آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

قرار نیست برجام معجزه کند/ موانع اقتصادی رفع می‌شود



اخبار,خبر های اقتصادی,حمید بعیدی‌نژاد

مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: قرار نیست توافق هسته‌ای به شکل معجزه‌گونه‌ای توسعه صنعتی و اقتصادی ایجاد کند بلکه برجام در رفع موانع رشد اقتصادی موثر است.

حمید بعیدی‌نژاد  در جمع دانشجویان دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران پروژه‌ ناتمام دوران مشروطیت را تکمیل کرد، اظهار داشت: در واقع حرکت ملت ایران با هدف دست‌یابی به مردم‌سالاری دینی به رهبری علمای مشروطیت آغاز شد و این حرکت را امام خمینی (ره) با همراه مردم تکمیل کرد.

وی با بیان اینکه کشور ایران جزو معدود کشورهای منطقه است که مردم نقش مهمی در آن دارند، ابراز داشت: پس از گذشت ۳۷ سال از انقلاب اسلامی ایران روز به روز شاهد شکوفایی بیشتر این انقلاب بوده ایم و از پیروزی انقلاب تا توافقات هرکدام برای خود دورانی درخشان در ایران اسلامی بوده است.

مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با اشاره به انتخابات پیش رو ابراز داشت: ما باید قدردان باشیم که مردم مقدرات نظام را تعیین می کنند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی حضور مردم در صحنه‌های تصمیم‌گیری برای نظام روز به روز بیشتر شده است.

وی ادامه داد: تاریخ نشان می‌دهد در هر کشوری که دموکراسی حاکم و مردم مقدرات را به دست گرفته‌اند انقلاب نیز با تحرکات مردمی انجام شده است.

بعیدی‌نژاد با اشاره به اهمیت نقش مردم در توسعه سیاسی و اقتصادی یک کشور ابراز داشت: نقش مردم در روند سیاسی جامعه امری مهم است که می تواند ضامن رشد اقتصادی نیز باشد.

رشد اقتصادی بدون اتکا به مردم به بادکنکی میان تهی شباهت دارد
وی اضافه کرد: اگر رشد اقتصادی و فرهنگی متکی به حضور مردم نباشد به رشد بادکنکی شبیه است که شاید در مقاطعی توسعه پیدا ‌کند اما به راحتی به دلیل مبنای تهی خود فرو می‌ریزد.

مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با اشاره به سرنوشت کشورهایی که مقدرات آن به دست مردم نبوده است، بیان داشت: در زمان صدام کشور عراق زمانی در مسیر پیشرفت قرار گرفت اما به یک باره مسیری را طی کرد که شاید دهه‌ها سال برای بازگشت به آن دوره قبلی زمان لازم باشد.

وی در ادامه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران اظهار داشت: توافقی که پس از دو سال و نیم مذاکره به دست آمد فرصت‌ مهمی برای کشور ما برای حرکت در مسیر رشد و توسعه است.

بعیدی‌نژاد با بیان اینکه رشد صنعت هسته‌ای به دلیل رشادت دانشمندان ایرانی است، گفت: شاید زمانی نگاه علمی به سمت غرب بود اما امروز دنیا نگاهش به سمت دانشگاه‌های ایران است چراکه با وجود همه تحریم‌ها چنین رشد علمی داشته است.

جامعه دانشگاهی در عرصه‌های مختلف به ویژه در پروژه هسته‌ای ظرفیت خود را اثبات کرد
وی با بیان اینکه شهامت دانشجویان تا امروز کشور را در مسیر جلو برده است، اضافه کرد: جامعه علمی در مقابل محدودیت‌های قدرت‌های بزرگ ایستاده است و بر این اساس دانشگاه توانسته در عرصه‌های مختلف علمی و عملی به ویژه در پروژه هسته‌ای ظرفیت بالای خود را اثبات کند.

مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه در ذهن برخی افراد مذاکره چیزی شبیه همایش برای تبادل اطلاعات تلقی می‌شود، گفت: کار مذاکره بسیار مشکل بوده است و تیم مذاکرات کننده هسته‌ای به عنوان نمایندگان ایران با افتخار در مذاکرات حضور پیدا می‌کردند.

