 میلیارد دلار از ارزش بازارش را از دست داده است، با جریمه از سوی رگولاتورها و دادستانهای کشورها و شکایت مصرف کنندگان و سرمایه گذاران روبروست و احتمالا به دلیل خدشه ای که بر اعتبارش وارد شده است، ممکن است کاهش فروش داشته باشد.

فولکس واگن تنها در آمریکا تحت قانون هوای پاک این کشور ممکن است 18 میلیارد دلار جریمه شود در حالیکه کشورهای دیگری مانند نروژ، فرانسه، استرالیا، هند، کره جنوبی و ژاپن سرگرم تحقیقات از خودروهای دیزلی این شرکت هستند.

 

در آلمان دادستانهای شهر برانشوایگ تحقیقاتی را درباره مارتین وینترکورن، مدیرعامل سابق فولکس واگن آغاز کرده اند تا نقش وی در رسوایی تقلب این شرکت در تست آلایندگی را مشخص کنند.

وینترکورن که از سال 2007 مدیرعامل فولکس واگن بود، چند روز پس از افشای این تقلب، از سمت خود کناره گیری کرد و ماتیاس مولر 62 ساله که رییس برند خودروهای اسپورت لوکس پورشه بود جانشین وی شد.

بر اساس گزارش روزنامه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ، نظرسنجی شرکت تحقیقات بازار پالس نشان داده است که 41 درصد از مصرف کنندگان معتقدند این برند برای مدت طولانی آسیب خواهد دید در حالیکه 11 درصد دیگر تمایلی به خرید یک فولکس واگن ندارند.

در این بین مارتین شولتز، رییس پارلمان اروپا به گروهی از روزنامه‌های منطقه ای آلمان گفت رسوایی فولکس واگن به اقتصاد این کشور ضربه سختی خواهد زد اما این خودروساز احتمالا در برابر این بحران دوام خواهد آورد.

اما وزیران دارایی و اقتصاد آلمان ریسک خطر اقتصادی گسترده‌تر این رسوایی برای کشورشان را کم اهمیت قلمداد کرده اند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در مصاحبه با یک شبکه رادیویی آلمانی اظهار کرد که رسوایی آلایندگی که گریبانگیر فولکس واگن شده است، شدید بوده اما صدمات ناشی از آن به اندازه نیست که به وجهه آلمان به عنوان یک مکان خوب برای کسب و کار لطمه بزند.

مرکل که از زمان افشای این رسوایی سکوت اختیار کرده بود، گفت: معتقدم که شهرت و اعتماد به اقتصاد آلمان آنقدر متزلزل نشده است که این کشور دیگر مکان خوبی برای کسب و کار به حساب آورده نشود. وی همچنین ابراز امیدواری کرد فولکس واگن به سرعت شفافیت لازم را فراهم کند.

با اینهمه این بحران که ممکن است به عنوان بزرگترین کلاهبرداری تاریخ شرکتی شناخته شود، مایه شرمسازی آلمان شده است که سالها به فولکس واگن به عنوان الگویی از توان مهندسی این کشور مباهات می‌کرد و علیه تلاش‌ها برای سخت گیرانه کردن مقررات برای خودروسازان لابی کرده بود.

صنعت خودرو که شرکتهای آن مانند ب ام و، دایملر و فولکس واگن بیش از 750 هزار نفر را به خدمت گرفته اند و در کل بخش تولید، بزرگترین درآمدساز است، برای آلمان که بزرگترین اقتصاد اروپاست، حیاتی به شمار می‌رود.

اخبار اقتصادی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------