كانال‌شكني در بازار سکه



اخبار,اخبار اقتصادی,سکه

اخبار اقتصادی - آرامش بازار ارز در چهارمين روز كاري هفته
كانال‌شكني در بازار سکه

دیروز دامنه نوسانات دلار محدودتر از سه روز گذشته بود و بهای این ارز نسبت به روز سه‌شنبه تغییرات قیمتی چندانی را ثبت نکرد. با وجود تغییرات کم شاخص بازار ارز، بهای سکه همسو با افزایش اونس در بازارهای جهانی از کانال 960 هزار تومان عبور کرد و وارد کانال 970 هزار تومان شد.

روز گذشته و در نیمه اول بازار دیروز قیمت دلار در مسیر کاهشی قرار داشت، اما پس از ساعت 12 بخشی از افت قیمتی ابتدای صبح جبران شد و بهای دلار در مسیر افزایشی قرار گرفت. در پنجمین روز هفته دلار معاملات خود را با قیمت 3415 تومان آغاز کرد که کاهشی 5 تومانی نسبت به روز پیش از آن داشت. پیش از ساعت 11 بهای این ارز روی تابلوی اکثر صرافی‌ها تا 3405 تومان پایین آمد، اما پس از این ساعت بازار در برابر افت قیمتی بیشتر و سقوط به زیر سطح 3400 تومان مقاومت کرد و تا  ساعت 4 بعدازظهر بهای این ارز روی 3420 تومان قرار گرفت. با افزایش قیمتی ساعت انتهایی بازار، بهای دلار نسبت به روز پیش تغییری را ثبت نکرد. دیروز نرخ صدور حواله نیز 3440 تومان بود و اختلافی 20 تومانی با قیمت فروش دلار نقدی داشت. همچنین در برخی ساعات بازار دیروز بهای دلار بین فعالان غیررسمی بازار تا 3390 تومان نیز پایین آمد، اما در ادامه بازار در برابر کاهش قیمتی بیشتر مقاومت کرد و بهای این ارز در ساعات انتهایی روز گذشته بین این گروه تا 3415 تومان بالا رفت.

علل کاهش نوسانات دلار
گروهی از فعالان تقویت ورودی سمت عرضه بازار و کاهش تحرکات بازی‌گران غیررسمی را از عوامل کاهش نوسانات دلار عنوان کردند. به گفته آنها از میانه‌های روز دوشنبه سمت عرضه بازار توسط برخی صرافی بانک‌ها تقویت شد و به دنبال آن قیمت در مسیر کاهشی قرار گرفت. روز سه‌شنبه نیز بهای دلار با افت مواجه شد. به گفته فعالان بازار ادامه این افت قیمتی موجب شد برخی معامله‌گران تمایلی به ریسک بیشتر نشان ندهند و ارز خود را به فروش برسانند. اما برخی از بازیگران در انتظار شروع دوباره نوسانات و از سر گرفتن معاملات هستند. به اعتقاد برخی فعالان، بازیگران غیر رسمی بازار پس از نوسان دوشنبه در انتظار آشکار شدن جهت قیمتی دلار در هفته بعد و تعیین سمت و سوی معاملات خود هستند. به نظر می‌رسد اکثر افراد این گروه را کسانی تشکیل می‌دهند که در هفته دوم آذرماه با قیمت‌های بالای 3480 تومان به خرید ارز پرداختند و تمایل چندانی ندارند ارز خود را با قیمت‌های کمتر از این نرخ به فروش برسانند.


در دو روز گذشته فضای بازار آرام و دامنه نوسانات دلار محدودتر از روزهای دوم و سوم هفته بود. با کاهش تعداد و دامنه نوسانات حجم معاملات فعالان غیررسمی کمتر از روزهای قبل شد. در پنجمین روز هفته، اکثر فعالان تمایل چندانی به انجام معامله نشان نمی‌دادند و بیشتر معاملات محدود بازار نیز شکل لحظه‌ای داشت. دیروز خریداران بازار تمایل زیادی به نگهداری ارز خریداری شده خود نداشته و سعی می‌کردند با کمترین سود ممکن دلار خود را به فروش برساند. این در حالی است که در ابتدای هفته گذشته با افزایش دامنه نوسانات اکثر بازیگران غیررسمی ترجیح می‌دادند ارز خود را نگهداری کنند تا با بالاترین قیمت ممکن به فروش آن بپردازند.

ورود سکه به کانال 970 هزار تومان
در نوزدهمین روز آذرماه با وجود افت قیمتی دلار، قیمت سکه همسو با افزایش اونس در بازارهای جهانی بالا رفت. در پنجمین روز هفته هر سکه بهار آزادی به بهای 976 هزار تومان معامله شد که افزایشی 8 هزار تومانی نسبت به روز سه‌شنبه داشت. با این افزایش قیمتی بهای سکه در 4 روز گذشته 20 هزار تومان بالا رفته است و پس از گذشت حدود 5 ماه بهای این فلز گرانبها وارد کانال 970‌هزار تومان شد. آخرین باری که قیمت سکه در کانال 970 هزار تومان قرار داشت به تاریخ سوم تیرماه سال جاری بازمی‌گشت. دیروز بسته‌های صدتایی سکه در منطقه سبزه میدان نیز به بهای 975 هزار تومان معامله شد که اختلافی هزار تومانی با قیمت فروش بازار داشت.  عامل اصلی افزایش قیمتی سکه و ورود به کانال 970 هزار تومان، رشد بهای اونس بود. دیروز بهای اونس در بازارهای جهانی  2درصد بالا رفت و به دنبال آن قیمت سکه نیز 8/0 درصد رشد کرد. به این ترتیب قیمت سکه متناسب با صعود اونس افزایش نیافت و حباب سکه به بیش از 10 هزار تومان رسید. دیروز ارزش ذاتی سکه 993 هزار تومان بود و اختلافی 17 هزار تومانی با قیمت بازار داشت. به نظر می‌رسد این حباب موجب شود در صورت کاهش بهای اونس، قیمت سکه با تغییرات چندانی مواجه نشود.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------