آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

چین تنها خریدار همه نفت خام ایران؟ / فروش نفت به بالاترین میزان از سال۲۰۱۹ رسید

صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶سال‌اخیر رسیده و به‌رغم تحریم‌های یک‌جانبه غرب، به اقتصاد این کشور برابر با…

نوسان‌های ارزی گذشته تکرار نمی‌شود



اخبار,اخبار اقتصادی,ولی‌الله سیف

اخبار اقتصادی - رئیس‌کل بانک مرکزی با پیش‌بینی رشد سه درصدی تا پایان سال وعده داد:
نوسان‌های ارزی گذشته تکرار نمی‌شود

سه عضو هیات عامل بانک مرکزی راهبردهای این بانک را درخصوص روند اقتصاد کلان، سیاست‌گذاری پولی و سیاست‌گذاری نظارتی اعلام کردند؛ ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام هدف‌گذاری رشد اقتصادی 3 درصد تا پایان سال از عدم تکرار نوسان‌های ارزی به شکل گذشته خبر داد، اکبر کمیجانی قائم‌مقام بانک مرکزی بر جدیت مقابله با تزریق پول پر قدرت به اقتصاد تاکید کرد و حمید تهرانفر با اعلام وجود 7 هزار موسسه فاقد مجوز از هماهنگی با دیگر دستگاه‌ها برای انتظام‌بخشی به بازار پول خبر داد.

سیف: نوسان ارزی مدیریت می‌شود
بنابر گزارش سایت رسمی بانک مرکزی، ولی‌الله سیف، در جمع مدیران بانکی استان گلستان گفت:خوشبختانه فضای اقتصادی کشور کاملا مثبت است، به ضرس قاطع اعتقاد داریم اهدافی که ترسیم کرده‌ایم می‌تواند محقق شود. وی با تاکید بر رسیدن به اهداف تعیین شده در پرتو هماهنگی تیم اقتصادی گفت: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تورم امسال به زیر 17 درصد و سال آینده به حدود 14، 15 درصد خواهد رسید و در سال 95 تورم تک رقمی خواهیم داشت؛ ضمن آنکه رشد اقتصادی سال 93 حدود 3 درصد پیش‌بینی می‌شود.

ثبات در بازار ارز و بورس
سیف درخصوص ثبات بازار ارز و اعتدال ایجاد شده در این حوزه اظهار کرد: عوامل بنیادی در اقتصاد از تعادل و استحکام لازم برخوردار است و نوسانات گذشته دیگر در آن نمی‌تواند اتفاق بیفتد. اقتصاد، خوشبختانه ثبات لازم را دارد و مقدمات بحث اقتصاد مقاومتی در حال نهادینه شدن است. رئیس‌کل بانک ‌مرکزی با بیان اینکه در بورس در برهه‌ای از زمان نوساناتی شکل گرفت، اضافه کرد: البته نوسانات در بورس همیشه وجود دارد لیکن در اقتصاد باثبات، در کل شاخص اثر آن کم است، البته با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این تعادل و ثبات در بازار سهام بروز جدی خواهد داشت.


رابطه بانک مرکزی و حسابداران رسمی
سیف در نشست دیگری که با جامعه حسابداران رسمی برگزار کرد از نیاز بانک مرکزی به واسطه مسوولیت ذاتی خود به خدمات جامعه حسابداران سخن گفت. جامعه حسابداران نیز باید بر عملکرد اعضایش نظارت گسترده‌تری کند تا کارها از استاندارد، اعتماد و قابلیت اتکای بیشتری برخوردار باشد. این عضو تیم اقتصادی دولت تصریح کرد: نیاز به یک جامعه حسابرسی حرفه‌ای در شرایط فعلی به شدت احساس می‌شود و باید در جامعه حسابداران نگرش خودانتظام حاکم شده و با دقت از اجرای دقیق استانداردها و اصول حرفه‌ای توسط همه اعضا مستقلا مراقبت شود.وی ادامه داد:در این صورت هنگام ارجاع کار به یکی از اعضای جامعه حسابداران، دیگر نیازی به کسب استعلام و تحقیق در مورد پایبندی و میزان تعهد به رعایت اصول توسط آن عضو نخواهد بود و همه اعضا از منظر عموم قابلیت اعتماد خواهند داشت. وی بانک مرکزی و دستگاه نظارت بانکی را نیازمند خدمات موسسات حسابرسی دانست و تاکید کرد: هیچ بانک مرکزی نمی‌تواند به تعداد موسسات زیرپوشش نظارتی، نیروی متخصص حسابدار استخدام کند؛ بلکه این کار را به افراد حرفه‌ای محول می‌کند و در تمام دنیا، روال این گونه است. رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به خلأ موجود در مورد خدمات مدیریت در موسسات حسابرسی گفت: درکشورهای پیشرفته اگر بانکی بخواهد کاری انجام دهد، لازم نیست حتما کارمندان متخصص برای انجام آن پروژه داشته باشد بلکه پروژه را طراحی و ارائه و خدمات را از موسسات بیرون سازمان اخذ می‌کند اما متاسفانه در ایران اینگونه خدمات در بازار عرضه نمی‌شود.


