دو مانع اساسی کاهش نرخ سود بانکی



اخبار,اخبار اقتصادی,کاهش نرخ سود بانکی

اخبار اقتصادی - دو مانع اساسی کاهش نرخ سود بانکی

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به کاهش نرخ تورم و بررسی کاهش نرخ سود بانکی اظهار کرد: به محض اینکه نرخ تورم کاهش یافت نمی‌توان نرخ سود بانکی را تغییر داد و باید بازه‌های زمانی حداقل یک سال را مبنای نرخ سود قرار داد.

سیدبهاء‌الدین حسینی هاشمی افزود: یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده نرخ سود، عرضه و تقاضای پول است؛‌ به‌عنوان مثال اگر دولت نرخ گندم را هزار تومان تعیین کند، در شرایطی که مصرف 12 میلیون تن و تولید 6 میلیون تن باشد، در صورتی می‌تواند قیمت را در این سطح نگه دارد که 6 میلیون تومان وارد کند.


این کارشناس اقتصادی ادامه داد: این رابطه‌ برای اعتبار و نرخ سود هم برقرار است؛ نیاز به نقدینگی و تقاضا برای اعتبار در ایران هم‌اکنون بیش از دو برابر نقدینگی است و در چنین شرایطی اگر نرخ تورم به صفر هم برسد، باز هم با وجود تقاضای بالای نقدینگی، نرخ سود بالای 20 درصد خواهد بود.


وی گفت: تا چند سال گذشته به میزان منابع داخلی بانک‌ها، اعتبار و منابع خارجی داشتیم و با مسائلی که پیش آمد این منابع تقریبا قطع شد و تقاضایی که به وسیله بانک‌های خارجی تامین می‌شد، به بانک‌های داخلی منتقل شد.


این مدیرعامل سابق بانک با بیان اینکه عرضه و تقاضای پول و تورم دو مولفه اصلی در تعیین نرخ سود بانکی است، تصریح کرد: هم‌اکنون که نرخ تورم به ثبات نرسیده و تقاضای پول بسیار زیاد است، کاهش نرخ سود بانکی غیرمنطقی است و قطعا بانک‌ها به روش‌های مختلف مصوبه شورای پول و اعتبار را اجرا نخواهند کرد.


حسینی هاشمی پیش‌نیاز کاهش نرخ سود بانکی را علاوه بر تورم، کاهش تقاضای پول عنوان کرد و گفت: اگر گشایش‌هایی در مبادلات بین بانکی ایجاد شود و امکان دریافت فاینانس، ری‌فاینانس و ال‌سی خارجی فراهم شود، نیمی از تقاضای فعلی تسهیلات بانکی کاسته شده و همین شرایط زمینه کاهش نرخ سود را فراهم خواهد کرد.


وی با اشاره به وضعیت فعلی نرخ‌های سود تسهیلات و سپرده بانکی،‌ اضافه کرد: نرخ مصوب سود سپرده یک ساله 22 درصد است، اما برخی بانک‌ها به سپرده‌های بالای 500 میلیون و یک میلیارد تومان 27 درصد سود می‌پردازند. بانکی که این میزان سود برای سپرده پرداخت می‌کند، تسهیلات را با نرخ بالای 30 تا 35 درصد تخصیص خواهد داد.
این کارشناس بانکی افزود: همین مسائل نشان می‌دهد کاهش نرخ سود توسط شورای پول و اعتبار مشکلی را در شرایط کنونی حل نخواهد کرد زیرا تقاضای تسهیلات بسیار زیاد است.

اخبار اقتصادی - فارس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------