پول بدهید، قانون را دور بزنید/با جزییات مهم ترین پرونده های جرایم اقتصادی امروز ایران آشنا شوید



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

در رابطه با آگهي شما تماس مي‌گيرم. شرايط گرفتن مشاوره چيست؟
زمين شما در تهران واقع شده؟ قوانين تغيير كاربري تهران با مناطق ديگر متفاوت است.

بله در بومهن.
قبلا كاربري كشاورزي داشته؟

١٠٠٠ هكتار باغ سيب است. امكان تغيير كاربري وجود دارد؟
بله اما براي دانستن جزييات بايد حضوري صحبت كنيم.

هزينه‌اي كه در قبال اين مشاوره بايد بپردازم چقدر است؟
مبلغ بر اساس نوع قرارداد متفاوت است. كاربري كشاورزي كار را كمي پيچيده مي‌كند و بالطبع هزينه آن هم متفاوت خواهد بود.

 

اين مكالمه نتيجه تماس با آگهي درج شده در خصوص مشاوره تغيير كاربري اراضي است. در سال‌هاي گذشته از مرحمت وجود زمين‌خواران و رشد پديده زمين‌خواري، براي عده‌اي شغلي ايجاد شده كه هر روز هم بر رونق آن افزوده مي‌شود.

 

آن دسته از افرادي كه خوب توجيه مي‌كنند و اقناع طرف مقابل خود را به خوبي آموخته‌اند با دانستن چند بند و تبصره مربوط به تغيير كاربري به متقاضيان چگونگي فرار از مجازات‌هاي زمين‌خواري و تغيير راحت كاربري زمين را آموزش مي‌دهند. حتي اگر آمار تعداد زمين‌خواري‌ها از سوي مسوولان اعلام هم نشود از ميزان افزايش روزافزون شركت‌هايي كه كار تخصصي‌شان ارايه مشاوره به فعالان اقتصادي است؛ مي‌توان گستردگي پديده زمين‌خواري را در اين سال‌ها مشاهده كرد.

 

مشاوره‌ها اگرچه ميليوني قيمت دارند اما در مقايسه با جرايمي كه در صورت محكوميت به زمين‌خواران تعلق مي‌گيرد رقم ناچيزي محسوب مي‌شود. در نظر بگيريد كه اگر زمين‌خواري يك فرد محرز شود، علاوه بر قلع و قمع بنا از يك تا سه برابر قيمت روز زمين بايد جريمه پرداخت شود. اين جريمه البته براي متخلفي است كه به عنوان نخستين بار اقدام به زمين خواري كرده است.

در صورت تكرار جرم، علاوه بر پرداخت جريمه سه برابري از يك تا شش ماه حبس نيز مي‌تواند براي فرد متخلف حكم صادر شود. بنابراين در مقابل چنين جريمه‌هايي دادن چند ميليون تومان در ازاي گرفتن مجوز تغيير كاربري زمين و ساخت آن به هيچ‌وجه مبلغ قابل توجهي به نظر نمي‌رسد. شركت‌هاي مشاور هم دقيقا از همين ابزار براي جذب بيشتر مشتري استفاده مي‌كنند.

 

در صفحه اصلي يكي از اين شركت‌ها نوشته شده: «صاحبان صنايع نه با انگيزه مجرمانه بلكه عمدتا به دليل آشنا نبودن با قوانين و مقررات اين حوزه دچار مشكلات قانوني و حقوقي شده و وقت و سرمايه خود را تلف مي‌كنند. گروه مشاوران... با چندين سال تجربه در امور اجرايي و حقوقي آمادگي دارد تا با ارايه مشاوره صحيح به صاحبان صنايع در خصوص فرآيند قانوني تغير كاربري اراضي زراعي به صنعتي، تفكيك، افراز و تقسيم اراضي، مشاوره‌هاي لازم را در اين خصوص ارايه كند.»

سوءاستفاده از ارتباطات خاص
زمين‌خواري و تغيير كاربري اراضي كشاورزي مهم‌ترين پرونده‌هاي جرايم اقتصادي امروز ايران را تشكيل مي‌دهد و عملا تاكنون مبارزه با آن ناموفق بوده است.

 

زيرا پديده زمين‌خواري و تغيير كابري اراضي كشاورزي يك عمل بسيار پرسود بوده و معمولا ارتكاب آن نيازمند سوءاستفاده از قدرت، رانت، فساد مالي و اداري است. وقتي بخش عظيمي از بودجه كشور توسط ثروت نفت تامين مي‌شود و اقتصاد پويا و مبتني بر مديريت صحيح منابع و صنايع قدرتمند نيست؛ تصاحب زمين و اراضي كشاورزي و ساختمان در كشور منبع ثروت هنگفت محسوب مي‌شود و افرادي كه به دنبال كسب ثروت بادآورده و حاصل از ميانبرها هستند اقدام به ارتكاب سلسله اعمال پيچيده و جاعلانه‌اي مي‌كنند تا زمين‌ها و اراضي مطلوب و وسيع را تصاحب كنند.

 

از سوي ديگر از آنجا كه نظام مالكيت افراد بر اراضي و املاك متناسب با الزامات رشد اقتصادي كشور نبوده و نحوه تعيين كاربري، تهيه سند و ماليات مربوط به آن واقعي نيست منافع جرم زمين‌خواري به طور كلي خطر آن را پوشش مي‌دهد. به عبارت ديگر غالب زمين‌خواري‌ها ناشي از رانت‌هاي قانوني و اطلاعاتي است.

