آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

لوازم خانگی گران خواهد شد؟

محمود سیجانی اظهار داشت: برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی درخواست افزایش قیمت ارائه کرده‌اند که در دست بررسی است و هنوز تایید…

هیجان طلا از افسردگی اقتصاد



اخبار,اخبار اقتصادی,طلا

اخبار اقتصادی - پرواز اونس به بالاترین قیمت در 6 هفته
هیجان طلا از افسردگی اقتصاد

 

اونس طلا که در نخستین روز کاری هفته جدید به کانال 1200 دلار بازگشته بود، روز گذشته به دلیل سقوط شاخص‌های جهانی سهام با رشدی قابل ملاحظه مواجه شد تا بالاترین قیمت در 6 هفته گذشته ثبت شود. فلز زرد روز دوشنبه ابتدا در برابر فشار افزایش شاخص دلار مقاومت کرد و بعد با کاهشی شدن روند شاخص دلار با آسودگی بیشتری به رشد ادامه داد. شاخص دلار روز سه‌شنبه نیز تا لحظه تنظیم این گزارش روند کاهشی خود را حفظ کرد تا فشار روی بازار طلا کاهش یابد.


بهای اونس روز دوشنبه از 1193 به 1204 دلار رسید. این رشد عمدتا ناشی از «پوشش کوتاه‌مدت»، اصلاح نمودارهای فنی و افزایش قدرت هواداران افزایش قیمت‌ها بود. پوشش کوتاه‌مدت در معاملات آتی و «شناسایی سود» در معاملات نقدی مشهود بود و اصلاح نمودارها هم به این رفتارهای معامله‌گران افزوده شد. طلا در این روز در برابر عوامل خارجی کاهشی مقاومت کرد. شاخص دلار دوشنبه به بالاترین سطح خود در 4 سال گذشته و بهای نفت خام به پایین‌ترین سطح خود در 5 سال گذشته رسید. هر دوی این عوامل در جهت فشار روی بازار فلزهای گرانبها عمل کردند، اما طلا با مقاومتی عجیب از مرز روانی عبور کرد.


روز دوشنبه دلار آمریکا مقابل ین ژاپن به بالاترین نرخ برابری در 7 سال گذشته و مقابل یورو به بالاترین نرخ برابری در دو سال گذشته رسید. دلیل این رشد انتشار گزارش قوی وزارت کار آمریکا در روز جمعه بود. با این همه دلار به دلیل «سودگیری» معامله‌گران بازار ارز رو به افت گذاشت که به رشد بیشتر طلا کمک کرد. همزمان نفت خام به سقوط خود ادامه داد تا رشد فلز زرد باز هم محدود بماند.


اما دوشنبه از چند اقتصاد مهم جهان اخبار ناخوشی منتشر شد که باعث هیجان نسبی معامله‌گران فلز زرد شد. یک خبر مهم روز دوشنبه انتشار آخرین داده بد از اقتصاد چین بود. صادرات دومین اقتصاد بزرگ جهان در ماه نوامبر 7/4 درصد رشد داشته که بسیار پایین‌تر از رقم مورد انتظار 8 درصد بود. واردات چین هم در ماه گذشته میلادی 7/6 درصد کاهش داشته و این در حالی است که رقم مورد انتظار برای واردات رشد 9/3 درصدی بود. این داده‌ها در بازار کالاهای پایه از جمله فلزهای گرانبها اثر افزایشی داشت. دوشنبه همچنین اعلام شد که تولید ناخالص ملی ژاپن در سه ماهه سوم 2014، 9/1 درصد افت داشته که کمتر از انتظارات بود. وضعیت اقتصاد ژاپن که حالا در رکود است هم به پایین نیامدن قیمت طلا کمک می‌کند، اما خبرهای بد روز دوشنبه به اینجا ختم نشد. ایوالد نوتانی، از مقامات بانک مرکزی اروپا دوشنبه گفت که تضعیف اقتصاد منطقه یورو «سنگین» است. سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی هم در این روز گزارشی منتشر کرد که مشخص می‌کند رشد اقتصادی اتحادیه اروپا در ماه‌های پیش رو باز هم ضعیف‌تر می‌شود. در این گزارش به احتمال بازگشت رکود در این قاره هم اشاره شده است. OECD پیش‌بینی رشد اقتصادهای بریتانیا و روسیه را هم کاهش داده است. این آژانس پیش‌بینی کرده که رشد بقیه اقتصادهای عمده جهان در سطوح به نسبت پایین فعلی بماند. تنها استثنا آمریکا است که رشدهایی بالای 4 درصد را برای خود رقم می‌زند. بخشی از نوسان‌های طلا در واقع ناشی از همین اختلاف است. احیای اقتصاد آمریکا و تقویت دلار به‌عنوان عامل کاهشی و نگرانی‌های اقتصادی دیگر کشورها به‌عنوان عامل افزایشی عمل می‌کند.


روز سه‌شنبه بهای اونس طلا تحت تاثیر افزایش قیمت‌ها در نخستین روز کاری به رشد ادامه داد وتا ساعت 7 بعدازظهر به وقت تهران به 1233 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این خبر را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد. شاخص دلار در دومین روز کاری هفته اندکی افت کرد، اما ادامه نوسان نفت خام روی کمترین قیمت در 5 سال گذشته می‌توانست اثر کاهشی داشته باشد. نگرانی‌های اقتصادی سه‌شنبه باعث افزایش خرید طلا به عنوان سرمایه امن شد. حالا با بازگشت نوسان‌ها به کانال بالاتر، روزهای مانده از هفته کاری می‌تواند روزهای جذاب‌تری باشد. دلار همچنان مهم‌ترین عامل بازار طلا است و نوسان‌های متناسب روز دوشنبه این واقعیت را اثبات می‌کند. با این همه هیجان بازار قابل مقایسه با سال‌های طلایی طلا در دوره بحران نیست. در حالی که قیمت طلا بار دیگر وارد کانال 1200 دلاری شده یک تحلیلگر ارشد بازار طلا به سرمایه‌گذاران هشدار می‌دهد که از افزایش قیمت طلا در روزهای اخیر هیجان‌زده نشوند. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «مارکت واچ»، گری واگنر، تحلیلگر ارشد موسسه Gold Forecast به سرمایه‌گذاران هشدار داده که از افزایش قیمت طلا در روزهای اخیر هیجان‌زده نشوند و اقدامی غیرمعمول انجام ندهند. او می‌گوید: «افزایش قیمت طلا در شرایط کنونی موقتی و زودگذر است و نیروهای ساختاری فعال در بازار طلا تغییر چندانی نکرده و این احتمال وجود دارد که قیمت طلا بار دیگر با کاهش روبه‌رو شود. در کوتاه‌مدت نوسانات مربوط به ارزش دلار تاثیر زیادی بر قیمت طلا خواهد داشت.»

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------