آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

روند بهای خوراکی‌ها در میانه آذر(+جدول)



اخبار اقتصادی - جدیدترین گزارش خرده‌فروشی نشان می‌دهد
روند بهای خوراکی‌ها در میانه آذر

آمار گزارش خرده‌فروشی در هفته منتهی به 14 آذر ماه سال جاری حاکی است که از 11 گروه مواد خوراکی تورم هفتگی پنج گروه افزایشی گزارش شده است. البته در سه گروه از این پنج گروه رشد قیمتی از 1/0 درصد تجاور نکرده و می‌توان عنوان کرد که تورم هفتگی اگر چه مثبت بوده، اما شدت نوسانات این گروه‌ها کم دامنه بوده است.

در این هفته تورم هفتگی سبزی‌های تازه نیز پس از پنج هفته افزایشی تغییر جهت داده و از سطح قیمت‌های این گروه کاسته شده است.  بانک مرکزی آخرین گزارش خود را از قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در هفته منتهی به 14آذر سال جاری ارائه داد، این گزارش‌ها، تصویری از روند قیمتی 11 گروه کالایی مواد خوراکی را در مقیاس هفتگی، ماهانه و سالانه ارائه می‌دهد. این گروه کالاها شامل لبنیات، تخم مرغ، برنج، حبوب، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر، چای و روغن نباتی می‌شود.

رشد هفتگی بهای گوشت مرغ و تخم مرغ
 در هفته دوم آذر تغییر قیمت پنج گروه در هفت روز افزایشی گزارش شده است. بر اساس آمار منتشر شده در هفته مورد بررسی تورم هفتگی در گروه‌های «تخم مرغ»، «برنج»، «حبوب»، «میوه‌های تازه» و «گوشت مرغ» بالای صفر گزارش شده است. در هفته مورد بررسی، بهای دو گروه «تخم مرغ» و «گوشت مرغ» نسبت به سایر گروه‌ها رشد بیشتری را طی هفته پشت سر گذاشته اند. بر این اساس، قیمت گوشت مرغ در بازه زمانی هفت روز، معادل 8 درصد رشد کرده است. قیمت این خوراکی  پرمصرف، در هفته اول آذر ماه معادل 5 هزار و 600 تومان در هر کیلو ثبت شده بود، حال آنکه در هفته دوم بهای هر کیلو از گوشت مرغ با رشد 500 تومانی به 6 هزار و 100 تومان در هر کیلو رسیده است. البته در هفته‌های گذشته روند قیمتی گوشت مرغ با ثبات و حتی کاهشی بوده است. بر اساس آمار گزارش خرده‌فروشی، هر کیلو گوشت مرغ نسبت به ماه گذشته (هفته دوم آبان ماه سال جاری) معادل 2/7 درصد رشد کرده و این آمار نسبت به تورم هفتگی در سطح کمتری بوده است. بنابراین می‌توان عنوان کرد رشد قیمتی ماهانه تحت تاثیر هفته آخر بوده است. اما برخلاف روند هفتگی و ماهانه، قیمت گوشت مرغ نسبت به سال گذشته 9/10 درصد کاهش یافته است. در هفته دوم آبان سال گذشته بهای هر کیلو گوشت مرغ معادل 6 هزار و 900 تومان بوده است. این موضوع حاکی از آن است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هر کیلو مرغ  800 تومان کاهش یافته است. باوجود رشد بالای گوشت مرغ در هفته مورد بررسی بهای کالای جانشین یعنی گوشت قرمز طی هفته ثابت مانده است. در هفته دوم آذر ماه، هر کیلو گوشت گوسفند با استخوان معادل 31 هزار و 900 تومان و هر کیلو گوشت گاو بی‌استخوان معادل 32 هزار و 600 تومان به فروش رفته است. در این هفته بهای تخم مرغ نیز نسبت به سایر گروه‌ها رشد قابل توجهی داشته است. بر این اساس تورم هفتگی این خوراکی معادل 5/3 درصد گزارش شده است. بهای هر شانه 2 کیلویی تخم مرغ در هفته دوم آذر معادل 9 هزار و 10 تومان گزارش شده و نسبت به هفته گذشته حدود 300 تومان رشد کرده است. البته رشد قیمت ماهانه این گروه نسبت به رشد قیمت هفتگی در سطح کمتری بوده و معادل 5/2 درصد ثبت شده است. همچنین نسبت به سال گذشته تغییر قیمت این گروه بسیار ناچیز و معادل 5/0 درصد گزارش شده است. این روند نشان می‌دهد که تورم این خوراکی با وجود رشد قیمت هفتگی نسبت به سال گذشته تغییر قیمت محدودی داشته است.

آغاز روند کاهشی قیمت گوجه فرنگی
گزارش خرده‌فروشی در هفته منتهی به 14 آذر نشان می‌دهد که از بهای گروه «سبزی‌های تازه» نسبت به هفته قبل کاسته شده است. این در حالی است که در هفته‌های گذشته تورم هفتگی این گروه به شدت افزایشی ثبت شده بود. این روند را می‌توان از تغییر قیمت ماهانه گروه سبزی‌های تازه مشاهده کرد. بر این اساس تورم ماهانه این گروه معادل 45 درصد گزارش شده و بیشترین افزایش قیمت ماهانه در بین گروه‌های خوراکی بوده است. در گروه سبزی‌های تازه قیمت اکثر کالاها نسبت به هفته گذشته کاهش یافته است. بر این اساس تورم هفتگی «خیار» معادل منفی 4/7 درصد، «گوجه فرنگی» معادل منفی 7/11 درصد و «کدو سبز» معادل منفی 3/3 درصد بوده است. بهای گوجه فرنگی پس از چند هفته  حرکت در مسیر صعودی تغییر جهت داده و کاهش قیمت را آغاز کرده است. بهای این خوراکی که در هفته‌های گذشته سر وصدای زیادی را به پا کرده بود، در هفته دوم آبان 6 هزار تومان در هر کیلو گزارش شده است. بهای هر کیلوي این کالا در هفته قبل از این گزارش 6 هزار و 800 تومان ثبت شده بود. در ماه گذشته و هفته دوم آبان، بهای هر کیلو گوجه فرنگی معادل 2‌هزار و 300 تومان گزارش شده است. به نظر می‌رسد با تداوم روند کاهشی در قیمت صیفی جات از تورم ماهانه این گروه نیز کاسته شود. در هفته دوم آذر بهای گروه قند و شکر نیز کاهشی گزارش شده و 1/0 از سطح قیمتی آن کاسته شده است. همچنین نسبت به سال گذشته نیز سطح قیمتی این گروه 2/6 درصد رشد کرده و یکی از گروه‌های کم تورم در هفته مورد بررسی بوده است.

ثبات قیمتی در 4 گروه
 در هفته منتهی به 14 آذر ماه قیمت 4 گروه «لبنیات»، «گوشت قرمز»، «چای» و «روغن نباتی» نسبت به هفته گذشته ثابت مانده است.  از بین این 4 گروه سطح قیمتی دو گروه «لبنیات» و «روغن نباتی» طی یک ماه گذشته نیز ثابت مانده است. همچنین تورم سالانه گروه لبنیات معادل 5/11‌درصد گزارش شده است.

اخبار,اخبار اقتصادی,خوراکی ها

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------