آیا همچنان می‌توان به نفت 70دلاری امید داشت؟



اخبار,اخبار اقتصادی,نفت

تعداد دکل‌های حفاری نفت شیل در آمریکا هفته گذشته برای اولین بار از دسامبر 2014 تاکنون افزایش یافت که باعث فشار روی قیمت نفت و نگرانی مجدد درباره عرضه مازاد در بازارهای جهانی شد و می‌تواند روی پیش‌بینی قیمت‌ها برای پایان سال تاثیر بگذارد. به گزارش به نقل از شبکه ان ‌بی ‌سی، بهای نفت سبک آمریکا و نفت برنت برای تحویل در ماه آگوست هر دو در معاملات اخیر با کاهش شدید مواجه شده و نفت برنت به کمتر از 60 دلار رسیده و نفت آمریکا در محدوده 54 دلار معامله می‌شود..

این در حالی است که در ماه‌های اخیر پیش‌بینی‌ها حاکی از روند صعودی قیمت‌ها بود.  روند نزولی قیمت‌ها در روزهای گذشته پس از انتشار تازه‌ترین آمار موسسه خدمات نفتی بیکرهیوز مبنی بر افزایش 12 موردی دکل‌های حفاری نفت آمریکا در هفته گذشته و رسیدن آن به 640 دکل پس از 29 هفته کاهش، شروع شده است. از اکتبر سال گذشته که تعداد دکل‌های حفاری نفت شیل آمریکا که به 1609 مورد رسیده بود طی 29 هفته متوالی حدود 60 درصد کاهش یافته است.

 

  آماریتاسن تحلیلگر ارشد موسسه انرژی اسپتک با اشاره به کاهش پیاپی دکل‌ها در سال جاری گفت: به دلیل بروز سیل و تعطیلی کانال کشتیرانی هوستون که یکی از شلوغ‌ترین آبراه‌های جهان است، شمارش دکل‌ها در هفته گذشته تحریف شد.  این در حالی است که نگرانی‌ها درباره مازاد عرضه پس از انتشار گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا مبنی بر افزایش ذخایر نفت این کشور برای اولین بار طی 9 هفته به قیمت‌ها لطمه زده است.

 

  همچنین انتشار اطلاعاتی مبنی بر افزایش شدید تولید نفت آمریکا در ماه آوریل و رسیدن آن به سطوح بی‌سابقه نیز از دیگر دلایل کاهش قیمت‌ها بوده است.  هفته گذشته موسسه UBS چشم‌انداز خود برای قیمت نفت را به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری‌های کشورهای خارج از سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) از 56 دلار و 25 سنت به 61 دلار و 59 سنت افزایش داد.

 

  این رقم نسبت به رقم توافقی میان ناظران بازار مبنی بر قیمت 60 دلاری نفت برنت در پایان امسال قدری بالاتر است.  اما تعدادی از پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه از سوی نهادهایی نظیر شرکت سرمایه‌گذاری اوپنهایم ر و  ب ون پیکنز سرمایه‌دار میلیاردر نفتی در ماه‌های اخیر باعث افزایش انتظارات مبنی بر رسیدن نفت به قیمت 70 دلار تا پایان 2015 شده است.  این به معنای این است که تولید باید شروع به کاهش کند یا اینکه چین باید شروع به خرید نفت کند که در حال رخ دادن است اما باید روند سریع‌تری داشته باشد .


 تحریم شرکت ملی نفتکش هم باید لغو شود
بر اساس گزارش‌ها یک مقام مسئول نيز خواستار لغو تحریم‌های شرکت ملی نفتکش پس از توافق هسته‌ای ایران و1 + 5 شد و گفت: ایران از اتحادیه اروپا به دلیل قراردادن نام نفتکش در لیست تحریم‌ها شکایت کرده است. به گزارش مهر، شرکت ملی نفتکش ایران بهمن ماه سال گذشته بار دیگر در لیست سیاه تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفت که تحریم دوباره یکی از بزرگ‌ترین ناوگان‌هاي حمل دریایی نفت خام جهان با واکنش مسئولان این شرکت نفتی روبه‌رو شود.

 

بر این اساس با توجه به تحریم مجدد این شرکت از سوی شورای اتحادیه اروپا در مورخ ١٢ فوریه  ۲۰۱۵ میلادی (٢٣ بهمن ۱۳۹۳)، اخیرا لایحه درخواست لغو تحریم و همچنین تقاضای قرار موقت ٢٤ آوریل امسال (چهارم اردیبهشت ماه) از سوی شرکت ملی نفتکش ایران تسلیم دادگاه عمومی اتحادیه اروپا شده است. شهرام‌فرحبد با تايید تسلیم لایحه درخواست لغو تحریم شرکت ملی نفتکش ایران به دادگاه عمومی اتحادیه اروپا  گفت: تاکنون به منظور لغو تحریم‌های شرکت نفتکش اقدام‌های حقوقی وسیعی علیه این تحریم مجدد به جریان افتاده است.

 

رئیس امور بیمه و دعاوی شرکت ملی نفتکش ایران با اعلام اینکه هم‌اکنون منتظر تسلیم دفاعیه شورای اتحادیه اروپا به دادگاه و ادامه روند حقوقی هستیم، تصریح کرد: شرکت ملی نفتکش ایران نقشی کلیدی در صادرات نفت کشور دارد و بدیهی است که تمام تحریم‌های وارده به این شرکت باید به‌همراه دیگر تحریم‌های اقتصادی لغو شود. این مقام مسئول در مورد اینکه در صورت توافق هسته‌ای لغو عملی تحریم‌های کشتیرانی کشور در چه دوره زمانی میسر خواهد شد و کشتی‌های ایران از چه زمانی می‌توانند تردد خود را به بنادر اروپایی از سر بگیرند، اظهار داشت: با لغو کلیه تحریم‌های وارده به صنعت دریایی و همچنین رفع محدودیت‌های اعمال شده مکانیزم‌های بانکی، کشتیرانی کشور به وضع قبل از تحریم بازگشته و در بازارهای اروپایی حضور پیدا خواهد کرد.

اخبار اقتصادی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------