وی با بیان اینکه تمدن ایران اسلامی پشتوانه مذاکرات بوده است، گفت: طرف‌های مقابل بارها در مذاکرات به این مسئله اذعان داشتند که با کشوری مذاکره می‌کنند که تمدنی چندهزار ساله را در پشت خود می‌بیند.

بعیدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که پس از اجرای برجام آیا مشکلات اقتصادی کشور رفع می‌شود، اظهار داشت: کاهش مشکلات اقتصادی و حذف موانع ایجاد شده در راه توسعه اقتصادی از آثار برجام است اما قرار نیست برجام در ایران توسعه صنعتی و اقتصادی ایجاد کند.

رشد اقتصادی کشور پس از برجام به شرط مدیریت فرصت‌ها محقق می‌شود
وی با بیان اینکه ما ادعا نداریم که امروز و پس از توافق در همه عرصه‌ها شاهد تحول صنعت باشیم، اضافه کرد: پس از حذف موانع باید از فرصت‌های به دست آمده به خوبی استفاده و آنها را مدیریت کنیم.

مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه در زمان آغاز مذاکرات ژنو بر اساس تلاش‌های طرف‌های غربی مشتریان نفتی ما به نصف رسیده بود، گفت: در این زمان فروش نفت ما از دو و نیم میلیون لیتر در روز به یک میلیون لیتر کاهش پیدا کرد و هدف آمریکا این بود که فروش نفتی ما به صفر برسد.

وی اضافه کرد: گام دیگری که از سوی کنگره آمریکا برای در بن‌بست قرار دادن ایران برداشته شد اینکه ۱۷ سناتور آمریکایی لایحه‌ای را مبنی بر منع صادرات کشورها با ایران امضا کرده بودند به این معنا که دنیا میان ارتباط با ایران و آمریکا یکی را انتخاب کند.

بعیدی نژاد با بیان اینکه در ابتدای فروش یک میلیون لیتر نفت به دیگر کشورها آنها بخشی از پول آن به شکل کالا به کشور وارد می‌شد، تصریح کرد: این امر عللی برای فساد اقتصادی در کشور و پدیده اختلاس شده بود اما صادرات، نفت را آزاد می‌کند.

وی با بیان اینکه سعی بر این است تا سهمیه کاهش یافته ایران را به دو و نیم میلیون لیتر بازگردانده و پول آن را نیز به صورت ارز دریافت کنیم، تاکید کرد: برجام ممنوعیت صادرات را از میان برداشته و حذف این ممنوعیت‌ها موجب رشد اقتصادی است و البته باید به این نکته دقت کنیم که در صورت عدم برنامه‌ریزی برای استفاده از فرصت‌ ارتباط با دیگر کشورها، رشدی نیز نخواهیم داشت.

آمریکا می‌داند با نقض برجام مشکلی برای ایران ایجاد نمی‌شود
مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه اقتدار ایران در منطقه را مثال‌زدنی دانست و ابراز داشت: در گذشته کشورهای بزرگ سعی بر منزوی کردن ما داشته‌اند تا نتوانیم از ظرفیت‌های خود به خوبی استفاده کنیم اما موفق نشدند و بر این اساس باید برنامه ریزی‌های ما از این به بعد دقیق‌تر باشد.

وی در پاسخ به سئوالی در این ارتباط که اگر برجام اجرایی نشود چه تبعاتی خواهد داشت، گفت: با توجه به صحبت‌هایی که با کشورهای اروپایی داشته‌ایم اگر آمریکا برجام را نقض کند آنها مسیر خود را ادامه دهند.

بعیدی نژاد با بیان اینکه آمریکا به خوبی می‌داند که در صورت نقض برجام اتفاق چندانی برای ایران رخ نمی‌دهد، گفت: ایران در شرایط تحریم‌ها همه چیز را تحمل کرده و حتی راه پیشرفت را طی کرد؛ بر این اساس در یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با توجه به آزاد شدن پول‌های ایران کشور ما می‌تواند به قدر کافی قدرتمند شود که نقض برجام فرقی نیز به حال ما ندارد.

وی اضافه کرد: از سویی اگر هم آمریکا با برجام مخالفت کند در آن صورت حمایت شورای امنیت، روسیه، چین و اتحادیه اروپا را نخواهد داشت.

اخبار اقتصادی - خبر آنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------