آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

سال تمام شد، جاماندگان از یارانه منتظرند



اخبار,خبر های اقتصادی,یارانه

در کمتر از 50 روز مانده به اتمام سال جاری، دولت هنوز بند قانونی بودجه امسال مبنی بر ثبت نام از جاماندگان از یارانه نقدی را اجرا نکرده است.

در کمتر از 50 روز مانده به اتمام سال جاری، دولت هنوز بند قانونی بودجه امسال مبنی بر ثبت نام از جاماندگان از یارانه نقدی را اجرا نکرده و این افراد که عمدتا افراد ثروتمندی نبوده و می‌توانند در لیست سازمان هدفمندی برای دریافت یارانه قرار گیرند، منتظر اجرای این تکلیف بودجه هستند.

 بعد از اینکه دولت در فاصله 20 تا 31 فروردین ماه سال 1393، ثبت نام مجدد از متقاضیان دریافت یارانه نقدی را در دستور کار خود قرار داد، دراین مهلت به دلایلی از جمله عدم اطلاع رسانی شفاف و به موقع در برخی موارد ، تعدادی از متقاضیان از ثبت نام جاماندند که البته مهلت تعیین شده نیز تمدید نشد.

این در حالی است که بر اساس گزارش های دریافتی از شهروندان، در برخی از خانوارها مشاهده می شود که با وجود ثبت نام تمامی اعضای خانواده، در هر ماه که یارانه خانوارها واریز می شود به ازای یک یا دو تن از اعضا مبلغ 45 هزار و 500 تومان واریز نمی شود.

همچنین با توجه به اینکه در زمان ثبت نام، روزهای تعیین شده براساس پیش شماره کارت ملی سرپرست خانوار تقسیم بندی شده بود گاهی خانوارها موفق نشدند در همان روز مربوطه ثبت نام کرده و به طور کلی جا ماندند. درعین حال با وجود اینکه دولت دو روز پایانی را برای ثبت نام جاماندگان قرار داد؛ اما افراد بی اطلاع از این موضوع به طور کلی از ثبت نام بازماندند.

از سویی دیگر گروه زوج های جوان قرار دارند که با ابهامات موجود در اطلاع رسانی در زمان ثبت نام موفق به انجام مراحل ثبت نام برای دریافت یارانه نشدند. این درحالی است که زوج هایی که بعد از سال 1389 (بعد از ثبت نام دور اول) ازدواج کرده و هنوز یارانه خود را از خانواده هایشان جدا نکرده بودند می بایست به همراه خانواده ثبت نام کرده و بعد جداسازی را انجام می دادند.

 

با این وجود برخی دچار اشتباه شده و به امید جداکردن یارانه از سرپرست خانوار، در هیچ گروهی ثبت نام نکردند و در نهایت یارانه آنها نیز دچار مشکل شد به گونه ای که برخی عنوان می کنند با وجود مراجعه زیاد به فرمانداری و پلیس+10 موفق به دریافت یارانه نشده اند و یا اینکه برخی ثبت نام مجدد انجام داده و یارانه خود را از خانوارها جدا کردند ولی در ادامه هنوز رقمی به حساب آنها واریز نشده است.

گرچه ، در کنار این موارد ،مشکلات دیگری هم در واریز یارانه ها بعد از ثبت نام مجدد وجود داشت و برخی هم بر طرف شد، ولی مشکل جاماندگان در بسیاری از موارد همچنان پابرجاست و با وجود اینکه در بین آنها افرادی که می توانند محق دریافت یارانه نقدی باشند نیز به چشم می خورند ولی تا کنون سازمان هدفمندی اطلاع رسانی درباره نحوه ثبت نام از این افراد نداشته است.

این در حالی است که با توجه به مشکلات پیش آمده برای جاماندگان از یارانه نقدی در سال گذشته، مجلس در قانون بودجه امسال در تبصره هدفمندی یارانه ها ضمن تاکید بر غربالگری یارانه بگیران و حذف ثروتمندان بر ثبت نام از اماندگان نیز تاکید کرده است.

بر اساس بند (د) تبصره 20 قانون بودجه سال 1394، دولت موظف است از فروردین ماه سال 1394، امکان ثبت‌نام کلیه کسانی را که موفق به ثبت‌نام در طرح دریافت یارانه نقدی نشده‌اند در فرمانداری‌های شهرستان‌ها فراهم نموده و از ماه بعد از ثبت‌نام، نسبت به پرداخت یارانه آنان اقدام کند.

با این حال در ابتدای سال جاری بود که پیگیری موضوع از سازمان هدفمندی یارانه ها برای اجرای این تکلیف قانونی این توضیح را به همراه داشت که " طبق قانون بودجه، سازمان هدفمندی فرصت دارد در سه ماه یعنی تا حداکثر تیرماه امسال آیین‌نامه مربوط به اجرای تبصره هدفمندی را تدوین و اجرایی کند. بر این اساس این سازمان نیز اکنوندر حال تدوین آیین‌نامه اجرایی برای ثبت نام جاماندگان از یارانه نقدی است و نهایتا تا تیرماه سازوکار این ثبت‌ نام تعیین و اجرایی خواهد شد."

اما نه تنها از این آیین نامه و اجرای آن بعد از تیرماه خبر نشد بلکه در ادامه نوبخت-رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی- اعلام کرد که "قرار نیست برای ثبت نام از جاماندگان سامانه ای باز شود بلکه در ادامه دولت در این باره تصمیم گیری خواهد کرد." وعده ای که ظاهرا تاکنون عملی نشده و اخیر واکنش نمایندگان مجلس را به همراه داشت.

به هر حال آنطور که دولت از ابتدای امسال و بر اساس تکلیف بودجه، حذف یارانه بگیران ثروتمند را آغاز کرد و توانست بعد از چند سال از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها به ساماندهی پرداخت نقدی وارد شده و تاکنون بیش از سه میلیون نفر را از این جمع خارج کند، این انتظار نیز وجود دارد که سایر بندهای قانون بودجه از جمله تعیین تکلیف جاماندگان نیز به مرحله اجرا برسد.

اخبار اقتصادی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------