سیف همچنین گفت: بانک مرکزی به این خدمات نیاز دارد و بانک‌ها نیز به شدت به آن نیازمندند. گذشته از خدمات حسابرسی، در نظام بانکی باید خدمات مدیریت و خدمات جنبی حسابرسی هم مورد توجه جدی قرار گیرد و خوشبختانه این روند اخیرا آغاز شده است.

تغییر رویکرد در بازارپول
رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه اکنون نظام بانکی بسیار گسترده شده است، گفت: در گذشته 12-10 بانک دولتی وجود داشت که دغدغه آنها فقط تسهیلات تکلیفی و جمع آوری سپرده بود. اصلا مقوله سود و زیان مطرح نبود.رقابت تنها در رشد سپرده خلاصه می‌شد.


وی در همین رابطه افزود: در آن زمان مدیران حرفه‌ای تعصب داشتند تا بانک استحکام و قوام بیشتری بیابد و از ارائه سودهای نا مطمئن در صورت‌های مالی پرهیز می‌شد، ولی در شرایط فعلی دقت نظرها و آینده‌نگری تضعیف شده و باید اقدامات لازم در جهت استحکام بخشی تدریجی به‌صورت‌های مالی بانک‌ها مورد توجه ویژه قرار گیرد.


 زیر بار انتشار پول پر قدرت نمی‌رویم
قائم‌مقام بانک مرکزی نیز در گفت‌و‌گو با یکی از سایت‌ها بر تداوم سیاست انضباطی بانک مرکزی با هدف مهار تورم تاکید کرد.


وی با اعلام اینکه سیاست فعلی بانک مرکزی انضباط پولی است گفت: تا زمانی که اطمینان از مهار تورم نداشته باشیم اجازه ورود نقدینگی پرقدرت به اقتصاد را نمی‌دهیم.
اکبر کمیجانی در گفت‌وگو با سایت تسنیم دلیل درخواست‌ها از بانک مرکزی برای ایجاد خط اعتباری را نیاز بخشی فراوان دانست و گفت: در سطح کلان باید با توجه به ملاحظات اقدام به تنظیم اولویت‌ها شود و تلاش‌ها بر تامین نقدینگی به‌طور واقعی متمرکز باشد.
 قائم‌مقام بانک مرکزی گفت: تا زمانی که اطمینان از مهار کامل تورم نداشته باشیم اجازه ورود نقدینگی پر قدرت را به کشور نمی‌دهیم.


 کمیجانی ادامه داد: انضباط پولی استراتژی اصلی بانک مرکزی است، اما در ماه‌های پیش رو با حفظ این راهبرد زمینه‌های تامین نقدینگی به شکل سالم فراهم می‌شود.  وی درباره تامین مالی طرح ارائه شده برای بخش مسکن اظهار کرد: بنابر همفکری و تعامل است، پیشنهادها در بانک مرکزی بررسی شود و آنچه مصلحت اقتصاد کشور است اتخاذ خواهد شد.

 7 هزار موسسه اعتباری بدون مجوز فعالند
 معاون نظارت بانک مرکزی یکی دیگر از اعضای هیات عامل بود که درخصوص راهبردها و اقدامات در دست اجرای بخش خود اقدام به اطلاع‌رسانی کرد. حمید تهرانفر با بیان اینکه اطلاع دقیقی از فعالیت تمامی موسسات غیر‌مجاز وجود ندارد گفت: به‌دلیل نبود نظارت بر این موسسه‌ها کسی نمی‌داند این موسسات با سپرده‌های مردم در حال انجام چه فعالیتی هستند.


تهرانفر با تاکید بر اینکه بانک مرکزی به‌طور جدی به دنبال ساماندهی موسسات بدون مجوز است گفت: تقاضا هم برای نظم بخشی به این موسسات وجود دارد و با توجه به اینکه مقررات، ضوابط و هماهنگی با خارج از بانک مرکزی ازجمله نیروی انتظامی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دادستانی و استانداری‌ها انجام شده، می‌توانیم بسیار قدرتمند در این عرصه حرکت کنیم.


معاون نظارتی بانک مرکزی برای افزایش درجه موفقیت بانک مرکزی از نظام بانکی خواست از ارائه خدمات به موسسات غیرمجاز خودداری کنند.


وی به سپرده‌گذاران هم توصیه کرد که تحت‌تاثیر نرخ سود بالاتر اینگونه موسسات منابع و سرمایه‌های خود را در معرض خطر قرار ندهند. تهرانفر با اشاره به بالابودن میزان مطالبات غیرجاری تصریح کرد: با پیگیری‌هایی که انجام شده، از یکسو دادگاه تخصصی برای رسیدگی به موضوع مطالبات معوق ایجاد شده و ستاد مبارزه با مفاسد نیز کمیته‌ای با ترکیب تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط برای ساماندهی این امر تشکیل داده است.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------