هر سال ٣٠ هزار هكتار از اراضي كشاورزي نابود مي‌شود
اگرچه مسوولان امور اراضي عدد مشخصي از تغيير كاربري‌ها نمي‌دهند اما زالي، وزير اسبق كشاورزي مي‌گويد: سالانه ٣٠ هزار هكتار از بهترين اراضي كشور تبديل به ساختمان مي‌شود. آن وقت براي كشت و كار، كشاورزان به سراغ زمين‌هاي درجه سه و چهار مي‌روند كه هم عملكرد محصول در هكتار را پايين مي‌آورد و هم در اين بحران بي‌آبي، مصرف آب را بالا مي‌برد چرا كه براي به عمل نشستن محصول در زمين‌هاي درجه چندم نياز به آبياري بيشتر و صرف نهاده‌ها به صورت افزون خواهد بود.

كشاورزان هم به مشاوران كمك مي‌كنند
به محض گسترش شهرها و تعيين حريم قانوني جديد براي شهرها و روستاهاي مختلف كشور، صاحبان اراضي كشاورزي به دليل افزايش بهاي زمين به سمت تغيير كاربري اراضي سوق داده مي‌شوند. زيرا ساخت خانه و ويلا در اراضي كشاورزي سود بيشتري عايد آنها مي‌كند. از سوي ديگر قوانين و وراثت در ايران منجر به خرد شدن اراضي كشاورزي مي‌شود و همچنين سود اندك ناشي از فعاليت‌هاي كشاورزي، ديگر انگيزه‌اي براي فرزندان كشاورزان براي حفظ شغل پدران خود باقي نمي‌گذارد. بنابراين سريع‌ترين راه ممكن براي دسترسي به سرمايه‌اي مناسب براي آغاز فعاليتي جديد فروش زمين كشاورزي است. عمده اراضي كشاورزي پس از فروش به دليل برخي خلأهاي قانوني به راحتي تغيير كاربري داده مي‌شوند و به اين ترتيب هر روز از سطح زمين‌هاي قابل كشت ايران كاسته مي‌شود. نزديك به دو دهه است كه باغات حاشيه تهران از بافت اين شهر رخت بربسته‌اند.

باغاتي كه درختان آن يكروزه خشك شدند و مجوز تغيير كاربري دريافت كردند. اگرچه براساس قانون حفظ كاربري اراضي زراعي و باغي، شهرداري‌ها مكلفند بر اساس تعرفه‌هاي فضاي سبز شهري خدمات و تاسيسات زيربنايي را در اختيار باغات حاشيه شهرها قرار دهند اما ساخت اتوبان‌ها و تلاش صاحبان اين باغ‌ها براي خشكاندن درختان موجود در آن سبب شد كه تهران به شهري از بتن و فولاد تبديل شده و ديگر اثري از باغ‌هاي حاشيه‌اي آن باقي نماند. قزوين نيز كه به واسطه وجود باغ‌هاي متعدد شهرتي خاص داشت طي دهه گذشته شاهد بروز پديده‌اي جديد در ساختار باغ‌هاي حاشيه اين شهر بود.

نفت سفيد داروي معجزه‌گر براي زمين‌خواران
يكي از راه‌ها براي دور زدن قوانين تغيير كاربري اراضي آن است كه زمين‌ها را از قابليت كشت دور كنيد. به اين ترتيب در تمام اين سال‌ها نفت سفيد داروي معجزه‌گري بود كه صاحبان باغ‌ها براي خلاص شدن از شر درختان از آن استفاده مي‌كردند تا بتوانند مجوز تغيير كاربري را از مسوولان مربوطه دريافت كنند. با وجود شواهد موجود در خصوص تغيير كاربري اراضي كشاورزي و باغات، تماس‌ها با سازمان امور اراضي براي دريافت آماري از روند تغيير كاربري اراضي بي‌نتيجه ماند. تنها آنچه به صورت علني بارها و بارها بيان شده است هشدارها پيرامون تغيير كاربري و تاكيد مسوولان بر طرح‌ها و برنامه‌هايي است كه با اين زمين‌خواري‌ها قرار است مقابله كند.

٢٠٠ هزار هكتار از اراضي را طرح هادي نابود كرد
در كنار همه اين اتفاقات طرح هادي نيز كه براي توسعه روستايي عملياتي شد؛ خود زمينه تخريب اراضي كشاورزي و تبديل آن به روستا را فراهم كرد. در اين طرح توسعه كالبدي در يك برنامه ١٠ ساله تعريف شده است. اگرچه توسعه سطحي نيز در قالب طرح هادي ديده شده است اما در واگذاري اراضي، نامي از اراضي كشاورزي برده نشده است لذا تخريب‌هايي كه در قالب اين طرح اتفاق افتاده است، مي‌تواند ناشي از عملكرد مجريان آن باشد. قباد افشار، رييس سازمان امور اراضي كشور آماري نگران‌كننده اعلام مي‌كند. به گفته او فقط در قالب اين طرح ٢٠٠ هزار هكتار از بهترين اراضي كشاورزي در شمال كشور تخريب شده است. او با بيان اينكه بردن اراضي در قالب طرح هادي، آن را از نظارت سازمان امور اراضي خارج مي‌كند، توضيح داد: برخي در شمال كشور شاليزارهايي كه بسيار براي كشور باارزش هستند را به بافت روستا الحاق مي‌كنند كه در آنجا ويلاسازي كنند، همچنين زمين‌هاي كشاورزي را كه در كنار روستا يا كنار شهر قرار دارند خريداري مي‌كنند تا آنها را الحاق كرده و مورد تغيير كاربري قرار دهند.

اخبار اقتصادی - خبر آنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------